vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy Trainkos
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

Osobní vozy Trainkos

Společnost Trainkos vznikla v roce 2011, avšak vývoj vozového parku na území Kosova je úzce svázán i s jejími organizačními předchůdci, proto je na této stránce souhrnně uveden přehled osobních vozů používaných na území Kosova od roku 1999.

Stručná chronologie provozovatelů železniční dopravy v Kosovu po roce 1999:
1999: po útoku NATO na Jugoslávii přešel železniční provoz v Kosovu z Jugoslávských železnic (JŽ) pod vojenskou správu KFOR.
2001: železnice byly převedeny pod civilní správu UNMIK (Mise OSN v Kosovu) a byla založena společnost Hekurudhat e UNMIK-ut (Železnice UNMIK).
2005: reorganizace železnic, byla založena akciová společnost Hekurudhat e Kosovës-Kosovske železnice (HK-KŽ).
2011: další reorganizace, HK-KŽ byly rozděleny na správce infrastruktury Infrakos a dopravce Trainkos.

Poznámka k označování vozů:
Vozům je obvykle ponecháno původní označení od předchozího provozovatele. V případě 12 místného čísla UIC je jako kód země buď uvedeno 00 (Kosovo není členem UIC a nemá tak přidělen vlastní kód) anebo je ponechán původní kód.

Vozy pozůstalé po JŽ
Vůz z vlaku "Train for Life"
Převzaté vozy od SJ (2004)
Převzaté vozy od ÖBB (2009, 2011)
Převzaté vozy od DB (2017)
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

nahoru
Vozy pozůstalé po JŽ
Na území Kosova zůstalo po útoku NATO několik desítek vozů Jugoslávských železnic. Po obnovení osobní dopravy bylo přibližně 20 z nich znovu zařazeno do provozu pod správou KFOR a poté UNMIK. Většina z nich byla vyřazena do roku 2004, kdy byly dodány ojeté vozy ze Švédska.

V tomto přehledu jsou uvedeny čísla vozů, které byly prokazatelně v provozu po roce 1999 u KFOR / UNMIK. Přehled nemusí být úplný.
Kromě níže uvedených řad, z nichž alespoň jeden zástupce zasáhl do provozu, zůstaly na území Kosova i vozy dalších řad, u kterých ale není provoz prokázán. Jedná se o vozy ABl Goša (min. 1 vůz), Ac GOŠA (min. 1 vůz), Bm UIC-X Pafawag/Goša ex Am/ABm (min. 1+1 vůz), Baat JŽ (min. 1 vůz), Baat "Spantenwagen" ex ÖBB (min. 1 vůz), Am UIC-X ex DB (min. 2 vozy), Bm I4 ex SNCB (min. 2 vozy).
 
Bl 50 72 20-10
50 72 20-27
513, 554, 558, 737, 743
635
196x-8x {5?}
{1?}
0
0


Goša    
60/80
Našli jste chybu?
5.6.2020
Alt 50 72 19-84 700, 704 196x-8x 1990-91 {2} 0
Goša Želvoz Pančevo    
54
Našli jste chybu?
5.6.2020
Btl 50 72 20-76 702 196x-8x 1990-91 {1} 0
Goša Želvoz Pančevo    
78
Našli jste chybu?
5.6.2020
Beelmt 50 72 20-05 608 1985-86 {1} 0
Goša    
80
Našli jste chybu?
5.6.2020
Bt 50 72 20-20 757 1911-23 1955-58 {1} 0
Simmering    
80
V 80. letech odkoupily JŽ od ÖBB několik desítek starších vozů. Jeden z nich byl v Kosovu v provozu až do roku 2003.
Našli jste chybu?
5.6.2020
Bm 50 72 21-40
50 72 22-40
50 72 22-55
701, 712
718, 722
704
196x-7x {5?} 0


   
66/72
V 80. letech a v roce 1996 odkoupily JŽ od DB několik desítek starších vozů UIC-X. Na území Kosova zůstalo nejméně 12 vozů, z nich minimálně 5 bylo zařazeno do provozu.
Našli jste chybu?
5.6.2020
D 50 72 95-10 606
1961-62 {1?} 0
Goša    
Našli jste chybu?
5.6.2020
D 51 72 95-80 627 1969 {1?} 0
Goša    
Vůz byl po roce 2004 přelakován do modrého nátěru. V provozu zůstal až do roku 2008, pravděpodobně nejdéle ze všech vozů ex JŽ.
Našli jste chybu?
5.6.2020

nahoru
Vůz z vlaku "Train for Life"
V roce 1999 byl z Velké Británie vypraven vlak s humanitární pomocí pro Kosovo pod názvem "Train for Life" v čele se třemi lokomotivami BR class 20. Kromě humanitárního nákladu byl do soupravy při zastávce v Cáchách v Německu zařazen lehátkový vůz pro doprovázející personál. Vůz v Kosovu zůstal a byl používán v běžném provozu.
 
Bc241 51 80 59-40 046 1978 {1} 0
Waggonbau Bautzen    
72
Původně lehátkový vůz DR, v Kosovu provozován jako vůz k sezení.
Našli jste chybu?
5.6.2020

nahoru
Převzaté vozy od SJ (2004)
Švédská vláda v roce 2004 zakoupila od SJ 10 vyřazených vozů řady B1 a darovala je Kosovu.
 
B1 50 00 20-76 301 ... 310 1960-68 {10} 0
Kalmar Verkstads    
62
Převzato: 1x B1K, 1x B1KU, 6x B1KN, 1x B1KR, 1x B1KRN.
Do roku 2009 provozováno v původním nátěru SJ, v letech 2009-2010 bylo 6 vozů natřeno do nového nátěru, zbylé 4 vozy byly v roce 2010 odstaveny a sloužily jako zdroj náhradních dílů. Do roku 2012 byly používány původní čtyřmístná čísla SJ, v roce 2012 byly vozům přiděleny nová čísla podle formátu UIC. Vůz B1KN 5113 (50 00 20-76 305-7) byl v roce 2013 upraven jako služební vůz (úprava, resp. demontáž interiéru, černý nátěr). V roce 2017 byly odstaveny všechny provozní vozy.
Našli jste chybu?
5.6.2020

nahoru
Převzaté vozy od ÖBB (2009, 2011)
V letech 2009 a 2011 bylo zakoupeno celkem 10 vyřazených vozů od ÖBB typu "Schlieren".
 
Bpz 50 81 29-35 4xx, 5xx, 6xx 1977-80 {7} 0
Jenbacher Werke    
72
V roce 2009 převzato 6 vozů, v roce 2011 převzat další 1 vůz. Z provozu odstaveno v roce 2017.
V roce 2019 byly 3 vozy opatřeny celovozovým polepem a umístěny u obce Hani I Elezit jako památník připomínající uprchlickou vlnu v roce 1999 (Bllaca 99).
Našli jste chybu?
5.6.2020
BDpz 50 81 82-35 4xx 1978 {3} 0
Jenbacher Werke    
V roce 2009 převzat 1 vůz, v roce 2011 převzaty další 2 vozy. Z provozu odstaveno v roce 2017.
Našli jste chybu?
5.6.2020

nahoru
Převzaté vozy od DB (2017)
V roce 2017 bylo zakoupeno 10 vyřazených vozů typu "Silberling" od DB. Před zařazením do provozu byla provedena oprava v závodě Šinvoz Zrenjanin (instalace nových topných těles do interiéru a s tím související odstranění několika sedadel, nová kola, nový nátěr).
 
ABnr 50 00 31-35 1966-75 2017 {1} 1?
Šinvoz Zrenjanin    
V roce 2017 převzat 1 vůz. Pravděpodobně není zařazován do běžného provozu a je vyčleněn pro zvláštní přepravy.
Našli jste chybu?
5.6.2020
Bnr 50 00 22-35 1966-75 2017 {5} 5?
Šinvoz Zrenjanin    
V roce 2017 převzato 5 vozů.
Našli jste chybu?
5.6.2020
Bnrd 50 00 84-35 1966-75 2017 {4} 4?
Šinvoz Zrenjanin    
V roce 2017 převzaty 4 vozy.
Našli jste chybu?
5.6.2020


Poslední aktualizace: 5.6.2020

Kompletace dat: Pavel Dvořák, dále přispěli Martin Zedník a Raphael Krammer, jimž patří velké poděkování.

Všechny údaje jsou bez záruky. Proto je jakékoliv upřesnění a doplnění s díky vítáno. Pro kontakt lze použít formulář pro hlášení chyb uvedený pod každým vozem nebo e-mail vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz.

Zdroje:
www.kosrail.de
www.railserbia.net
forum.malezeljeznice.net
www.trainkos.com
• vlastní pozorování

vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy