Osobní vozy TrainkosSpolečnost Trainkos vznikla v roce 2011, avšak vývoj vozového parku na území Kosova je úzce svázán i s jejími organizačními předchůdci, proto je na této stránce souhrnně uveden přehled osobních vozů používaných na území Kosova od roku 1999. Vůz z vlaku "Train for Life" Převzaté vozy od SJ (2004) Převzaté vozy od ÖBB (2009, 2011) Převzaté vozy od DB (2017) | Seřazení: • Podle skupin Podle tříd Podle abecedy Tabulkové zobrazení |
nahoru |
||||||||||||||
Vozy pozůstalé po JŽ | ||||||||||||||
Na území Kosova zůstalo po útoku NATO několik desítek vozů Jugoslávských železnic. Po obnovení osobní dopravy bylo přibližně 20 z nich znovu zařazeno do provozu pod správou KFOR a poté UNMIK. Většina z nich byla vyřazena do roku 2004, kdy byly dodány ojeté vozy ze Švédska. V tomto přehledu jsou uvedeny čísla vozů, které byly prokazatelně v provozu po roce 1999 u KFOR / UNMIK. Přehled nemusí být úplný. Kromě níže uvedených řad, z nichž alespoň jeden zástupce zasáhl do provozu, zůstaly na území Kosova i vozy dalších řad, u kterých ale není provoz prokázán. Jedná se o vozy ABl Goša (min. 1 vůz), Ac GOŠA (min. 1 vůz), Bm UIC-X Pafawag/Goša ex Am/ABm (min. 1+1 vůz), Baat JŽ (min. 1 vůz), Baat "Spantenwagen" ex ÖBB (min. 1 vůz), Am UIC-X ex DB (min. 2 vozy), Bm I4 ex SNCB (min. 2 vozy). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 20-10 50 72 20-27 |
513, 554, 558, 737, 743 635 |
196x-8x | {5?} {1?} |
0 0 |
|||||||||
![]() ![]() |
Goša | |||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 19-84 | 700, 704 | 196x-8x | 1990-91 | {2} | 0 | ||||||||
![]() |
Goša | Želvoz Pančevo | ||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 20-76 | 702 | 196x-8x | 1990-91 | {1} | 0 | ||||||||
![]() |
Goša | Želvoz Pančevo | ||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 20-05 | 608 | 1985-86 | {1} | 0 | |||||||||
![]() |
Goša | |||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 20-20 | 757 | 1911-23 | 1955-58 | {1} | 0 | ||||||||
![]() |
Simmering | |||||||||||||
V 80. letech odkoupily JŽ od ÖBB několik desítek starších vozů. Jeden z nich byl v Kosovu v provozu až do roku 2003. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 21-40 50 72 22-40 50 72 22-55 |
701, 712 718, 722 704 |
196x-7x | {5?} | 0 | |||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
V 80. letech a v roce 1996 odkoupily JŽ od DB několik desítek starších vozů UIC-X. Na území Kosova zůstalo nejméně 12 vozů, z nich minimálně 5 bylo zařazeno do provozu. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 72 95-10 | 606 |
1961-62 | {1?} | 0 | |||||||||
![]() |
Goša | |||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 72 95-80 | 627 | 1969 | {1?} | 0 | |||||||||
![]() |
Goša | |||||||||||||
Vůz byl po roce 2004 přelakován do modrého nátěru. V provozu zůstal až do roku 2008, pravděpodobně nejdéle ze všech vozů ex JŽ. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Vůz z vlaku "Train for Life" | ||||||||||||||
V roce 1999 byl z Velké Británie vypraven vlak s humanitární pomocí pro Kosovo pod názvem "Train for Life" v čele se třemi lokomotivami BR class 20. Kromě humanitárního nákladu byl do soupravy při zastávce v Cáchách v Německu zařazen lehátkový vůz pro doprovázející personál. Vůz v Kosovu zůstal a byl používán v běžném provozu. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 80 59-40 | 046 | 1978 | {1} | 0 | |||||||||
![]() |
Waggonbau Bautzen | |||||||||||||
Původně lehátkový vůz DR, v Kosovu provozován jako vůz k sezení. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Převzaté vozy od SJ (2004) | ||||||||||||||
Švédská vláda v roce 2004 zakoupila od SJ 10 vyřazených vozů řady B1 a darovala je Kosovu. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 00 20-76 | 301 ... 310 | 1960-68 | {10} | 0 | ![]() |
||||||||
![]() |
Kalmar Verkstads | |||||||||||||
Převzato: 1x B1K, 1x B1KU, 6x B1KN, 1x B1KR, 1x B1KRN. Do roku 2009 provozováno v původním nátěru SJ, v letech 2009-2010 bylo 6 vozů natřeno do nového nátěru, zbylé 4 vozy byly v roce 2010 odstaveny a sloužily jako zdroj náhradních dílů. Do roku 2012 byly používány původní čtyřmístná čísla SJ, v roce 2012 byly vozům přiděleny nová čísla podle formátu UIC. Vůz B1KN 5113 (50 00 20-76 305-7) byl v roce 2013 upraven jako služební vůz (úprava, resp. demontáž interiéru, černý nátěr). V roce 2017 byly odstaveny všechny provozní vozy. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Převzaté vozy od ÖBB (2009, 2011) | ||||||||||||||
V letech 2009 a 2011 bylo zakoupeno celkem 10 vyřazených vozů od ÖBB typu "Schlieren". |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 81 29-35 | 4xx, 5xx, 6xx | 1977-80 | {7} | 0 | ![]() |
||||||||
![]() |
Jenbacher Werke | |||||||||||||
V roce 2009 převzato 6 vozů, v roce 2011 převzat další 1 vůz. Z provozu odstaveno v roce 2017. V roce 2019 byly 3 vozy opatřeny celovozovým polepem a umístěny u obce Hani I Elezit jako památník připomínající uprchlickou vlnu v roce 1999 (Bllaca 99). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 81 82-35 | 4xx | 1978 | {3} | 0 | |||||||||
![]() |
Jenbacher Werke | |||||||||||||
V roce 2009 převzat 1 vůz, v roce 2011 převzaty další 2 vozy. Z provozu odstaveno v roce 2017. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 5.6.2020 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Převzaté vozy od DB (2017) | ||||||||||||||
V roce 2017 bylo zakoupeno 10 vyřazených vozů typu "Silberling" od DB. Před zařazením do provozu byla provedena oprava v závodě Šinvoz Zrenjanin (instalace nových topných těles do interiéru a s tím související odstranění několika sedadel, nová kola, nový nátěr). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 00 31-35 | 031 | 1966-75 | 2017 | {1} | 1? | ||||||||
![]() |
Šinvoz Zrenjanin | |||||||||||||
V roce 2017 převzat 1 vůz. Pravděpodobně není zařazován do běžného provozu a je vyčleněn pro zvláštní přepravy. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.4.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 00 22-35 | 023 ... 026, 030 | 1966-75 | 2017 | {5} | 5? | ![]() |
|||||||
![]() |
Šinvoz Zrenjanin | |||||||||||||
V roce 2017 převzato 5 vozů. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.4.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 00 84-35 | 022, 027 ... 029 | 1966-75 | 2017 | {4} | 4? | ![]() |
|||||||
![]() |
Šinvoz Zrenjanin | |||||||||||||
V roce 2017 převzaty 4 vozy. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.4.2022 |
Poslední aktualizace: 24.4.2022
Kompletace dat: Pavel Dvořák, dále přispěli Martin Zedník a Raphael Krammer, jimž patří velké poděkování.
Všechny údaje jsou bez záruky. Proto je jakékoliv upřesnění a doplnění s díky vítáno. Pro kontakt lze použít formulář pro hlášení chyb uvedený pod každým vozem nebo e-mail vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz.
Zdroje:
• www.kosrail.de
• www.railserbia.net
• forum.malezeljeznice.net
• www.trainkos.com
• vlastní pozorování
Vysvětlivky barevného rozlišení:
Provozované vozy | |
Vyřazené vozy | |
Provozované rekonstruované vozy | |
Vyřazené rekonstruované vozy | |
Provozované převzaté vozy | |
Vyřazené převzaté vozy |