vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy ÖBB pro dálkovou dopravu
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

Osobní vozy ÖBB pro dálkovou dopravu


➜ Seznamy ÖBB

SGP / Jenbacher, 1976 - 1982, UIC Z
Rekonstrukce SGP / Jenbacher, UIC Z
SGP / Jenbacher, 1989 - 1993, UIC Z
Rekonstrukce SGP, UIC Z
SGP, 1994 - 2001, "Modularwagen"
Siemens TS Graz / Wien, 2008 - 2014, 2016, "Viaggio Comfort", "ÖBB railjet"
Siemens Mobility Wien, 2024, "RailJet new generation"
Siemens Mobility Wien, 2023 - 2025, "NightJet new generation"
Pronajaté vozy od CityNightLine
Vozy odkoupené od DB v roce 2016
Uerdingen / Jenbacher Werke, 1971 - 1990
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru
SGP / Jenbacher, 1976 - 1982, UIC Z
 
Bmz
61 81 21-90 500 ... 604  2004 - 2008 <67>  47 200 km/h
 1980 - 1982 SGP Simmering    
66
Vozy původně dodány jako Bmz 51 81 21-70.5 (105 ks).
V letech 2004 - 2008 prošlo 67 vozů modernizací (Upgrading-Programm) -> Bmz 61 81 21-90.5.
V roce 2017 bylo 14 vozů prodáno dopravci ČD.
V roce 2018 bylo 6 vozů prodáno dopravci ČD.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
24.7.2018
Bcmz
61 81 59-90 000 ... 059  2004 - 2010 [60]  26 160 km/h
 1981 - 1982 Jenbacher Werke    
54
Vozy dodány jako Bcmz 51 81 59-70
V letech 2004 - 2010 prošlo 55 vozů modernizací interiéru (Upgrading-Programm), z toho 38 vozů je vybaveno klimatizací, u 29 vozů je zvýšena rychlost na 200 km/h -> 61 81 59-90.
Do 15 vozů byla dosazena klimatizace již v letech 1996 a 1998 (získaná z ABmz 30-70).
V roce 2014 bylo prodáno 9 vozů 61 81 59-70 dopravci ČD.
V roce 2015 bylo prodáno 12 vozů 51 81 59-70 dopravci RegioJet.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
5.11.2023
Dmsz
51 81 95-70 000 ... 014  2006 - 2008 [15]  3 160 km/h


 1982 SGP Simmering    
Podvozky SGP VS-RIC 75.
V letech 2006 - 2008 prošly 4 vozy (002, 003, 006, 010) modernizací (Upgrading-Programm).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.2.2017

nahoru
Rekonstrukce SGP / Jenbacher, UIC Z
 
Bbmvz
61 81 28-91 102 ... 114  2007 - 2010 <12>  7 2022 -  200 km/h
 1982 SGP Simmering    
36+2
Rekonstrukce z vozů Amz 19-70.1. Podvozky SGP VS-RIC 75.
Jeden oddíl a WC upraveno pro vozíčkáře, dále vytvořen prostor pro přepravu jízdních kol.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
5.11.2023

nahoru
SGP / Jenbacher, 1989 - 1993, UIC Z
 
Bmz
73 81 21-91 100 ... 191  1989 - 1992 SGP Graz [92]  70 200 km/h


   
66
Výrobce SGP Graz, podvozky SGP 300-R (vozy 100 ... 109 a 150 ... 191), MD 522 (110 ... 149).
V letech 2002 - 2009 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
V letech 2021 - 2022 bylo 16 vozů rekonstruováno na Bbcmvz 73 81 59-91.3, dalších 6 bude rekonstruováno v letech 2023 - 2024.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
17.7.2023
Bmpz
73 81 29-91 000 ... 083  1990 - 1993 * [84]  83 200 km/h
   
74
* výrobce Jenbacher Werke (vozy 000 ... 024), SGP Graz (025 ... 056 + sudá čísla 058 ... 082), SGP Simmering (lichá čísla 057 ... 083). Podvozky MD 522 (000 ... 049), SGP 300-R (050 ... 083).
V letech 2002 - 2008 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Vůz 026 byl zrušen v roce 2000 po požáru.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
17.6.2020
Bcmz
73 81 59-91 100 ... 109  1991 Jenbacher Werke [10]  10 200 km/h
   
36-54
Podvozky MD 522.
V letech 2004 - 2005 prošlo 5 vozů modernizací interiéru (Upgrading-Programm), zbylých prošlo modernizací v letech 2013 - 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
18.12.2017
WRmz
61 81 88-90 200 ... 215  1988 - 1989 SGP Simmering [16]  3 200 km/h
   
40
Podvozky MD 522, vozy 200 ... 207 nejsou vybaveny tlakotěsnými přechodovými návalky.
V letech 2005 - 2010 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm), vyjma vozu 213.
V roce 2011 bylo 5 vozů prodáno dopravci RegioJet.
V roce 2014 byly 2 vozy prodány dopravci RegioJet.
V roce 2014 byly 4 vozy prodány dopravci ČD.
V roce 2017 byly 2 vozy prodány dopravci ČD.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
23.1.2017
WRmz
73 81 88-91 300 ... 317  1991 SGP Simmering [18]  18 200 km/h
   
40
Podvozky MD 522.
V letech 2004 - 2011 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.3.2015

nahoru
Rekonstrukce SGP, UIC Z
 
Amz
73 81 19-91 500 ... 549  2006 - 2007 <40>  24 200 km/h
 1989 - 1993 SGP Simmering    
46**
Modernizace části série Amz 73 81 19-91.0. Podvozky MD 522 (000 ... 014, 040 ... 049), SGP 300-R (015 ... 039). Po modernizaci původní inv. čísla zvýšena o 500.
Po modernizaci byly vozy vybaveny 4 čtyřmístnými oddíly (Businessabteil) a 5 klasickými šestimístnými oddíly. Koncem roku 2014 byla Business kupé přeznačena na 1. třídu.
Některé vozy jsou od roku 2015 upravovány na Bmz 73 81 29-91.5.
** 4 čtyřmístné oddíly (dříve Business kupé), 5 šestimístných oddílů

V roce 2017 byly 4 vozy prodány dopravci ČD.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.12.2019
ADbmpsz
73 81 81-91 000 ... 032  2003 - 2007 <32>  32 200 km/h
 1990 - 1993 SGP Simmering    
26
Rekonstrukce celé série BDmpsz 73 81 82-91.0. Podvozky MD 522 (000 ... 029), SGP 300-R (030 ... 032).
Do roku 2006 bylo řadové označení ADmpsz.
Vůz 027 zrušen v roce 2000 po požáru ještě jako BDmpsz 73 81 82-91.0.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.3.2015
Bmz
73 81 29-91 506 ... 541  2015 -  <12>  12 200 km/h
 1989 - 1993 SGP Simmering    
54
Úprava a přeznačení vozů série Amz 73 81 19-91.5.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
2.10.2018
Bmpz
73 81 29-91 107 ... 148  2016 <9>  9 200 km/h
 1991 SGP Simmering    
76
Úprava a přeznačení vozů série Ampz 73 81 18-91.2.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.2.2017
Bbcmvz
73 81 59-91 300 ... 321  2021 - 2024 Molinari / Škoda * <16>  16 200 km/h
 1989 - 1992 SGP Simmering    
28 2
Rekonstrukce vozů Bmz 73 81 21-91.1 na multifunkční lehátkový vůz "Comfort-Liegewagen", původně projekt "LUNA" (Liegewagen-Umbau-Nacht). Vůz obsahuje 7 čtyřmístých lehátkových oddílů, jeden dvoumístný lehátkový oddíl přizpůsobený pro přepravu vozíčkářů, služební oddíl a prostor pro přepravu jízdních kol.
* Projekt původně zaštiťovala firma Molinari Rail Austria v závodech ÖBB Train Tech Simmering a Molinari Rail System Dessau. Po krachu Molinari Rail Austria a jejím částečném převzetí skupinou Škoda v roce 2023 bude zakázka dokončena pod novou společností Škoda Group Austria, dokončovací práce budou provedeny v závodě Škoda Pars Šumperk (to se týká posledních 6 vozů č. 308, 309, 313, 315, 317, 318).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
6.8.2023

nahoru
SGP, 1994 - 2001, "Modularwagen"
 
Bmpz
70 81 20-94 000 ... 070  1994 - 1995 SGP Simmering [59]  58 200 km/h
   
78
Podvozky SGP 300-R.
Vozy 040 ... 058 původně objednány jako 1. třída.
V letech 2002 - 2009 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).

Vůz 036 byl zrušen v roce 2003 po nehodě ve stanici Braz ze dne 11.8.1995.

V roce 2016 bylo 12 vozů upraveno pro přepravu jízdních kol a přeznačeno na řadu Bmpvz 70 81 84-94. Tyto vozy byly koncem roku 2017 opět upraveny na řadu Bmpz 70 81 20-94 a byla jim přidělena nová inventární čísla 059 ... 070.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.12.2017
Bcmz
73 81 59-91 200 ... 219  2000 - 2001 Bombardier Dunakeszi [20]  20 200 km/h
   
54
Konstrukce SGP, výroba Bombardier Dunakeszi, podvozky SGP 400-3S/MG.
Vůz svými rozměry (šířka skříně, vzdálenost otočných čepů) odpovídá normě UIC - Z, nejedná se o "čistokrevný" Modularwagen.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
9.3.2018

nahoru
Siemens TS Graz / Wien, 2008 - 2014, 2016, "Viaggio Comfort", "ÖBB railjet"
ÖBB v roce 2005 objednalo 23 jednotek, které byly vyrobeny v letech 2008 - 2009. V roce 2007 byla objednávka navýšena o dalších 44 jednotek s dodáním v letech 2010 - 2014. V roce 2010 bylo rozhodnuto, že ÖBB odeberou z finančních důvodů z druhé série pouze 28 jednotek, pro zbylých 16 bylo hledáno jiné využití (aby nemusela být objednávka stornována). V roce 2011 byla uzavřena smlouva o nákupu těchto 7 jednotek s ČD s opcí na dalších 9. ČD se rozhodly tuto opci nevyužít a těchto 9 jednotek nakonec odeberou ÖBB.
 
Afmpz
73 81 80-90 701 ... 751  2008 - 2014 Siemens [51]  51 230 km/h
   
16 11
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.1.2017
Afmpz
73 81 80-90 752 ... 760  2016 Siemens [9]  9 230 km/h
   
6+32
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.2.2017
Ampz
73 81 19-90 601 ... 651  2008 - 2014 Siemens [51]  51 230 km/h
   
55
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.1.2015
ARbmpz
73 81 85-90 501 ... 551
652 ... 660
 2008 - 2014
 2016
Siemens [51]
[9]
 51
 9
230 km/h
   
8+2 3 / 14 **
** od vozu č. 538 je místo barové části s místy pouze ke stání vytvořen jídelní oddíl se 14 místy k sezení. Starší vozy byly takto upraveny do konce roku 2012
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
5.12.2023
Bmpz
73 81 22-90 552 ... 560
401 ... 460
301 ... 360
201 ... 260
 2008 - 2014, 2016 Siemens [9]
[60]
[60]
[60]
 9
 60
 60
 60
230 km/h
   
80
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
8.2.2017
Bmpvz
73 81 84-90 101 ... 151  2015 - 2017 <51>  51 230 km/h
 2008 - 2014 Siemens    
72 5
Úprava vozů Bmpz 73 81 22-90.1 pro přepravu jízdních kol (5 ks) prováděná v letech 2015 - 2017.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.12.2017
Bmpvz
73 81 84-90 152 ... 160  2016 Siemens [9]  9 230 km/h
   
64+10 7
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.2.2017

nahoru
Siemens Mobility Wien, 2024, "RailJet new generation"
V roce 2020 objednáno 8 jednotek, s dodáním do roku 2024.
22.12.2023 objednáno 19 jednotek, s dodáním do 10/2028.
 
Bfmpz
73 81 80-91 901 ... 908  2024 Siemens Mobility [8*]   230 km/h
   
70
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023
Bmpz
73 81 22-91 801 ... 808
701 ... 708
601 ... 608
501 ... 508
 2024 Siemens Mobility [8*]
[8*]
[8*]
[8*]
  230 km/h
   
72
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023
Bbmpvz
73 81 28-91 401 ... 408  2024 Siemens Mobility [8*]   230 km/h
   
42 3 6
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.5.2024
BRmpz
73 81 85-91 301 ... 308  2024 Siemens Mobility [8*]   230 km/h
   
30
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.5.2024
Ampz
73 81 19-91 201 ... 208  2024 Siemens Mobility [8*]   230 km/h
   
47
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.5.2024
Ampz
73 81 19-91 101 ... 108  2024 Siemens Mobility [8*]   230 km/h
   
55
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023

nahoru
Siemens Mobility Wien, 2023 - 2025, "NightJet new generation"
V roce 2018 objednáno 13 jednotek, dodáno 2023.
V roce 2021 objednáno 20 jednotek, s dodáním do roku 2025.
 
Bfmpz
73 81 80-91 701 ... 733  2023 - 2025 Siemens Mobility [33*]   230 km/h
   
70
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023
ABbmpvz
73 81 38-91 601 ... 633  2023 - 2025 Siemens Mobility [33*]   230 km/h
   
26 2+2 6
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023
Bcmz
73 81 52-91 501 ... 533
401 ... 433
301 ... 333
 2023 - 2025 Siemens Mobility [33*]
[33*]
[33*]
  230 km/h
   
12 28
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023
WLAmz
73 81 70-91 201 ... 233
101 ... 133
 2023 - 2025 Siemens Mobility [33*]
[33*]
  230 km/h
   
2+18
* - cílový stav po ukončení dodávek
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.12.2023

nahoru
Pronajaté vozy od CityNightLine
 
WLBmz
61 81 76-94 215 ... 219  1995 SGP Graz, Talbot  4 200 km/h
   
40
Vozy procházejí od roku 2009 modernizací interiéru (Upgrading-Programm).
Horní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, dolní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, v mezipatře (nad podvozkem) 2 oddíly po 4 lůžkách.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
18.12.2023
WLABmz
61 81 76-94 321 ... 325  1995 SGP Graz, Talbot  5 200 km/h
   
34
Vozy procházejí od roku 2009 modernizací interiéru (Upgrading-Programm).
Max. 34 lůžek, horní poschodí - 4 oddíly "De Luxe" (sprchový kout a WC v oddíle) a jeden klasický oddíl uprostřed, dolní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, v mezipatře (nad podvozkem) 2 oddíly po 4 lůžkách.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
18.12.2023

nahoru
Vozy odkoupené od DB v roce 2016
 
WLABmz
61 80 72-90 001 ... 042  2003 - 2005 Siemens SGP Verkehrstechnik {42}  42 200 km/h
   
27 9
Vozy odkoupeny od DB v prosinci 2016.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
16.5.2024
Bvcmbz
61 80 59-90  2001 - 2002 AW Halberstadt {15}  9 200 km/h
   
32-48
Vozy odkoupeny od DB v prosinci 2016.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
18.12.2023

nahoru
Uerdingen / Jenbacher Werke, 1971 - 1990
 
DDm
51 81 98-80
51 81 98-70
000 ... 009
000 ... 079
 1971
 1982 - 1990
Uerdingen
Jenbacher Werke
[10]
[80]
 ?
 ?
160 km/h
   
9
Vozy 056 a 073 zrušeny (určitě před rokem 2008).
V roce 2011 bylo prodáno 6 vozů 98-70 dopravci ČD.
V roce 2013 byly prodány 2 vozy 98-70 dopravci ZSSK.
V roce 2014 bylo prodáno 7 vozů 98-70 dopravci ČD.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
18.12.2023


Poslední aktualizace: 16.5.2024

Kompletace dat: Jiří Pokorný, dalšími informacemi přispěl: strejcekms.

Údaje jsou bez záruky. Uvítáme veškeré upřesnění a doplnění. Vaše připomínky můžete zaslat pomocí formluáře pro hlášení chyb umístěného pod každým vozem nebo na mail pokornyjiri(zavináč)seznam(tečka)cz, děkujeme.


Zdroje:
• Reinthaler, Heless: Reisezugwagen österreichischer Eisenbahnen (Alba 2006)
www.bahnforum.info
www.railfaneurope.net

Autoři nákresů: Iván Zoltán, Martin Baier, pd.

Vysvětlivky barevného rozlišení:

Provozované vozy
Vyřazené vozy
Provozované rekonstruované vozy
Vyřazené rekonstruované vozy
Provozované převzaté vozy
Vyřazené převzaté vozy

35.78
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy