Osobní vozy MÁV-START - vozy IC, EC, ENDne 1. července 2007 získala společnost MÁV-START Zrt. licenci na provoz osobní dopravy v rámci maďarských železnic. Tato společnost vznikla restrukturalizací unitárního železničního dopravce MÁV Zrt. dne 15. října 2006 a ke svému účelu získala naprostou většinu železničních osobních vozů. V roce 2013 došlo k další transformaci a slučování v rámci skupiny MÁV, avšak to nemá na přehled vozů MÁV-START vliv. Původní (převzaté) vozy MÁV-START GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 1989, UIC-Z1CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1 DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2 Szolnoki Járműjavító, für MÁV-START 2012 – 20xx, UIC-Z1, project IC+ Úpravy a modernizace vozů MÁV-START Úpravy a modernizace vozů MVG Győr většího rozsahu, pro MÁV 1983 – 2000, UIC-YÚpravy a modernizace vozů Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y Úpravy a modernizace vozů CAF, pro MÁV 2017 – 2022?, UIC-Z1 Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2017 – 2022, UIC-Z1 "Second-hand vozy" pro MÁV-START Vozy zakoupené od Wagon Service Travel, 2020 | Sortierung: • Nach Gruppen Nach Klassen Alphabetisch Tabellarische Ansicht Anziege: • Nur in Betrieb Auch ausgemusterte Nur ausgemusterte |
oben |
|||||||||||||||
Původní (převzaté) vozy MÁV-START |
|||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 1989, UIC-Z1 | |||||||||||||||
Jedny z prvních vozů konstrukce UIC-Z1 u východoevropských železnic. V letech 2002 – 2007 byly vozy mírně zmodernizovány v TŽV Gredelj Zagreb – doplnění vakuových toalet, nová klimatizace, nové rámy oken, potahy sedadel, drobné úpravy... V roce 2015? byly vozy opět mírně zmodernizovány – doplněno připojení k internetu pomocí technologie WiFi, do vybraných vozů zásuvky 230V a do vybraných vozů řady ABmz výměna potahů sedadel a doplnění koberce do oddílů první třídy. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 30-91 | 001 ... 006 | 2002 - 2007 | TŽV Gredelj Zagreb | [6] | 4 | 200 km/h | ||||||||
1989 | GOŠA Smederevska Palanka | ||||||||||||||
24+36 | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 28.3.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 21-91 | 000 ... 012 | 2002 - 2007 | TŽV Gredelj Zagreb | [13] | 13 | 200 km/h | ||||||||
1989 | GOŠA Smederevska Palanka | ||||||||||||||
66 | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1 | |||||||||||||||
Série vozů s velmi nadčasovým interiérem byla dodávána v letech 1994 a 1995. Dnes vozy postupně procházejí modernizací, případně jsou díky nízké turnusové potřebě odstaveny a původní vozy jsou nasazovány v minimálním množství. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 88-91 | 100 ... 108 | 1994 – 1995 | CAF Zaragoza | [9] | 2 | 200 km/h | ||||||||
42 | |||||||||||||||
Většina vozů byla zmodernizována, dva vozy (101 a 102) jsou v provozu v původním stavu. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2 | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 10-71 | 001 ... 010 | 1995 | DWA Bautzen | [10] | 4 | 160 km/h | ||||||||
60 | |||||||||||||||
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010. Vozy krátce jezdily jako vozy 1. a 2. třídy. Vozy postupně procházejí modernizací. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 20-71 | 001 ... 024 | 1994 – 1995 | DWA Ammendorf DWA Bautzen |
[24] | 7 | 160 km/h | ||||||||
80 * | |||||||||||||||
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010. Vozy postupně procházejí modernizací. * – vůz Bpmz 20-71 011 byl dovybaveny vakuovým WC. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Szolnoki Járműjavító, für MÁV-START 2012 – 20xx, UIC-Z1, project IC+ | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 20-91 | 400, 401 | 2012 – 2013 | Szolnoki Járműjavító | [2] | 2 | 200 km/h | ||||||||
80 | |||||||||||||||
Prototyp nového vozu pro mezinárodní vlaky vyšší kvality. Vozy byly představeny na veletrhu INNO Trans v Berlíně v roce 2014, po několika letech zkušebního provozu na vnitrostátních vlacích byly nasazovány na EC 172/173 Hungaria z Budapešti do Hamburku a zpět. Dnes jsou nasazovány výhradně na vnitrostátní vlaky IC. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 84-91 | 400 ... 409 | 2018 – 2019 | Szolnoki Járműjavító | [10] | 10 | 200 km/h | ||||||||
47+3 8 | |||||||||||||||
Multifunkční vůz pro mezinárodní vlaky vyšší kvality, vycházející z obdobného vozu z projektu IC+. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 6.3.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 20-91 | 410 – 419 | 2019 | Szolnoki Járműjavító | [10] | 10 | 200 km/h | ||||||||
80 | |||||||||||||||
Sériové provedení nového vozu z projektu IC+, s určením pro mezinárodní vlaky vyšší kvality. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 84-91 | 410 ... 444 | 2019 – 2020 | Szolnoki Járműjavító | [35] | 35 | 200 km/h | ||||||||
52+2 8 | |||||||||||||||
Multifunkční vůz z projektu IC+, s určením pro vnitrostátní vlaky vyšší kvality. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 6.3.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 85-91 | 400 ... 434 | 2021 – ??? | Szolnoki Járműjavító | [35] | 35 | 200 km/h | ||||||||
8 12 15 | |||||||||||||||
Kombinovaný vůz z projektu IC+, s určením pro vnitrostátní vlaky vyšší kvality. Dva čtyřmístné oddíly Premium, dva oddíly 1. třídy (tichý oddíl), velkoprostorová část 1. třídy, bistro oddíl. Provoz s cestujícími byl zahájen v říjnu 2021. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 1.9.2023 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů MÁV-START |
|||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů MVG Győr většího rozsahu, pro MÁV 1983 – 2000, UIC-Y | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
50 55 10-44 | 001 ... 028 | 1994,95,97,00 | 26 | 140 km/h | ||||||||||
1971-74 | |||||||||||||||
60 | |||||||||||||||
Rekonstrukce z A 19-47, B 20-47.1 a D 92-47 (Györ 1971-74), Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Apee 51 55 10-67. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 17.12.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
50 55 20-44 | 001 ... 096 | 1994-97 | 87 | 140 km/h | ||||||||||
1969-75 | |||||||||||||||
78 | |||||||||||||||
Rekonstrukce z A 19-41, A 19-47, B 20-30, B 20-37, B 20-41, B 20-47.1, AcBc 43-80, D 92-47 a Ds 95-80 (Györ 1969-75) Vozy 054 - 059 mají vyklápěcí okna. Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Bp 51 55 20-67. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 20.3.2023 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
50 55 17-37 | 001 ... 004 | 2018 | MÁV Szolnok Járműjavító | {4} | 1 | 140 km/h | ||||||||
1999 | MÁV Szolnok Járműjavító | ||||||||||||||
38 | |||||||||||||||
Mírná úprava a přeznačení vozů řady ARp na řadu Apee 17-37. Zbývající vozidlo je drženo pro "retro" účely. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
50 55 88-44 | 001 ... 007 | 2014 - 2016 | DWA Dunakeszi | {7} | 7 | 140 km/h | ||||||||
1970 - 1971 | MVG Győr | ||||||||||||||
24 20 | |||||||||||||||
Přestavba z vozů A 19-47 a D, Dl, Db 92-47. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y | |||||||||||||||
Úpravy početné série vozů 1. a 2. třídy polského výrobce lze rozdělit na tři okruhy: - úprava vozů Bo na vozy Bko, určené pro první vlaky InterCity na počátku 90. let - přestavbu vozů Ao a Bo na vozy Apee a Bpee - úpravu vozů 1. třídy řady Ao na vozy 2. třídy, související se zrušením 1. třídy v rychlících Vzhledem ke stáří vozů se s jejich dalšími úpravami již nepočítá. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 19-57 | 001 ... 003 | 2008 – 2009 | Bombardier Dunakeszi | <3> | 3 | 140 km/h | ||||||||
1979 | FLW Poznań | ||||||||||||||
52 | |||||||||||||||
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo. Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 6.3.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 29-57 | 001 ... 007 | 2008 – 2009 | Bombardier Dunakeszi | <7> | 7 | 140 km/h | ||||||||
1979 | FLW Poznań | ||||||||||||||
72 | |||||||||||||||
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo. Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 6.3.2022 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů CAF, pro MÁV 2017 – 2022?, UIC-Z1 | |||||||||||||||
Od roku 2017 probíhají modernizace vozů UIC-Z1 španělského výrobce CAF. Modernizace lze přirovnat k revitalizacím vozů ČD, neb komponenty vozu zůstávají původní a dochází pouze ke změně barevného řešení interiéru i exteriéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, elektronického informačního a rezervačního systému, koberců, ... Vzhledem k problematické kvalitě těchto modernizací jsou některé vozy neprovozní (čekají na opravu), případně se jejich modernizační proces zcela zastavil (např. WRmz). |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 19-91 | 100 ... 108 | 2019 – 2021? | MÁV Szolnok Járműjavító | <9> | 9 | 200 km/h | ||||||||
1994 | CAF Zaragoza | ||||||||||||||
54 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Amz 19-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 10-91 | 100 ... 107 | 2017 – 2018 | MÁV Szolnok Járműjavító | <8> | 8 | 200 km/h | ||||||||
1994 | CAF Beasáin | ||||||||||||||
60 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Apmz 10-91.1 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 21-91 | 100 ... 111 | 2019 – 2021? | MÁV Szolnok Járműjavító | <12> | 12 | 200 km/h | ||||||||
1994 | CAF Beasáin | ||||||||||||||
66 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Bmz 21-91.1 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 20-91 | 100 ... 117 | 2017 – 2018 | MÁV Szolnok Járműjavító | <18> | 18 | 200 km/h | ||||||||
1994 | CAF Beasáin | ||||||||||||||
80 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Bpmz 20-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 88-91 | 100 ... 108 | 2017 – 2021? | MÁV Szolnok Járműjavító | <9> | 7 | 200 km/h | ||||||||
1994 – 1995 | CAF Zaragoza | ||||||||||||||
42 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady WRmz 88-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 50-91 | 100 ... 108 | 2018 – 2020 | MÁV Szolnok Járműjavító | <9> | 9 | 200 km/h | ||||||||
1994 | CAF Zaragoza | ||||||||||||||
60 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Bcmz 50-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 71-91 | 100 ... 105 | 2020 – 2024 | MÁV Szolnok Járműjavító | <6> | 4 | 200 km/h | ||||||||
1994 – 1995 | CAF Zaragoza | ||||||||||||||
11-33 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady WLABmz 71-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
51 55 94-91 | 100 ... 105 | 2018 | {5} | 5 | 200 km/h | |||||||||
1995 | CAF Zaragoza | ||||||||||||||
15 | |||||||||||||||
Původně Dms 95-91, v souvislosti s korekturou písmenného označení osobních vozů byly všechny provozované vozy v roce 2018 přeznačeny dle platných norem na řadu Ddmee 94-91. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.2.2024 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2017 – 2022, UIC-Z1 | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
51 55 20-70 | 050 ... 075 | 2018 | {26} | 15 | 160 km/h | |||||||||
1994 – 1995 | DWA Ammendorf | ||||||||||||||
80 | |||||||||||||||
Původně Bpm 20-70, v souvislosti s korekturou písmenného označení osobních vozů byly všechny provozované vozy v roce 2018 přeznačeny dle platných norem na řadu Bpmee 20-70. Některé vozy jsou kvůli nehodám dlouhodobě neprovozní. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 88-71 | 001 ... 010 | 2019 | {10} | ??? | 160 km/h | |||||||||
1995 | DWA Ammendorf | ||||||||||||||
30 21 | |||||||||||||||
Vozy byly v prosinci 2017 odstaveny z pravidelného provozu, v roce 2019 opět zprovozněny, avšak již s označením dle standardů MÁV-START. Od roku 2020 procházejí modernizací, viz níže. |
|||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 19-91 | 300 ... 314 | 2018 – 2020? | MÁV Szolnok Járműjavító | [15] | 15 | 200 km/h | ||||||||
1997 – 1998 | DWA Dunakeszi | ||||||||||||||
54 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Avmz 19-91, později Amz 19-91.3 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 21-91 | 300 ... 334 | 2018 – 2020? | MÁV Szolnok Járműjavító | [35] | 35 | 200 km/h | ||||||||
1997 – 1998 | DWA Dunakeszi | ||||||||||||||
66 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Bvmz 21-91, později Bmz 21-91.3 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 20-71 | 001 ... 024 | 2020 – 2022? | MÁV Szolnok Járműjavító | [24] | 16 | 160 km/h | ||||||||
1994 – 1995 | DWA Ammendorf DWA Bautzen |
||||||||||||||
80 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Bpmz 20-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 10-71 | 001 ... 010 | 2020 – 2021 | MÁV Szolnok Járműjavító | [10] | 4 | 160 km/h | ||||||||
1995 | DWA Bautzen | ||||||||||||||
60 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady Apmz 10-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 21.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 88-71 | 001 ... 010 | 2020 – 2021 | MÁV Szolnok Járműjavító | [10] | 2 | 160 km/h | ||||||||
1995 | DWA Ammendorf | ||||||||||||||
30 21 | |||||||||||||||
Modernizované vozy původní řady WRRmz 88-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 5V USB, koberce, nový nátěr, ... | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.1.2023 | ||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
"Second-hand vozy" pro MÁV-START |
|||||||||||||||
oben |
|||||||||||||||
Vozy zakoupené od Wagon Service Travel, 2020 | |||||||||||||||
V roce 2020 byla od slovenské společnosti Wagon Service Travel odkoupena velká část jejího vozového parku, jmenovitě 5 lehátkových vozů Bvcmbz, 8 lehátkových vozů Bvcmz (obě řady původně od DB) a 9 lůžkových vozů WLABmee (4 z nich původně od LG, 5 původně od RŽD). U MÁV-START bylo všem vozům přiděleno nové řadové i číselné označení. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 59-91 | 200 ... 204 | 1980-82?,2001-02 2017 |
{5} | 5 | 200 km/h | |||||||||
1962-1972 | |||||||||||||||
36-48+2 | |||||||||||||||
V roce 2020 zakoupeno 5 vozů od Wagon Service Travel. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 17.6.2023 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
61 55 50-91 | 200 ... 207 | 1996-2000,2005-2006 2017 |
{8} | 8 | 200 km/h | |||||||||
1962-1972 | |||||||||||||||
40-60 | |||||||||||||||
V roce 2020 zakoupeno 8 vozů od Wagon Service Travel. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 14.11.2022 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
62 55 71-91 | 001 ... 009 | 2007 2015?,2016? |
{9} | 9 | 200 km/h | |||||||||
1994 - 1995 | Waggonbau Görlitz | ||||||||||||||
11-33 | |||||||||||||||
V roce 2020 zakoupeno 9 vozů od Wagon Service Travel. | |||||||||||||||
Fehler melden | Permanent link | 22.2.2023 |
Letzte Aktualisierung: 28.3.2024
Kompletace dat: Jiří Pokorný, Adam Vanting
Zdroje:
• György Kovács a přátelé
• vasutikocsi.freeweb.hu
• szemelykocsi.toth-maros.hu
• www.vonatosszeallitas.hu
Autoři nákresů: Iván Zoltán, Sven Eger, pd.
Explanation of colour marking:
Vehicles in operation | |
Withdrawn vehicles | |
Rebuild vehicles in operation | |
Withdrawn rebuild vehicles | |
Second-hand vehicles in operation | |
Withdrawn second-hand vehicles |