vagonWEB

Železniční osobní vozy

Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy MÁV-START pro dálkovou dopravu

Osobní vozy MÁV-START pro dálkovou dopravu

První série moderních vozů pro dálkovou dopravu byla maďarským železnicím MÁV dodána v letech 1964-1968. Výrobcem se stala domácí vagonka Győr, která později dodávala i další sérii vozů, již odpovídající normě UIC-Y. Koncem sedmdesátých let dodala osobní vozy polská vagonka PaFaWag a o pár let později německá vagonka Bautzen. Z NDR již tehdy přicházely vozy speciální stavby, tedy jedna série jídelních vozů, jedna série lehátkových vozů a dvě série vozů lůžkových.

Koncem 80. let dodala jugoslávská vagonka Goša sérii vozů na rychlost 200 km/h. V první polovině 90. let pak začaly přicházet moderní typu UIC-Z1, dodávky skončily až v roce 1998 a jednalo se o vozy z německé a španělské produkce.

Modernizací se maďarské železnice zabývaly již počátkem 80. let. Po roce 1985 vznikly modernizací společenské a lehátkové vozy, v roce 1991 bylo upraveno několik vozů řady Bo pro první vnitrostátní vlak InterCity a došlo k přeznačení na řadu Bko. Úpravami prošla také velká část vozového parku společnosti. V polovině 90. let byly modernizovány vozy z vagonky Győr na komfortní velkoprostorové vozy řady Ap/Bp/WRRee pro stále se rozšiřující síť vlaků InterCity a další obnova vozového parku formou modernizací začala probíhat až po roce 2015.

Vozy z tzv. druhé ruky obohatily vozový park maďarských železnic již v roce 2004, kdy došlo k dodávkám použitých vozů řady ABy/By/AByee/Byee od německých železnic. V roce 2015 byly dodány použité vozy CityShuttle od rakouských železnic.

V roce 2012 (?) byla v rychlících zrušena první třída a v roce 2017 došlo ke zrušení velké části výkonů jídelních vozů.

Úpravy a modernizace vozů MVG Győr, pro MÁV 19xx, UIC-Y

MVG Győr, pro MÁV 1969 - 1976, UIC-Y
H. Cegielski Poznań, pro MÁV 1969 - 1980, UIC-Y
VEB Waggonbau Bautzen, pro MÁV 1978 a 1981, UIC-Y
VEB Waggonbau Görlitz, pro MÁV 1978 a 1985, UIC-Y
Úpravy a modernizace vozů MVG Győr pro MÁV, 1983 - 2000, UIC-Y
Přestavby vozů MVG Győr, pro MÁV 1985 - 2000, UIC-Y
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y
CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1
DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2

Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2018 – ..., UIC-Z1/UIC-Z2

Úpravy a modernizace vozů GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 2002 - 2007, UIC-Z1
Vozy zakoupené od DB AG, pro MÁV-START 2004?, UIC-Y?
Úpravy a modernizace již modernizovaných vozů z MVG Győr, pro MÁV-START 2010 - ..., UIC-Y
Szolnoki Járműjavító, pro MÁV-START 2013 - ..., UIC Z1
Úpravy a modernizace vozů VEB Waggonbau Bautzen, pro MÁV 2013, UIC-Y
Vozy zakoupené od ÖBB 2015
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru

Úpravy a modernizace vozů MVG Győr, pro MÁV 19xx, UIC-Y


nahoru
MVG Győr, pro MÁV 1969 - 1976, UIC-Y
 
B 51 55 20-41 000 ... 124 1970 - 1971 [125] ???
MVG Győr   140 km/h  
80
Vozy pro mezinárodní provoz, původní označení Bm.
Část vozů byla upravena v letech 1983 - 1986 na řadu B 20-35 (pouze vnitrostátní provoz) a v letech 1992 - 1993 na řadu B 20-30 (mezinárodní provoz).
Našli jste chybu?
9.10.2018

nahoru
H. Cegielski Poznań, pro MÁV 1969 - 1980, UIC-Y
 
Bo 50 55 20-37 001 ... 212 1979 - 1980 [213]

H. Cegielski Poznań   140 km/h  
80
Tovární typ 131A.
V roce 2008 bylo 7 vozů modernizováno na Apee/Bpee, několik desítek vozů bylo modernizováno na řadu Bko pro vlaky InterCity.
Našli jste chybu?
9.10.2018

nahoru
VEB Waggonbau Bautzen, pro MÁV 1978 a 1981, UIC-Y
 
B 51 55 20-80 000 ... 034 1981 [35] 14?

VEB Waggonbau Bautzen   140 km/h  
80
Našli jste chybu?
9.10.2018

nahoru
VEB Waggonbau Görlitz, pro MÁV 1978 a 1985, UIC-Y
 
WLAB 51 55 70-80 001 ... 010 1985 [10] 10
VEB Waggonbau Görlitz   160 km/h  
10-30
Našli jste chybu?
9.10.2018

nahoru
Úpravy a modernizace vozů MVG Győr pro MÁV, 1983 - 2000, UIC-Y
 
B 50 55 20-35 000 ... 125??? 1970 - 1971 1983 - 1986 ???
MVG Győr MÁV Dunakeszi Járműjavító   120 km/h  
80
Vozy pro vnitrostátní provoz.
Úprava vozů B 20-41 pro vnitrostátní provoz odebráním parního topení a části elektrické výzbroje.
Vozy jsou průběžně modernizovány.
Našli jste chybu?
9.10.2018
B 50 55 20-37 300 ... 369 1975 - 1976 1985 - 1986 <70> ???
MVG Győr MÁV Dunakeszi Főműhely   120 km/h  
80
Vozy pro vnitrostátní provoz.
Úprava vozů B 20-47 odebráním parního topení a části elektrické výzbroje.
Vozy jsou průběžně modernizovány.
Našli jste chybu?
9.10.2018
Ds 51 55 95-80 000 ... 024 1971 1988 - 1990 <25> ???

MVG Győr MÁV Dunakeszi Főműhely   160 km/h  
24
Modernizace všech vozů Dms 95-41, související se zvýšením maximální povolené rychlosti.
Našli jste chybu?
9.10.2018
B 50 55 20-30 000 ... 125??? 1970 - 1971 1992 - 1993 <16> ???
MVG Győr MÁV Dunakeszi Járműjavító   140 km/h  
80
Vozy pro mezinárodní provoz.
Modernizace vozů B 20-41 – odebrání parního topení a části elektrické výzbroje, modernizace interiéru.
Vozy jsou průběžně modernizovány.
Našli jste chybu?
9.10.2018
Db 50 55 92-47 102 ... 109 1971 1996 <4???> 4???

MVG Győr MÁV Szolnok Járműjavító   120 km/h  
58 2
Úprava vozů D a Dl pro přepravu invalidů na vozíku.
Část vozů byla později upravena na řady Bd 84-44 a Bd 84-47.
Našli jste chybu?
10.10.2018

nahoru
Přestavby vozů MVG Győr, pro MÁV 1985 - 2000, UIC-Y
 
Bc 51 55 59-80 001 ... 008 1970 1985 <8> 8
MVG Győr MÁV Dunakeszi Járműjavító   160 km/h  
54
Přestavba z vozů B 20-41.
Našli jste chybu?
18.10.2018
WSPz 61 55 89-70 500 ... 501 1971 1988 <2> 2

MVG Győr MÁV Dunakeszi Járműjavító   160 km/h  
37
Vozy pro mezinárodní provoz, přestavba z B 20-41.
Vozy byly nasazeny na vlacích EC/IC do dodání vozů UIC-Z, později používány jako sleeperette, dnes jsou v provozu výjimečně jako náhrady vozů 1. třídy či ARp v IC vlacích.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Ap 50 55 10-67 000 ... 027 1971 - 1974 1994 - 2000 <28> ???



MVG Győr DWA Dunakeszi   140 km/h  
60
Přestavba z A 19-47, B 20-47 a D 92-47, vozy 016 - 018 mají všechna okna vyklápěcí.
Po roce 2017 jsou vozy modernizovány a přeznačeny na řadu Apee 10-44.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bp 50 55 20-67 000 ... 078
088 ... 095
1969 - 1975 1994 - 2000 <87> ???



MVG Győr DWA Dunakeszi   140 km/h  
80
Přestavba různých vozů z MVG Győr na vozy pro vlaky InterCity, vozy 054 - 059 mají vyklápěcí okna.
Po roce 2017 jsou vozy modernizovány a přeznačeny na řadu Bpee 20-44.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bph 50 55 20-67 079 ... 087 1971 1997 <9> ???

MVG Győr DWA Dunakeszi   140 km/h  
78
Přestavba různých vozů z MVG Győr na vozy pro vlaky InterCity s prostorem pro invalidní vozík.
Po roce 2017 jsou vozy modernizovány a přeznačeny na řadu Bbpee 20-44.
Našli jste chybu?
3.11.2018
BSc 51 55 89-10 000 ... 009 1970 - 1971 1995 - 1998 <10> 10
MVG Győr DWA Dunakeszi   120 km/h  
54
Přestavba z vozů B 20-41 a D 92-47 pro vlaky RoLa, vozy se dnes nepoužívají (???).
Našli jste chybu?
10.10.2018

nahoru
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y
 
Bko 50 55 20-37 000 ... 212??? 1979 - 1980 1990 - 1991 <32?> ???

H. Cegielski Poznań MÁV Dunakeszi Járműjavító   140 km/h  
60
Modernizace interiéru vozů Bo pro nasazení na vlacích InterCity.
Našli jste chybu?
9.10.2018
Apee 61 55 19-57 001 ... 003 1979 2008 - 2009 <3> 3

H. Cegielski Poznań Bombardier Dunakeszi   140 km/h  
52
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Bpee 61 55 29-57 001 ... 007 1979 2008 - 2009 <7> 7

H. Cegielski Poznań Bombardier Dunakeszi   140 km/h  
72
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Ao 50 55 19-37 000 ... 079 1979 2012 ???

H. Cegielski Poznań MÁV   140 km/h  
54
Úprava zbývajících provozních vozů řady Ao na vozy druhé třídy, beze změny řady, v souvislosti se zrušením první třídy na rychlících.
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru
CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1
Série vozů s velmi nadčasovým interiérem byla dodávána v letech 1994 a 1995. Dnes vozy postupně procházejí modernizací, případně jsou díky nízké turnusové potřebě odstaveny a původní vozy jsou nasazovány v minimálním množství.
 
Bmz 61 55 21-91 100 ... 111 1994 [12] ???

CAF Beasáin   200 km/h  
66
Po roce 2000 byly vyměněny potahy sedadel.
Většina vozů byla odstavena, očekává se modernizace.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bcmz 61 55 50-91 100 ... 108 1994 [9] ???

CAF Zaragoza   200 km/h  
60
Po roce 2000 byly vyměněny potahy lehátek.
Vozy jsou postupně modernizovány.
Našli jste chybu?
3.11.2018
WLABmz 61 55 71-91 100 ... 105 1994 – 1995 [6] 6

CAF Zaragoza   200 km/h  
11-33
Po roce 2000 byly vyměněny potahy sedadel.
Našli jste chybu?
3.11.2018
WRmz 61 55 88-91 100 ... 108 1994 – 1995 [9] 2

CAF Zaragoza   200 km/h  
36
Po roce 2000 byly vyměněny potahy sedadel.
Vozy postupně procházejí modernizací. Původní vozy bývají nasazovány výhradně na [link START EC 130 Varsovia]/[link START EC 131 Varsovia].
Našli jste chybu?
3.11.2018
Dms 51 55 95-91 100 ... 105 1995 [5] 5

CAF Zaragoza   200 km/h  
15
Vůz 95-91 105 byl dodán navíc jako reparace za zpoždění celé dodávky, ovšem nebyl nikdy dokončen, nyní je odstaven v Historickém železničním parku v Budapešti.
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru
DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2
 
Apmz 61 55 10-71 001 ... 010 1995 [10] 9

DWA Bautzen   160 km/h  
60 *
Vůz 10-71 006 byl zničen 28.6.1998 při nehodě EC Csardás u Zebegény, klima použita do Bpm 20-70 076, který byl přeznačen na Bpmz 20-71 023.
Po roce 2007 byly vyměněny potahy sedadel. Vozy krátce jezdily jako vozy 1. a 2. třídy.
Vozy postupně procházejí modernizací.
* – WiFi připojení k internetu bylo dosazeno do některých vozů
Našli jste chybu?
3.11.2018
Avmz 61 55 19-91 300 ... 314 1997 – 1998 [15] 15

DWA Dunakeszi   200 km/h  
54
Písmenné značení je dle standardu DB.
Část vozů má nové potahy v 7.-9. oddílu, po roce 2010 byly do vozů doinstalovány zásuvky 230V a dosazeno WiFi připojení k internetu.
Vozy postupně procházejí modernizací.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bpmz 61 55 20-71 001 ... 024 1994 – 1995 [23] 24

DWA Ammendorf
DWA Bautzen
  160 km/h  
80
Vůz Bpmz 20-71 023 vznikl dosazením klimatizace z Ampz 10-71 006 do vozu původně Bpm 20-70 076
Po roce 2007 byly vyměněny potahy sedadel a dosazeno WiFi připojení k internetu.
Vůz Bpmz 20-71 011 je vybaven vakuovým WC.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bvmz 61 55 21-91 300 ... 334 1997 – 1998 [35] ???

DWA Dunakeszi   200 km/h  
66
Písmenné značení je dle standardu DB.
Po roce 2010 byly do některých vozů doinstalovány zásuvky 230V a do všech vozů dosazeno WiFi připojení k internetu.
Vozy postupně procházejí modernizací, část je dlouhodobě odstavena.
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru

Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2018 – ..., UIC-Z1/UIC-Z2

Bpmee 51 55 20-70 050 ... 075 1994 – 1995 2018 {26} 26

DWA Ammendorf MÁV   160 km/h  
80 *
* – vozy Bpm 20-70 062 a Bpm 20-70 064 byly dovybaveny vakuovým WC.
V roce 2018 byly všechny vozy postupně přeznačeny z řady Bpm na řadu Bpmee.
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru
Úpravy a modernizace vozů GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 2002 - 2007, UIC-Z1
 
ABmz 61 55 30-91 001 ... 006 1989 2002 - 2007 <6> 6

GOŠA Smederevska Palanka TŽV Gredelj Zagreb   200 km/h  
24+36
Modernizace – doplnění vakuových toalet, nová klimatizace, nové rámy oken, potahy sedadel, drobné úpravy...
V roce 2015 doplněny do vybraných vozů zásuvky 230V a WiFi připojení k internetu, přečalounění sedadel v první třídě a do oddílů první třídy je instalován koberec.
Našli jste chybu?
3.11.2018
Bmz 61 55 21-91 000 ... 012 1989 2002 - 2007 <13> 13

GOŠA Smederevska Palanka TŽV Gredelj Zagreb   200 km/h  
66
Modernizace – doplnění vakuových toalet, nová klimatizace, nové rámy oken, potahy sedadel, drobné úpravy...
V roce 2015 doplněny zásuvky 230V a WiFi připojení k internetu, pouze do vybraných vozů
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru
Vozy zakoupené od DB AG, pro MÁV-START 2004?, UIC-Y?
 

nahoru
Úpravy a modernizace již modernizovaných vozů z MVG Győr, pro MÁV-START 2010 - ..., UIC-Y
 
Bd 50 55 84-44 001 ... 005 2010 5
  140 km/h  
8 28
úprava z vozů Ds 95-80: služební oddíl upraven pro cestující, zbytek vozu uzpůsoben pro přepravu jízdních kol
Našli jste chybu?
10.10.2018
Bd 50 55 84-07 001 ... 003 1971 2013 <3> 3
  120 km/h  
12 + 12 sklopných 26
Našli jste chybu?
10.10.2018
Apee 50 55 10-44 001 ... 028 1971-74 1994,95,97,00 26

  140 km/h  
60
Rekonstrukce z A 19-47, B 20-47.1 a D 92-47 (Györ 1971-74),
Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Apee 51 55 10-67.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Bpee
Bbpee
50 55 20-44 001 ... 096 1969-75 1994-97,00 87
9


  140 km/h  
78* *
Bp: rekonstrukce z A 19-41, A 19-47, B 20-30, B 20-37, B 20-41, B 20-47.1, AcBc 43-80, D 92-47 a Ds 95-80 (Györ 1969-75)
* Bph: rekonstrukce z D 92-47 (Györ 1969-75), prostor a toaleta pro vozíčkáře (vozy 079 - 087), počet míst k sezení: 72
Vozy 054 - 059 mají vyklápěcí okna.
Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Bp(h) 51 55 20-67.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Apee 50 55 17-37 001 ... 004 1999 2018 {4} 4

MÁV Szolnok Járműjavító MÁV Szolnok Járműjavító   140 km/h  
38
Mírná úprava a přeznačení vozů řady ARp na řadu Apee 17-37.
Našli jste chybu?
4.11.2018

nahoru
Szolnoki Járműjavító, pro MÁV-START 2013 - ..., UIC Z1
 
Bpmz 61 55 20-91 400 ... 401 2013 [2] 2
  200 km/h  
80
Našli jste chybu?
10.10.2018

nahoru
Úpravy a modernizace vozů VEB Waggonbau Bautzen, pro MÁV 2013, UIC-Y
 
A 51 55 19-80 000 ... 019 1981 {20} ???
VEB Waggonbau Bautzen   160 km/h  
54
Vozy prošly úpravou související se zrušením první třídy v rychlících, beze změny typového označení.
Našli jste chybu?
3.11.2018
AB 51 55 39-80 000 ... 034 1981 {35} ???
VEB Waggonbau Bautzen   140 km/h  
64
Vozy prošly úpravou související se zrušením první třídy v rychlících, beze změny typového označení.
Našli jste chybu?
3.11.2018

nahoru
Vozy zakoupené od ÖBB 2015
 
Bpmbdfee 51 55 80-76 201 ... 206 1982 - 1986 1996 - 2003
2015 - 2016
{6} ?
Jenbacher Werke ÖBB TS
Szolnok
  2tr  
56 5 1
V roce 2015 zakoupeno 6 vozů od ÖBB. Vozy se před uvedením do provozu podrobují částečné rekonstrukcí v dílnách Szolnok.
Našli jste chybu?
10.10.2018
Bpmee 51 55 20-76 001 ... 049 1980 - 1986 1995 - 2004
2015 - 2016
{49} 49
Jenbacher Werke, SGP Graz, SGP Simmering ÖBB TS
Szolnok
  160 km/h  
80 1
V roce 2015 zakoupeno 49 vozů Bmpz-l 50 81 21-73 od ÖBB. Před uvedením do provozu prošly vozy částečnou rekonstrukcí v dílnách Szolnok.
Našli jste chybu?
10.10.2018


Poslední aktualizace: 4.11.2018

Kompletace dat: <b>Jiří Pokorný</b>, <b>Adam Vanting</b>

Zdroje:
• György Kovács a přátelé
• <a href=http://vasutikocsi.freeweb.hu target=_blank>vasutikocsi.freeweb.hu</a>
• <a href=http://szemelykocsi.toth-maros.hu target=_blank>szemelykocsi.toth-maros.hu</a>
• <a href=http://www.vonatosszeallitas.hu target=_blank>www.vonatosszeallitas.hu</a>

Autoři nákresů: <b>Iván Zoltán</b>, <b>Sven Eger</b>, <b>pd</b>.