vagonWEB
Railway passenger cars
 
vagonWEB
Railway passenger cars
Homepage » Descriptions » GySEV passenger cars
en         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

GySEV passenger cars

The GySEV railway company (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt., or Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn AG) is Hungarian-Austrian railway company, operating without any discontinuation since 1872. The company owns and operates on several railway lines in the border area between Hungary and Austria, most trains are operated by electric or motor units.

The original wagons, supplied from the Dunakeszi wagon workshops, are no longer in operation, as were the second-hand DB wagons (after being sold back to Germany). Actual service is ensured by previously used and modernized vehicles from ÖBB.

The company previously owned its own code within the countries code for the marking of rail vehicles (43). After 2010, the code was abandoned and the company ranked under the general code of Hungary (55).

DWA Dunakeszi, reconstruction for GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
overtaken wagons for long-distance trains from ÖBB, SGP Simmering for ÖBB 1979 – 1980
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
Sorting:
• By groups
By classes
Alphabetical
Table view

Display:
• Only in service
With withdrawn
Only withdrawn

top
DWA Dunakeszi, reconstruction for GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
Reconstruction of wagons for InterCity service Budapest – Sopron – complete reconstruction of the interior into a open seat arrangement. In the first series, 13 wagons were delivered with folding doors and all the windows with a opening part, later four more wagons were delivered with a sliding door, aircondition and a combined window. Part of second-class wagons of older serie are operated in RIC mode (wagons are possible to service in international traffic).

Today wagons are in standby-mode and are not in regular service. Wagons of second serie were slightly upgraded and designation was overwritten to Apee 10-36 / Bpee 20-36 type.
 
Ap
50 43 10-33 000 ... 002  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <3>  3 120 km/h
 1971 – 1974 MVG Győr    
60
Report a bug | Permanent link
11.3.2019
Bp
50 43 20-33 000 ... 005  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <6>  6 120 km/h
 1971 – 1976 MVG Győr    
80
Wagons are possible to service only in national traffic.
Report a bug | Permanent link
3.9.2023
Bp
51 43 20-33 100 ... 103  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <4>  4 120 km/h
 1971 – 1976 MVG Győr    
80
Wagons are possible to service in international traffic.
Report a bug | Permanent link
3.9.2023

top
overtaken wagons for long-distance trains from ÖBB, SGP Simmering for ÖBB 1979 – 1980
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB).

Na přelomu 70. a 80. let vzniklo v několika rakouských společnostech mnoho vozů konstrukce UIC-Z pro dálkové vlaky. Počátkem 21. století byly všechny vozy modernizovány a po náhradě netrakčními jednotkami railjet byly nabídnuty k odprodeji.

V roce 2016 GySEV odkoupil celkem 26 vozů Bmz 61 81 21-90.1, z nich u osmi vozů bylo pět oddílů upraveno na 1. třídu a tyto vozy byly označeny jako ABmz. Pět oddílů bylo upraveno na 1. třídu (nové potahy sedadel, nové police na zavazadla, dosazení koberce), zbývajících šest oddílů prošlo výměnou potahů sedadel. V případě vozů Bmz došlo pouze k výměně potahů sedadel.
 
ABmz
61 55 31-90 000 ... 008  2001 – 2009
 2016
ÖBB-Technische Services
GySEV
{8}  8 200 km/h
 1979 – 1980 SGP Simmering    
30+36
Report a bug | Permanent link
12.3.2019
Bmz
61 55 21-90 000 ... 017  2001 - 2009 ÖBB-Technische Services {18}  18 200 km/h
 1979 - 1980 SGP Simmering    
66
Report a bug | Permanent link
12.3.2019

top
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
V roce 2019 byly vozy Ap 10-67 a Bp 20-67 mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36. Došlo také ke snížení maximální povolené rychlosti ze 140 km/h na 120 km/h.

Vozy jsou vedeny jako záložní, sporadicky se vyskytují na IC Budapest - Sopron, místo vozů ABmz/Bmz.
 
Apee
51 55 10-36 300  2019 GySEV <1>  1 120 km/h
 1971 MVG Győr    
60
Report a bug | Permanent link
3.9.2023
Bpee
51 43 20-36 300 ... 302  2019 GySEV <3>  3 120 km/h
 1971 MVG Győr    
78
Report a bug | Permanent link
11.3.2019


Last update: 15.9.2023

Aktualizace dat: Adam Vanting

Všechny údaje jsou samozřejmě bez záruky. Proto budu za jakékoliv relevantní upřesnění velmi rád. Informace buďto na webový mail, nebo vantingadam(zavináč)gmail(tečka)com.

Zdroje:

www.vonatosszeallitas.hu
vasutikocsi.freeweb.hu
szemelykocsi.toth-maros.hu
www.railfaneurope.net
• vlastní pozorování

Autor nákresů: pd.

Explanation of colour marking:

Vehicles in operation
Withdrawn vehicles
Rebuild vehicles in operation
Withdrawn rebuild vehicles
Second-hand vehicles in operation
Withdrawn second-hand vehicles

30.44
vagonWEB.cz
Railway passenger cars