vagonWEB
Železniční osobní vozy
 

vagonWEB

Železniční osobní vozy

Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy GySEV
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski

Osobní vozy GySEV

Společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt., resp. Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn AG) je samostatná maďarsko-rakouská železniční společnost, fungující nepřetržitě od roku 1872. Společnost vlastní a provozuje několik tratí v příhraniční oblasti mezi Maďarskem a Rakouskem, většina regionálních vlaků je ale vedena elektrickými či motorovými jednotkami.

Původní vozy, dodané z vagonky přímo GySEV, již do provozu téměř nezasahují, stejně tak později dodané ojeté vozy od DB (ty byly po vyřazení odprodány zpět do Německa). Provoz je tak zajišťován ojetými a modernizovanými vozy od ÖBB.

Společnost dříve vlastnila vlastní kód v rámci kódu zemí v označování drážních vozidel (43). Po roce 2005? byl kód opuštěn a společnost se zařadila pod obecný kód Maďarska (55).

Pro větší přehlednost jsou popisy rozděleny na vozy, určené pro regionální a pro dálkovou přepravu.

Vozy pro regionální dopravu

převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981

Vozy pro dálkovou dopravu

DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru

Vozy pro regionální dopravu


nahoru
převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB).

V letech 1965 – 1981 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke na základě licence švýcarských společností (Schweizerischen Industrie-Gesellschaft Neuhausen am Rheinfall a Schweizerischen Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren) vyrobeno více než 800 vozů různého provedení pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „Schlieren“. Od konce 90. let byly vozy postupně nahrazeny moderními elektrickými jednotkami a vozy. Po vyřazení byla část vozů prodána do Kosova, společnosti MÁV Nostzalgia či GySEV, případně byly vybrané vozy ponechány jako historické.

V letech 2009 dorazilo 16, v roce 2010 34 a v roce 2012 8 vozů, různých provedení (klasické vozy, s prostorem pro přepravu jízdních kol, s oddílem na zavazadla a pro přepravu jízdních kol). Před zařazením do provozu prošly vozy mírnou modernizací (dosazení zásuvek 230V, elektronického informačního systému, klimatizace, výměna potahů sedadel).

Mezi lety 1980 a 1989 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke vyrobeno 566 klasických vozů a 152 řídících vozů pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „lange Schlieren“. Mnoho z nich bylo od 90. let po rok 2006 modernizováno v jednotném stylu „CityShuttle“.

V roce 2012 byly tři vozy prodány společnosti GySEV. Před nasazením do provozu vozy obdržely nové potahy sedadel.
 
Bpz 50 55 29-03 ? ... ? 196x – 197x {14} 14
SGP Graz, Jenbacher Werke   120 km/h  
77
Našli jste chybu?
11.3.2019
BDpz 50 55 82-03
??? 196x – 197x {1} 1
SGP Graz, Jenbacher Werke   120 km/h  
56
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bpz 50 55 29-05 100 ... 129 196x – 197x {30} 30
SGP Graz, Jenbacher Werke   120 km/h  
77
Našli jste chybu?
11.3.2019
BDpz 50 55 82-05 000 ... 003 196x – 197x {4} 4
SGP Graz, Jenbacher Werke   120 km/h  
56
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bdpz 50 55 84-05 ? ... ? 196x – 197x {8} 8
SGP Graz, Jenbacher Werke   120 km/h  
31
Původně ABp, část vozu upravena pro přepravu jízdních kol.
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bdfmpz 50 55 80-76 100 ... 102 198x 199x – 2006 {3} 3
SGP Graz, Jenbacher Were ???   160 km/h  
56
Našli jste chybu?
11.3.2019

nahoru

Vozy pro dálkovou dopravu


nahoru
DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
Rekonstrukce rychlíkových vozů na vozy pro vlaky InterCity Budapest – Sopron – kompletní přestavba interiéru na velkoprostorové uspořádání sedadel. V rámci první série bylo dodáno nejprve 13 vozů se skládacími dveřmi a všemi okny s vyklápěcí části, později byly dodány další 4 vozy, již s předsuvnými dveřmi, s klimatizací a s kombinovanými okny. Část starších vozů druhé třídy je provozována v režimu RIC (vozy splňují podmínky mezinárodního provozu).

Dnes jsou vozy vedeny jako záložní a pravidelně nejsou turnusovány. Vozy novější série byly mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36.
 
Ap 50 43 10-33 000 ... 002 1971 – 1974 1995 – 1997 <3> 3
MVG Győr DWA Dunakeszi   120 km/h  
60
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bp 50 43 20-33 000 ... 005 1971 – 1976 1995 – 1997 <6> 6
MVG Győr DWA Dunakeszi   120 km/h  
80
Vozy použitelné pouze pro vnitrostátní provoz.
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bp 51 43 20-33 100 ... 103 1971 – 1976 1995 – 1997 <4> 4
MVG Győr DWA Dunakeszi   120 km/h  
80
Vozy použitelné také pro mezinárodní provoz.
Našli jste chybu?
11.3.2019

nahoru
převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB).

Na přelomu 70. a 80. let vzniklo v několika rakouských společnostech mnoho vozů konstrukce UIC-Z pro dálkové vlaky. Počátkem 21. století byly všechny vozy modernizovány a po náhradě netrakčními jednotkami railjet byly nabídnuty k odprodeji.

V roce 2016 GySEV odkoupil celkem 26 vozů Bmz 61 81 21-90.1, z nich u osmi vozů bylo pět oddílů upraveno na 1. třídu a tyto vozy byly označeny jako ABmz. Pět oddílů bylo upraveno na 1. třídu (nové potahy sedadel, nové police na zavazadla, dosazení koberce), zbývajících šest oddílů prošlo výměnou potahů sedadel. V případě vozů Bmz došlo pouze k výměně potahů sedadel.
 
ABmz 61 55 31-90 000 ... 008 1979 – 1980 2001 – 2009
2016
{8} 8
SGP Simmering ÖBB-Technische Services
GySEV
  200 km/h  
30+36
Našli jste chybu?
12.3.2019
Bmz 61 55 21-90 000 ... 017 1979 - 1980 2001 - 2009 {18} 18
SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
66
Našli jste chybu?
12.3.2019

nahoru
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
V roce 2019 byly vozy Ap 10-67 a Bp 20-67 mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36. Došlo také ke snížení maximální povolené rychlosti ze 140 km/h na 120 km/h.

Vozy jsou vedeny jako záložní, sporadicky se vyskytují na IC Budapest - Sopron, místo vozů ABmz/Bmz.
 
Apee 51 55 10-36 300 1971 2019 <1> 1
MVG Győr GySEV   120 km/h  
60
Našli jste chybu?
11.3.2019
Bpee 51 43 20-36 300 ... 302 1971 2019 <3> 3
MVG Győr GySEV   120 km/h  
78
Našli jste chybu?
11.3.2019


Poslední aktualizace: 12.3.2019

Kompletace dat: Martin Zedník
Aktualizace dat: Adam Vanting

Všechny údaje jsou samozřejmě bez záruky. Proto budu za jakékoliv relevantní upřesnění velmi rád. Informace buďto na webový mail, nebo vantingadam(zavináč)gmail(tečka)com.

Zdroje:

www.vonatosszeallitas.hu
vasutikocsi.freeweb.hu
szemelykocsi.toth-maros.hu
www.railfaneurope.net
• vlastní pozorování

Autor nákresů: pd.