Osobní vozy GySEVSpolečnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt., resp. Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn AG) je samostatná maďarsko-rakouská železniční společnost, fungující nepřetržitě od roku 1872. Společnost vlastní a provozuje několik tratí v příhraniční oblasti mezi Maďarskem a Rakouskem, většina regionálních vlaků je ale vedena elektrickými či motorovými jednotkami. převzaté vozy pro regionální dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1978 – 1983 převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981 DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y převzaté vozy pro dálkovou dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1967 – 1968 převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y | Seřazení: • Podle skupin Podle tříd Podle abecedy Tabulkové zobrazení Zobrazení: Jen provozní řady • Včetně vyřazených Jen vyřazené |
nahoru |
||||||||||||||
Dunakeszi MÁV Járműjavító, pro GySEV 1957 – 1972 | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 20-26 | 3xx | 1957 – 1961 | Dunakeszi MÁV Járműjavító | [6] | 0 | 120 km/h | |||||||
80 | ||||||||||||||
Všechny vozy byly do roku 2000 zrušeny. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 20-27 | 304 ... 341 ??? | 1966 – 1967 | Dunakeszi MÁV Járműjavító | [17] | 0 | 120 km/h | |||||||
80 | ||||||||||||||
Všechny vozy byly do roku 2009 zrušeny. Dva vozy byly v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. čísla 340 a 341). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 81-27 | 000 ... 003 | 196x – 196x | Dunakeszi MÁV Járműjavító | [4?] | 0 | 120 km/h | |||||||
56 | ||||||||||||||
Všechny vozy byly zrušeny. Jeden vůz byl v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. číslo 000). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 19-05 | 226 ... 2?? | 1972 | Dunakeszi MÁV Járműjavító | [min. 3] | 0 | 120 km/h | |||||||
54 | ||||||||||||||
Všechny vozy byly zrušeny. Dva vozy byly v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. čísla 226 a 227), z nichž jeden vůz je zachován jako pomník ve stanici Nagycenk (?). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
převzaté vozy pro regionální dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1978 – 1983 | ||||||||||||||
V letech 1978 – 1983 byl pro tehdejší DR vyrobeno v RAW Halberstadt 1279 vozů řady Bmhe pro osobní vlaky a rychlíky. Už v roce 1991 započala modernizace těchto vozů, částečně s doplněním první třídy (ABy(u/uu)(z)407/408), částečně s vytvořením prostoru pro přepravu jízdních kol (Byd(z)439), či beze změny uspořádání interiéru (By(u/uu)(z)438/439). Část vozů byla přestavěna také na řídící vozy (Bybdzf482) či posloužila k přestavbě na PUmA-Modus Wagen. Vozy jsou u DB dodnes sporadicky v provozu, při rozsáhlé obnově vozového parku počátkem 21. století byly stovky modernizovaných vozů prodány do Albánie, Maďarska a Bulharska. V letech 2003 a 2004 odebrala vozy také společnost GySEV. Z provozu byly vozy odstaveny v roce 2015, částečně nahrazeny ojetými vozy od ÖBB a částečně nově dodanými elektrickými jednotkami. V roce 2018 byly vozy/část vozů prodány společnosti Erfurter Bahnservice. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 31-30 | 000 ... 002 | 1995 – 1996 | AW Potsdam | {3} | 0 | 140 km/h | |||||||
1980 – 1983 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
25+46 | ||||||||||||||
Vozy bez CZE. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 31-30 | 003 ... 004 | 1997 | AW Halberstadt | {2} | 0 | 140 km/h | |||||||
1979, 1982 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
25+46 | ||||||||||||||
Vozy vybavené CZE. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 21-30 | 000 ... 005 | 1993 – 1997 | AW Halberstadt/Potsdam | {6} | 0 | 140 km/h | |||||||
1978 – 1983 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
84 | ||||||||||||||
Vozy bez CZE. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 21-30 | 006 ... 015 | 1993 – 1997 | AW Halberstadt/Potsdam | {10} | 0 | 140 km/h | |||||||
1978 – 1983 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
84 | ||||||||||||||
Vozy vybavené CZE. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 84-33 | 000 | 1996 | AW Potsdam | {1} | 0 | 140 km/h | |||||||
1982 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
70 | ||||||||||||||
Vůz bez CZE. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 84-33 | 001 ... 003 | 1993 – 1997 | AW Halberstadt/Potsdam | {3} | 0 | 140 km/h | |||||||
1978 – 1983 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
70 | ||||||||||||||
Vozy vybavené CZE, původní označení Bydz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981 | ||||||||||||||
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB). V letech 1965 – 1981 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke na základě licence švýcarských společností (Schweizerischen Industrie-Gesellschaft Neuhausen am Rheinfall a Schweizerischen Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren) vyrobeno více než 800 vozů různého provedení pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „Schlieren“. Od konce 90. let byly vozy postupně nahrazeny moderními elektrickými jednotkami a vozy. Po vyřazení byla část vozů prodána do Kosova, společnosti MÁV Nostzalgia či GySEV, případně byly vybrané vozy ponechány jako historické. V letech 2009 dorazilo 16, v roce 2010 34 a v roce 2012 8 vozů, různých provedení (klasické vozy, s prostorem pro přepravu jízdních kol, s oddílem na zavazadla a pro přepravu jízdních kol). Před zařazením do provozu prošly vozy mírnou modernizací (dosazení zásuvek 230V, elektronického informačního systému, klimatizace, výměna potahů sedadel). Mezi lety 1980 a 1989 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke vyrobeno 566 klasických vozů a 152 řídících vozů pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „lange Schlieren“. Mnoho z nich bylo od 90. let po rok 2006 modernizováno v jednotném stylu „CityShuttle“. V roce 2012 byly tři řídící vozy prodány společnosti GySEV. Před nasazením do provozu vozy obdržely nové potahy sedadel. Všechny vozy byly vyřazeny v roce 2020 po dodání nových elektrických jednotek Flirt 3. Čtyři vozy byly prodány Pro Bahn Vorarlberg, blíže neurčený počet společnosti Gailtalbahn, dva vozy jsou odstaveny ve stanici Sopron, ostatní vozy byly sešrotovány. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 29-03 | 001 ... 014 | 196x – 197x | SGP Graz, Jenbacher Werke | {14} | 0 | 2020 | 120 km/h | ||||||
77 | ||||||||||||||
Po vyřazení u GySEV byly 3 vozy prodány společnosti Pro Bahn Vorarlberg. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 82-03 |
001 | 196x – 197x | SGP Graz, Jenbacher Werke | {1} | 0 | 2020 | 120 km/h | ||||||
56 | ||||||||||||||
Po vyřazení u GySEV byl vůz prodán společnosti Pro Bahn Vorarlberg. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 55 29-05 | 100 ... 129 | 196x – 197x | SGP Graz, Jenbacher Werke | {30} | 0 | 2020 | 120 km/h | ||||||
77 | ||||||||||||||
Vůz 117 je zachován ve stanici Sopron (tč. v neprovozním stavu). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 55 82-05 | 000 ... 003 | 196x – 197x | SGP Graz, Jenbacher Werke | {4} | 0 | 2020 | 120 km/h | ||||||
56 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 55 84-05 | ? ... ? | 196x – 197x | SGP Graz, Jenbacher Werke | {8} | 0 | 2020 | 120 km/h | ||||||
31 | ||||||||||||||
Původně ABp, část vozu upravena pro přepravu jízdních kol. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 55 80-76 | 100 ... 102 | 199x – 2006 | ??? | {3} | 0 | 2020 | 160 km/h | ||||||
198x | SGP Graz, Jenbacher Were | |||||||||||||
56 | ||||||||||||||
Vůz 100 je zachován ve stanici Sopron (tč. v neprovozním stavu). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.9.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y | ||||||||||||||
Rekonstrukce rychlíkových vozů na vozy pro vlaky InterCity Budapest – Sopron – kompletní přestavba interiéru na velkoprostorové uspořádání sedadel. V rámci první série bylo dodáno nejprve 13 vozů se skládacími dveřmi a všemi okny s vyklápěcí části, později byly dodány další 4 vozy, již s předsuvnými dveřmi, s klimatizací a s kombinovanými okny. Část starších vozů druhé třídy je provozována v režimu RIC (vozy splňují podmínky mezinárodního provozu). Dnes jsou vozy vedeny jako záložní a pravidelně nejsou turnusovány. Vozy novější série byly mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 10-33 | 000 ... 002 | 1995 – 1997 | DWA Dunakeszi | <3> | 3 | 120 km/h | |||||||
1971 – 1974 | MVG Győr | |||||||||||||
60 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 10-67 | 300 | 1995 – 1997 | DWA Dunakeszi | <1> | 0 | 140 km/h | |||||||
1971 | MVG Győr | |||||||||||||
60 | ||||||||||||||
V roce ???? byl vůz mírně modernizován – doplněno WiFi připojení k internetu, maximální povolená rychlost byla snížena na 120 km/h a došlo k přeznačení na Apee 10-36. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 43 20-33 | 000 ... 005 | 1995 – 1997 | DWA Dunakeszi | <6> | 6 | 120 km/h | |||||||
1971 – 1976 | MVG Győr | |||||||||||||
80 | ||||||||||||||
Vozy použitelné pouze pro vnitrostátní provoz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 20-33 | 100 ... 103 | 1995 – 1997 | DWA Dunakeszi | <4> | 4 | 120 km/h | |||||||
1971 – 1976 | MVG Győr | |||||||||||||
80 | ||||||||||||||
Vozy použitelné také pro mezinárodní provoz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 20-67 | 300 ... 302 | 1995 – 1997 | DWA Dunakeszi | <3> | 0 | 140 km/h | |||||||
1971 | MVG Győr | |||||||||||||
78 | ||||||||||||||
V roce ???? byly vozy mírně modernizovány - doplněno WiFi připojení k internetu, maximální povolená rychlost byla snížena na 120 km/h a došlo k přeznačení na Bpee 20-36. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
převzaté vozy pro dálkovou dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1967 – 1968 | ||||||||||||||
V letech 1963 – 1977 vyrobily RAW Halberstadt pro tehdejší DR více než 3000 vozů řady Bghw(e). V letech 1987 – 1988 bylo 73 vozů rekonstruováno na BDwsb - část oddílu pro cestující upraveno jako zavazadlový oddíl a vytvořen prostor pro přepravu vozíčkářů. U DB bylo v letech 1996 – 1998 ještě 50 vozů modernizováno na Bbd499 - zavazadlový oddíl upraven jako prostor pro přepravu jízdních kol a modernizován interiér. Z provozu u DB byly vyřazeny v letech 2005 – 2006. Některé vozy byly odprodány do Bulharska, dva vozy v roce 2008 odkoupil GySEV. Vozy se objevovaly např. na IC Budapest - Sopron, v roce 2018 byly oba vozy prodány (001 společnosti Prolan jako konferenční vůz, 002 společnosti Erfurter Bahnservice). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 84-36 | 001 ... 002 | 1997 | AW Halberstadt | {2} | 0 | 140 km/h | |||||||
1967 – 1968 | RAW Halberstadt | |||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z | ||||||||||||||
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB). Na přelomu 70. a 80. let vzniklo v několika rakouských společnostech mnoho vozů konstrukce UIC-Z pro dálkové vlaky. Počátkem 21. století byly všechny vozy modernizovány a po náhradě netrakčními jednotkami railjet byly nabídnuty k odprodeji. V roce 2016 GySEV odkoupil celkem 26 vozů Bmz 61 81 21-90.1, z nich u osmi vozů bylo pět oddílů upraveno na 1. třídu a tyto vozy byly označeny jako ABmz. Pět oddílů bylo upraveno na 1. třídu (nové potahy sedadel, nové police na zavazadla, dosazení koberce), zbývajících šest oddílů prošlo výměnou potahů sedadel. V případě vozů Bmz došlo pouze k výměně potahů sedadel. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 55 31-90 | 000 ... 008 | 2001 – 2009 2016 |
ÖBB-Technische Services GySEV |
{8} | 8 | 200 km/h | |||||||
1979 – 1980 | SGP Simmering | |||||||||||||
30+36 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 55 21-90 | 000 ... 017 | 2001 - 2009 | ÖBB-Technische Services | {18} | 18 | 200 km/h | |||||||
1979 - 1980 | SGP Simmering | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 12.3.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y | ||||||||||||||
V roce 2019 byly vozy Ap 10-67 a Bp 20-67 mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36. Došlo také ke snížení maximální povolené rychlosti ze 140 km/h na 120 km/h. Vozy jsou vedeny jako záložní, sporadicky se vyskytují na IC Budapest - Sopron, místo vozů ABmz/Bmz. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 55 10-36 | 300 | 2019 | GySEV | <1> | 1 | 120 km/h | |||||||
1971 | MVG Győr | |||||||||||||
60 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 3.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 43 20-36 | 300 ... 302 | 2019 | GySEV | <3> | 3 | 120 km/h | |||||||
1971 | MVG Győr | |||||||||||||
78 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 11.3.2019 |
Poslední aktualizace: 15.9.2023
Aktualizace dat: Adam Vanting
Všechny údaje jsou samozřejmě bez záruky. Proto budu za jakékoliv relevantní upřesnění velmi rád. Informace buďto na webový mail, nebo vantingadam(zavináč)gmail(tečka)com.
Zdroje:
• www.vonatosszeallitas.hu
• vasutikocsi.freeweb.hu
• szemelykocsi.toth-maros.hu
• www.railfaneurope.net
• vlastní pozorování
Autor nákresů: pd.
Vysvětlivky barevného rozlišení:
Provozované vozy | |
Vyřazené vozy | |
Provozované rekonstruované vozy | |
Vyřazené rekonstruované vozy | |
Provozované převzaté vozy | |
Vyřazené převzaté vozy |