vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy GySEV
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

Osobní vozy GySEV

Společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt., resp. Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn AG) je samostatná maďarsko-rakouská železniční společnost, fungující nepřetržitě od roku 1872. Společnost vlastní a provozuje několik tratí v příhraniční oblasti mezi Maďarskem a Rakouskem, většina regionálních vlaků je ale vedena elektrickými či motorovými jednotkami.

Původní vozy, dodané z vagonky přímo GySEV, již do provozu téměř nezasahují, stejně tak později dodané ojeté vozy od DB (ty byly po vyřazení odprodány zpět do Německa). Provoz je tak zajišťován ojetými a modernizovanými vozy od ÖBB.

Společnost dříve vlastnila vlastní kód v rámci kódu zemí v označování drážních vozidel (43). Po roce 2005? byl kód opuštěn a společnost se zařadila pod obecný kód Maďarska (55).

Dunakeszi MÁV Járműjavító, pro GySEV 1957 – 1972
převzaté vozy pro regionální dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1978 – 1983
převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981
DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
převzaté vozy pro dálkovou dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1967 – 1968
převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
Jen provozní řady
• Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru
Dunakeszi MÁV Járműjavító, pro GySEV 1957 – 1972
 
Bah
50 43 20-26 3xx  1957 – 1961 Dunakeszi MÁV Járműjavító [6]  0 120 km/h
   
80
Všechny vozy byly do roku 2000 zrušeny.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019
Bh
50 43 20-27 304 ... 341 ???  1966 – 1967 Dunakeszi MÁV Járműjavító [17]  0 120 km/h
   
80
Všechny vozy byly do roku 2009 zrušeny. Dva vozy byly v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. čísla 340 a 341).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019
BDh
50 43 81-27 000 ... 003  196x – 196x Dunakeszi MÁV Járműjavító [4?]  0 120 km/h
   
56
Všechny vozy byly zrušeny. Jeden vůz byl v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. číslo 000).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019
Ap
51 43 19-05 226 ... 2??  1972 Dunakeszi MÁV Járműjavító [min. 3]  0 120 km/h
   
54
Všechny vozy byly zrušeny. Dva vozy byly v roce 2012 zachovány pro historické účely (inv. čísla 226 a 227), z nichž jeden vůz je zachován jako pomník ve stanici Nagycenk (?).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019

nahoru
převzaté vozy pro regionální dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1978 – 1983
V letech 1978 – 1983 byl pro tehdejší DR vyrobeno v RAW Halberstadt 1279 vozů řady Bmhe pro osobní vlaky a rychlíky. Už v roce 1991 započala modernizace těchto vozů, částečně s doplněním první třídy (ABy(u/uu)(z)407/408), částečně s vytvořením prostoru pro přepravu jízdních kol (Byd(z)439), či beze změny uspořádání interiéru (By(u/uu)(z)438/439). Část vozů byla přestavěna také na řídící vozy (Bybdzf482) či posloužila k přestavbě na PUmA-Modus Wagen. Vozy jsou u DB dodnes sporadicky v provozu, při rozsáhlé obnově vozového parku počátkem 21. století byly stovky modernizovaných vozů prodány do Albánie, Maďarska a Bulharska.

V letech 2003 a 2004 odebrala vozy také společnost GySEV. Z provozu byly vozy odstaveny v roce 2015, částečně nahrazeny ojetými vozy od ÖBB a částečně nově dodanými elektrickými jednotkami. V roce 2018 byly vozy/část vozů prodány společnosti Erfurter Bahnservice.
 
ABy
51 43 31-30 000 ... 002  1995 – 1996 AW Potsdam {3}  0 140 km/h
 1980 – 1983 RAW Halberstadt    
25+46
Vozy bez CZE.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019
AByz
51 43 31-30 003 ... 004  1997 AW Halberstadt {2}  0 140 km/h
 1979, 1982 RAW Halberstadt    
25+46
Vozy vybavené CZE.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019
By
51 43 21-30 000 ... 005  1993 – 1997 AW Halberstadt/Potsdam {6}  0 140 km/h
 1978 – 1983 RAW Halberstadt    
84
Vozy bez CZE.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019
Byz
51 43 21-30 006 ... 015  1993 – 1997 AW Halberstadt/Potsdam {10}  0 140 km/h
 1978 – 1983 RAW Halberstadt    
84
Vozy vybavené CZE.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019
Byd
51 43 84-33 000  1996 AW Potsdam {1}  0 140 km/h
 1982 RAW Halberstadt    
70
Vůz bez CZE.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
BDyz
51 43 84-33 001 ... 003  1993 – 1997 AW Halberstadt/Potsdam {3}  0 140 km/h
 1978 – 1983 RAW Halberstadt    
70
Vozy vybavené CZE, původní označení Bydz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019

nahoru
převzaté vozy pro regionální dopravu od ÖBB, pro ÖBB 1965 – 1981
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB).

V letech 1965 – 1981 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke na základě licence švýcarských společností (Schweizerischen Industrie-Gesellschaft Neuhausen am Rheinfall a Schweizerischen Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren) vyrobeno více než 800 vozů různého provedení pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „Schlieren“. Od konce 90. let byly vozy postupně nahrazeny moderními elektrickými jednotkami a vozy. Po vyřazení byla část vozů prodána do Kosova, společnosti MÁV Nostzalgia či GySEV, případně byly vybrané vozy ponechány jako historické.

V letech 2009 dorazilo 16, v roce 2010 34 a v roce 2012 8 vozů, různých provedení (klasické vozy, s prostorem pro přepravu jízdních kol, s oddílem na zavazadla a pro přepravu jízdních kol). Před zařazením do provozu prošly vozy mírnou modernizací (dosazení zásuvek 230V, elektronického informačního systému, klimatizace, výměna potahů sedadel).

Mezi lety 1980 a 1989 bylo v SGP Graz a Jenbacher Werke vyrobeno 566 klasických vozů a 152 řídících vozů pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, známých pod přezdívkou „lange Schlieren“. Mnoho z nich bylo od 90. let po rok 2006 modernizováno v jednotném stylu „CityShuttle“.

V roce 2012 byly tři řídící vozy prodány společnosti GySEV. Před nasazením do provozu vozy obdržely nové potahy sedadel.

Všechny vozy byly vyřazeny v roce 2020 po dodání nových elektrických jednotek Flirt 3. Čtyři vozy byly prodány Pro Bahn Vorarlberg, blíže neurčený počet společnosti Gailtalbahn, dva vozy jsou odstaveny ve stanici Sopron, ostatní vozy byly sešrotovány.
 
Bpz
50 43 29-03 001 ... 014  196x – 197x SGP Graz, Jenbacher Werke {14}  0 2020 120 km/h
   
77
Po vyřazení u GySEV byly 3 vozy prodány společnosti Pro Bahn Vorarlberg.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
BDpz
50 43 82-03
001  196x – 197x SGP Graz, Jenbacher Werke {1}  0 2020 120 km/h
   
56
Po vyřazení u GySEV byl vůz prodán společnosti Pro Bahn Vorarlberg.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bpz
50 55 29-05 100 ... 129  196x – 197x SGP Graz, Jenbacher Werke {30}  0 2020 120 km/h
   
77
Vůz 117 je zachován ve stanici Sopron (tč. v neprovozním stavu).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.9.2023
BDpz
50 55 82-05 000 ... 003  196x – 197x SGP Graz, Jenbacher Werke {4}  0 2020 120 km/h
   
56
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bdpz
50 55 84-05 ? ... ?  196x – 197x SGP Graz, Jenbacher Werke {8}  0 2020 120 km/h
   
31
Původně ABp, část vozu upravena pro přepravu jízdních kol.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bdfmpz
50 55 80-76 100 ... 102  199x – 2006 ??? {3}  0 2020 160 km/h
 198x SGP Graz, Jenbacher Were    
56
Vůz 100 je zachován ve stanici Sopron (tč. v neprovozním stavu).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.9.2023

nahoru
DWA Dunakeszi, rekonstrukce pro GySEV 1995 - 1997, UIC - Y
Rekonstrukce rychlíkových vozů na vozy pro vlaky InterCity Budapest – Sopron – kompletní přestavba interiéru na velkoprostorové uspořádání sedadel. V rámci první série bylo dodáno nejprve 13 vozů se skládacími dveřmi a všemi okny s vyklápěcí části, později byly dodány další 4 vozy, již s předsuvnými dveřmi, s klimatizací a s kombinovanými okny. Část starších vozů druhé třídy je provozována v režimu RIC (vozy splňují podmínky mezinárodního provozu).

Dnes jsou vozy vedeny jako záložní a pravidelně nejsou turnusovány. Vozy novější série byly mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36.
 
Ap
50 43 10-33 000 ... 002  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <3>  3 120 km/h
 1971 – 1974 MVG Győr    
60
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019
Ap
50 43 10-67 300  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <1>  0 140 km/h
 1971 MVG Győr    
60
V roce ???? byl vůz mírně modernizován – doplněno WiFi připojení k internetu, maximální povolená rychlost byla snížena na 120 km/h a došlo k přeznačení na Apee 10-36.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019
Bp
50 43 20-33 000 ... 005  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <6>  6 120 km/h
 1971 – 1976 MVG Győr    
80
Vozy použitelné pouze pro vnitrostátní provoz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bp
51 43 20-33 100 ... 103  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <4>  4 120 km/h
 1971 – 1976 MVG Győr    
80
Vozy použitelné také pro mezinárodní provoz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bp
51 43 20-67 300 ... 302  1995 – 1997 DWA Dunakeszi <3>  0 140 km/h
 1971 MVG Győr    
78
V roce ???? byly vozy mírně modernizovány - doplněno WiFi připojení k internetu, maximální povolená rychlost byla snížena na 120 km/h a došlo k přeznačení na Bpee 20-36.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019

nahoru
převzaté vozy pro dálkovou dopravu od DB, RAW Halberstadt pro DB 1967 – 1968
V letech 1963 – 1977 vyrobily RAW Halberstadt pro tehdejší DR více než 3000 vozů řady Bghw(e). V letech 1987 – 1988 bylo 73 vozů rekonstruováno na BDwsb - část oddílu pro cestující upraveno jako zavazadlový oddíl a vytvořen prostor pro přepravu vozíčkářů. U DB bylo v letech 1996 – 1998 ještě 50 vozů modernizováno na Bbd499 - zavazadlový oddíl upraven jako prostor pro přepravu jízdních kol a modernizován interiér. Z provozu u DB byly vyřazeny v letech 2005 – 2006. Některé vozy byly odprodány do Bulharska, dva vozy v roce 2008 odkoupil GySEV.

Vozy se objevovaly např. na IC Budapest - Sopron, v roce 2018 byly oba vozy prodány (001 společnosti Prolan jako konferenční vůz, 002 společnosti Erfurter Bahnservice).
 
Bdb
51 43 84-36 001 ... 002  1997 AW Halberstadt {2}  0 140 km/h
 1967 – 1968 RAW Halberstadt    
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019

nahoru
převzaté vozy od ÖBB pro dálkovou dopravu, SGP Simmering pro ÖBB 1979 - 1980, UIC-Z
Od roku 2009 je park osobních vozů GySEV obměňován ojetými vozy od rakouských železnic (ÖBB).

Na přelomu 70. a 80. let vzniklo v několika rakouských společnostech mnoho vozů konstrukce UIC-Z pro dálkové vlaky. Počátkem 21. století byly všechny vozy modernizovány a po náhradě netrakčními jednotkami railjet byly nabídnuty k odprodeji.

V roce 2016 GySEV odkoupil celkem 26 vozů Bmz 61 81 21-90.1, z nich u osmi vozů bylo pět oddílů upraveno na 1. třídu a tyto vozy byly označeny jako ABmz. Pět oddílů bylo upraveno na 1. třídu (nové potahy sedadel, nové police na zavazadla, dosazení koberce), zbývajících šest oddílů prošlo výměnou potahů sedadel. V případě vozů Bmz došlo pouze k výměně potahů sedadel.
 
ABmz
61 55 31-90 000 ... 008  2001 – 2009
 2016
ÖBB-Technische Services
GySEV
{8}  8 200 km/h
 1979 – 1980 SGP Simmering    
30+36
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019
Bmz
61 55 21-90 000 ... 017  2001 - 2009 ÖBB-Technische Services {18}  18 200 km/h
 1979 - 1980 SGP Simmering    
66
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
12.3.2019

nahoru
GySEV, úpravy a modernizace vozů DWA Dunakeszi, pro GySEV 2019, UIC-Y
V roce 2019 byly vozy Ap 10-67 a Bp 20-67 mírně modernizovány a přeznačeny na Apee 10-36 / Bpee 20-36. Došlo také ke snížení maximální povolené rychlosti ze 140 km/h na 120 km/h.

Vozy jsou vedeny jako záložní, sporadicky se vyskytují na IC Budapest - Sopron, místo vozů ABmz/Bmz.
 
Apee
51 55 10-36 300  2019 GySEV <1>  1 120 km/h
 1971 MVG Győr    
60
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
3.9.2023
Bpee
51 43 20-36 300 ... 302  2019 GySEV <3>  3 120 km/h
 1971 MVG Győr    
78
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
11.3.2019


Poslední aktualizace: 15.9.2023

Aktualizace dat: Adam Vanting

Všechny údaje jsou samozřejmě bez záruky. Proto budu za jakékoliv relevantní upřesnění velmi rád. Informace buďto na webový mail, nebo vantingadam(zavináč)gmail(tečka)com.

Zdroje:

www.vonatosszeallitas.hu
vasutikocsi.freeweb.hu
szemelykocsi.toth-maros.hu
www.railfaneurope.net
• vlastní pozorování

Autor nákresů: pd.

Vysvětlivky barevného rozlišení:

Provozované vozy
Vyřazené vozy
Provozované rekonstruované vozy
Vyřazené rekonstruované vozy
Provozované převzaté vozy
Vyřazené převzaté vozy

34.65
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy