Osobní vozy BDŽPřehled osobních vozů normálního rozchodu dodávaných BDŽ od 60. let 20. století do současnosti. Waggonbau Bautzen/Görlitz, UIC-Y, Y/B-70 Andrej Ždanov Drjanovo, B-84 Waggonbau Bautzen, UIC-Z2 Vozy ex DB/DR Rekonstruované vozy UIC-Y Tüvasaş Adapazarı Intercom Drjanovo, Projekt "Sokol" | Seřazení: • Podle skupin Podle tříd Podle abecedy Tabulkové zobrazení Zobrazení: • Jen provozní řady Včetně vyřazených Jen vyřazené |
nahoru |
||||||||||||||
Andrej Ždanov Drjanovo, OSŽD-B | ||||||||||||||
V letech 1965 až 1979 byly v domácí vagónce "Andrej Ždanov" v městě Drjanovo vyráběny početné série osobních vozů pro BDŽ, celkově šlo v tomto období o více než 1000 vozů. Vozy odpovídají spíše typu OSŽD-B. První vyráběnou řadou této generace byly velkoprostorové vozy 20-17, z nich byly odvozeny oddílové vozy 20-15 a poté následovaly další řady. Pro všechny řady byla použita jedna společná konstrukce skříně, tedy i vozy 1. třídy mají 10 oddílů. Během let docházelo k různým technickým změnám - první vozy měly jiný typ podvozků (později vyměněn na všech vozech), starší vozy mají jednokřídlé vstupní dveře, novější mají standardní zalamovací UIC dveře, byly použity různé druhy oken atd. Výroba vozů typu OSŽD-B byla v Drjanovu ukončena řadou 20-40 v roce 1979. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 20-47 51 52 20-57 |
001 ... 999 001 ... ??? |
Drjanovo | [ [ |
![]() |
|||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||
Historicky nejpočetnější typ vozů BDŽ. Mezi posledními vozy 20-47 a 20-57 není významný rozdíl, série 20-57 byla zavedena z důvodu vyčerpání číselné řady u série 20-47 (999 vozů). * vozy původně 1. třídy Am 10-15 mají 60 míst. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 27-47 | 001 ... 010(?) | Khan Krum | < |
140 | |||||||||
![]() |
Drjanovo | |||||||||||||
Přestavba oddílových vozů Bm 20-47/57 na velkoprostorové vozy (ponecháno původní uspořádání sedadel s boční uličkou) v opravně vozů Khan Krum. Podle jiných zdrojů jde o novostavbu skříně na rámech vozů 20-57 nebo 20-40, které nebyly výrobně dokončeny. Přestavěné vozy byly původně určeny pro osobní vlaky na trati Samuil - Silistra. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 92-57 | Drjanovo | [ |
![]() |
||||||||||
![]() |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 17.8.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Waggonbau Bautzen/Görlitz, UIC-Y, Y/B-70 | ||||||||||||||
V letech 1968 až 1982 byly z vagónky Bautzen dodávány osobní vozy odpovídající standardnímu typu UIC-Y, resp. Y/B-70, které byly v prakticky stejném provedení vyráběny i pro další země východního bloku. Drobnou odlišností u vozů z roku 1982 je nižší provedení střechy (podobně jako vozy pro MÁV v té době). Vedle vozů k sezení byly dodávány i lůžkové vozy vyráběné ve vagónce Görlitz. V 90. letech pak BDŽ odkoupily další vozy tohoto typu od DB, které je zdědily po DR po sjednocení Německa. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 19-50 51 52 19-40 51 52 19-40 |
050 ... 100 101 ... 150 151 ... 19x(?) |
Bautzen | [ [ [ |
140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Vozy 050 ... 100: dodány přímo BDŽ. Vysoká střecha, původně výklopná okna (cca v horní třetině), později nahrazeno standardními polospouštěcími okny. V roce 1996 bylo 5 vozů rekonstruováno na bufetové vozy BRm 84-40. Vozy 101 ... 150: dodány přímo BDŽ. Nízká střecha. Vozy 151 ... 19x: odkoupeny od DB (ex DR) v 90. letech. Vysoká střecha, několik vozů bylo bylo staršího typu UIC-Y z konce 60. let s odporovým topením (u BDŽ již vyřazeny). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 14.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 20-40 51 52 20-40 |
022 ... 041 051 ... 100 |
Bautzen | [ [ |
2007 | 140 km/h | ![]() |
|||||||
![]() |
||||||||||||||
Vozy 022 ... 041: dodány přímo BDŽ. Nízká střecha. Vozy 051 ... 100: odkoupeny od DB (ex DR) v letech 1993-1997. U BDŽ vyřazeno z provozu do roku 2007. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Andrej Ždanov Drjanovo, B-84 | ||||||||||||||
V roce 1984 byla ve vagónce Andrej Ždanov Drjanovo zahájena výroba nového typu vozu pro vnitrostátní vlaky BDŽ. Vozy mají stále délku 24,5 m jako typ UIC-Y, ale charakteristickým rysem je mírný sklon bočnic, který umožnil zvýšit šířku vozu v dolní části skříně na 2960 mm (oproti 2883 mm u typu UIC-Y). Cílem bylo rozšířit prostor jednotlivých oddílů a tím zvýšit komfort pro cestující. U vozů 2. třídy také přispělo ke zvýšení komfortu ponechání pouze 9 oddílů jako v 1. třídě. Dalšími novými prvky byly nově vyvinuté podvozky typu T73-AD pro rychlost 160 km/h (vozy jsou však omezeny na 130 km/h kvůli brzdové výstroji), použití nadstandardně širokých oken o šířce 1400 mm (oproti 1200 mm u UIC-Y), dobíjení akumulátorů z CZE nebo nově řešená cirkulace vzduchu teplovzdušného vytápění s výdechem pod okny. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 19-74 | 001 ... 008 | Drjanovo | [ |
130 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Dva vozy byly původně vyrobeny jako prototypy smíšených vozů 1. a 2. třídy (ABm), oba později upraveny na vozy čistě 1. třídy. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 29-74 | 001 ... 307 | Drjanovo | [ |
130 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
* Od roku 2022 je u některých vozů jeden oddíl upraven jako bistro s prodejem drobného občerstvení, počet míst snížen na 64. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 14.10.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Waggonbau Bautzen, UIC-Z2 | ||||||||||||||
V 80. letech byla ve vagónce Bautzen zavedena výroba vozů UIC-Z2. BDŽ si v této kategorii objednaly jídelní a lehátkové vozy. V roce 2001 pak BDŽ ještě odkoupily vyřazené lehátkové vozy stejného typu od DB (ex DR). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 50-80 | 681 ... 720 721 ... 734 |
Bautzen | [ [ |
160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Vozy 681 ... 720: dodány přímo BDŽ. Vozy 721 ... 734: odkoupeny od DB (ex DR) v roce 2001. V roce 2005 bylo 40 vozů prodáno soukromé společnosti Optima Tours, která provozuje autovlak Optima Express mezi Rakouskem a Tureckem. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Vozy ex DB/DR | ||||||||||||||
V 90. a 00. letech byla obnova vozového parku řešena nákupem ojetých vozů z Německa. Celkem bylo odkoupeno řádově 400 vozů různých typů, původem převážně od DR. Některé vozy byly shodného typu s již vlastněnými vozy dodanými v 70. a 80. letech přímo z výroby (UIC-Y a některé UIC-Z) - tyto jsou pro přehlednost popsány výše v příslušných sekcích; v této sekci jsou uvedeny jen ty řady vozů, které u BDŽ ještě neměly svůj ekvivalent. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 10-50 | 050 ... 068 | Halberstadt | {19} | 160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Všechny vozy jsou odkoupeny od DB (ex DR), avšak původem jsou různých řad. Vozy 050 ... 053: původně Am200 DB (ex Am DR), od DB odkoupeno v roce 2000. Vozy 054 ... 056: původně Bom DB (ex Bm DR), vozy jsou označeny a provozovány jako 1. třída, přestože mají jedenáct oddílů. Vozy 057 ... 068: původně ABom DB (ex ABm DR), od DB odkoupeno v roce 2003. * vozy 054 ... 056 mají 66 míst |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 21-50 | 001 ... 104(?) | Halberstadt | {100+} | 160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB, původně Bom DB (ex Bm DR). Přibližně polovina vozů má šestimístné oddíly, ostatní vozy mají osmimístné oddíly. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 22-97 | 001 ... 010 | {10} | 200 km/h | ![]() |
|||||||||
![]() |
||||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB v roce 2007, původně Bimz259 DB pro vlaky Interregio. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 84-80 | 001 ... 010(?) | ??? | {10(?)} | 160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB, původně ABbd406 DB (ex BDomsb274 DB / BDmsb DR). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 31-43 | 001 ... 025 | {25} | 140 km/h | ![]() |
|||||||||
![]() ![]() |
Halberstadt | |||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB v roce 2003, původně ABy(uu/z) DB (ex Bmh DR). Některé vozy jsou u BDŽ nelogicky označeny řadou ABmz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
50 52 21-33 50 52 21-43 50 52 21-45 |
001 ... 030(?) 001 ... 053(?) 001 ... 026(?) |
{30(?)} {53(?)} {26(?)} |
140 km/h | ![]() |
|||||||||
![]() ![]() |
Halberstadt | |||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB v roce 2003, původně By(uu/z) DB (ex Bmh DR). Některé vozy jsou u BDŽ nelogicky označeny řadou Bmz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 85-97 | 001 ... 003 | Talbot | {3} | 200 km/h | ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB v roce 2008, původně ARkimbz262 DB pro vlaky Interregio. U BDŽ v provozu od roku 2009. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 85-97 | 004 ... 005 | Hansa | {2} | 200 km/h | ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||||||||
Vozy byly odkoupeny od DB v roce 2008, původně ARmz211 DB, v letech 2001-2007 byly určeny pro vlaky BWE (Berlin-Warszawa-Express). U BDŽ v provozu od roku 2010 a přeznačeny na ARkimbz. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Rekonstruované vozy UIC-Y | ||||||||||||||
V druhé polovině 90. let bylo v maďarském závodě DJV Dunakeszi moderizováno několik vozů pro BDŽ (v podobném provedení jako tehdy modernizované vozy pro MÁV, ŽSR nebo ČD). První vozy byly u BDŽ nasazeny v roce 1997 na "Pleven Express" Sofia - Pleven. Další vozy byly postupně v několika sériích modernizovány přímo v Bulharsku. Rekonstrukce byly prováděny nejprve z vozů Am 19-50 v počtu 35 vozů, další vozy byly rekonstruovány z lůžkových vozů WLABm. V roce 2009 byla max. povolená rychlost snížena na 100 km/h, od roku 2020 je u vozů po opravě obnovena původní rychlost 140 km/h. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 15-63 | 001 ... 017 | Dunakeszi Drjanovo |
< < |
100/140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Rekonstrukce z vozů Am 19-50 a WLABm. První vozy rekonstruovány v DJV Dunakeszi (pravděpodobně 2 vozy), ostatní v Drjanovu. * Vozy 001 a 002 mají 54 míst k sezení. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 25-63 | 001 ... 037 | Dunakeszi Drjanovo |
< < |
100/140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Rekonstrukce z vozů Am 19-50 a WLABm. První vozy rekonstruovány v DJV Dunakeszi (pravděpodobně 3 vozy), ostatní v Drjanovu. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
51 52 25-63 | 038 ... 039 | Drjanovo | < |
100/140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Rekonstrukce z vozů Am 19-50 nebo WLABm. Zpočátku řadové označení Bpβ, později změněno na Bpb. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 20-44 | 001 ... 012 013 ... 017 |
Septemvri Drjanovo |
< < |
100/140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||
Rekonstrukce z lůžkových vozů WLABm. Vozy 001 ... 005 byly rekonstruovány v závodě Kolovag Septemvri v roce 2009, 60 míst k sezení (uspořádání sedadel 2+1). Z výroby byly označeny jako Bmp 51 52 25-63 045 ... 049, na řadu Bmpz 20-44 přeznačeno pravděpodobně ještě před zařazením do pravidelného provozu. Vozy 006 ... 012 byly rekonstruovány v závodě Kolovag Septemvri v letech 2020-2021, 60 míst k sezení (uspořádání sedadel 2+1). Vozy 013 ... 017 byly rekonstruovány v závodě Intercom Drjanovo v roce 2021, 78 míst k sezení (uspořádání sedadel 2+2). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 84-44 | 001 ... 005 | Drjanovo | < |
100/140 km/h | ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||||||||
Rekonstrukce z lůžkových vozů WLABm. Vozy 001 ... 002 byly rekonstruovány v závodě Intercom Drjanovo v roce 2009. Z výroby byly označeny jako Bph 51 52 25-63 041 ... 042, na řadu Bhmpz 84-44 přeznačeno pravděpodobně ještě před zařazením do pravidelného provozu. Vozy 003 ... 005 byly rekonstruovány v závodě Intercom Drjanovo v roce 2021. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Tüvasaş Adapazarı | ||||||||||||||
Po mnoha letech obdržely BDŽ nové vozy přímo od výrobce, v tomto případě 30 lůžkových vozů od turecké vagónky Tüvasaş Adapazarı. U BDŽ jsou v provozu od 30.4.2013. Původně měly BDŽ v úmyslu těmito vozy pokrýt také mezistátní spoje do Istanbulu, Bukurešti a Vídně, doposud jsou však nasazovány výhradně na vnitrostátní spoje (pravděpodobně nemohou být schváleny pro provoz v sousedních zemích vinou konstrukčního provedení). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 70-71 | 001 ... 025 | Tüvasaş | [ |
160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 52 70-71 | 026 ... 030 | Tüvasaş | [ |
160 km/h | ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 19.8.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Intercom Drjanovo, Projekt "Sokol" | ||||||||||||||
V roce 2020 byl v závodě Intercom Drjanovo zahájen projekt komplexní modernizace vozů B-84 pod názvem Projekt "Sokol". V první fázi by mělo projít rekonstrukcí celkem 15 vozů, z toho 3 vozy budou 1. třídy a 12 vozů bude 2. třídy, některé z nich budou přizpůsobeny pro přepravu vozíčkářů. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
Drjanovo | < |
160 km/h | |||||||||||
![]() |
Drjanovo | |||||||||||||
Rekonstrukce z vozů Bm 29-74. První modernizovaný vůz prochází v současné době (10/2023) zkouškami. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.10.2023 |
Poslední aktualizace: 24.10.2023
Kompletace dat: Pavel Dvořák, dalšími informacemi přispěl Ivan Pulevski, jemuž patří velké poděkování.
Všechny údaje jsou bez záruky. Proto je jakékoliv upřesnění a doplnění s díky vítáno. Informace prosím zaslat pomocí formuláře pro hlášení chyb (odkaz uveden pod každým vozem) nebo na mail vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz.
Použité zdroje:
Vysvětlivky barevného rozlišení:
Provozované vozy | |
Vyřazené vozy | |
Provozované rekonstruované vozy | |
Vyřazené rekonstruované vozy | |
Provozované převzaté vozy | |
Vyřazené převzaté vozy |