vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy MÁV-START - vozy IC, EC, EN
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

Osobní vozy MÁV-START - vozy IC, EC, EN

Dne 1. července 2007 získala společnost MÁV-START Zrt. licenci na provoz osobní dopravy v rámci maďarských železnic. Tato společnost vznikla restrukturalizací unitárního železničního dopravce MÁV Zrt. dne 15. října 2006 a ke svému účelu získala naprostou většinu železničních osobních vozů. V roce 2013 došlo k další transformaci a slučování v rámci skupiny MÁV, avšak to nemá na přehled vozů MÁV-START vliv.

Převzatý park vozů byl rozsáhlý a poměrně zastaralý, avšak k systematickým modernizacím začalo docházet až po roce 2016. Ve vozovém parku se nachází vozy různého určení, pro regionální i dálkovou dopravu, avšak zejména po roce 2010 nebylo určení vozů respektováno a vozy jsou řazeny dle aktuálních provozních potřeb, některé oběhy jsou pak vyloženě „formální“ a soupravy jsou sestavovány náhodně.

Vývoj vozového parku do zahájení provozu osobní dopravy společností MÁV-START Zrt. je uveden na samostatné stránce. Stejně tak je i vývoj samostatných vozidel uveden ve zmíněném přehledu, v tomto přehledu je uveden pouze ten vývoj, který probíhal v období po 1. červenci 2007.

V roce 2012 (?) byla v rychlících zrušena první třída, avšak v úpravě vozů došlo mnohem později (2016?).

V roce 2017 došlo ke zhruba ročnímu zrušení velké části výkonů jídelních vozů.

Stránka postupně prochází aktualizací, některé údaje tak mohou být chybné.

Původní (převzaté) vozy MÁV-START

GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 1989, UIC-Z1
CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1
DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2
Szolnoki Járműjavító, pro MÁV-START 2012 – 20xx, UIC-Z1, projekt IC+

Úpravy a modernizace vozů MÁV-START

Úpravy a modernizace vozů MVG Győr většího rozsahu, pro MÁV 1983 – 2000, UIC-Y
Úpravy a modernizace vozů Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y
Úpravy a modernizace vozů CAF, pro MÁV 2017 – 2022?, UIC-Z1
Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2017 – 2022, UIC-Z1

"Second-hand vozy" pro MÁV-START

Vozy zakoupené od Wagon Service Travel, 2020
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru

Původní (převzaté) vozy MÁV-START


nahoru
GOŠA Smederevska Palanka, pro MÁV 1989, UIC-Z1
Jedny z prvních vozů konstrukce UIC-Z1 u východoevropských železnic.

V letech 2002 – 2007 byly vozy mírně zmodernizovány v TŽV Gredelj Zagreb – doplnění vakuových toalet, nová klimatizace, nové rámy oken, potahy sedadel, drobné úpravy...

V roce 2015? byly vozy opět mírně zmodernizovány – doplněno připojení k internetu pomocí technologie WiFi, do vybraných vozů zásuvky 230V a do vybraných vozů řady ABmz výměna potahů sedadel a doplnění koberce do oddílů první třídy.
 
ABmz
61 55 30-91 001 ... 006  2002 - 2007 TŽV Gredelj Zagreb [6]  4 200 km/h


 1989 GOŠA Smederevska Palanka    
24+36
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
28.3.2024
Bmz
61 55 21-91 000 ... 012  2002 - 2007 TŽV Gredelj Zagreb [13]  13 200 km/h


 1989 GOŠA Smederevska Palanka    
66
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022

nahoru
CAF Zaragoza a Beasáin, pro MÁV 1994 - 1995, UIC-Z1
Série vozů s velmi nadčasovým interiérem byla dodávána v letech 1994 a 1995. Dnes vozy postupně procházejí modernizací, případně jsou díky nízké turnusové potřebě odstaveny a původní vozy jsou nasazovány v minimálním množství.
 
WRmz
61 55 88-91 100 ... 108  1994 – 1995 CAF Zaragoza [9]  2 200 km/h
   
42
Většina vozů byla zmodernizována, dva vozy (101 a 102) jsou v provozu v původním stavu.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022

nahoru
DWA Bautzen, Ammendorf a Dunakeszi, pro MÁV 1994 - 1998, UIC-Z1/Z2
 
Apmz
61 55 10-71 001 ... 010  1995 DWA Bautzen [10]  4 160 km/h


   
60
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010.
Vozy krátce jezdily jako vozy 1. a 2. třídy.
Vozy postupně procházejí modernizací.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
Bpmz
61 55 20-71 001 ... 024  1994 – 1995 DWA Ammendorf
DWA Bautzen
[24]  7 160 km/h


   
80 *
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010.
Vozy postupně procházejí modernizací.
* – vůz Bpmz 20-71 011 byl dovybaveny vakuovým WC.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022

nahoru
Szolnoki Járműjavító, pro MÁV-START 2012 – 20xx, UIC-Z1, projekt IC+
 
Bpmz
61 55 20-91 400, 401  2012 – 2013 Szolnoki Járműjavító [2]  2 200 km/h

   
80
Prototyp nového vozu pro mezinárodní vlaky vyšší kvality. Vozy byly představeny na veletrhu INNO Trans v Berlíně v roce 2014, po několika letech zkušebního provozu na vnitrostátních vlacích byly nasazovány na EC 172/173 Hungaria z Budapešti do Hamburku a zpět. Dnes jsou nasazovány výhradně na vnitrostátní vlaky IC.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022
Bbdpmz
61 55 84-91 400 ... 409  2018 – 2019 Szolnoki Járműjavító [10]  10 200 km/h

   
47+3 8
Multifunkční vůz pro mezinárodní vlaky vyšší kvality, vycházející z obdobného vozu z projektu IC+.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
6.3.2022
Bpmz
61 55 20-91 410 – 419  2019 Szolnoki Járműjavító [10]  10 200 km/h

   
80
Sériové provedení nového vozu z projektu IC+, s určením pro mezinárodní vlaky vyšší kvality.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022
Bbdpmz
61 55 84-91 410 ... 444  2019 – 2020 Szolnoki Járműjavító [35]  35 200 km/h

   
52+2 8
Multifunkční vůz z projektu IC+, s určením pro vnitrostátní vlaky vyšší kvality.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
6.3.2022
ARmz
61 55 85-91 400 ... 434  2021 – ??? Szolnoki Járműjavító [35]  35 200 km/h

   
8 12 15
Kombinovaný vůz z projektu IC+, s určením pro vnitrostátní vlaky vyšší kvality.
Dva čtyřmístné oddíly Premium, dva oddíly 1. třídy (tichý oddíl), velkoprostorová část 1. třídy, bistro oddíl. Provoz s cestujícími byl zahájen v říjnu 2021.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
1.9.2023

nahoru

Úpravy a modernizace vozů MÁV-START


nahoru
Úpravy a modernizace vozů MVG Győr většího rozsahu, pro MÁV 1983 – 2000, UIC-Y
 
Apee
50 55 10-44 001 ... 028  1994,95,97,00  26 140 km/h


 1971-74    
60
Rekonstrukce z A 19-47, B 20-47.1 a D 92-47 (Györ 1971-74),
Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Apee 51 55 10-67.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
17.12.2022
Bpee
50 55 20-44 001 ... 096  1994-97  87 140 km/h


 1969-75    
78
Rekonstrukce z A 19-41, A 19-47, B 20-30, B 20-37, B 20-41, B 20-47.1, AcBc 43-80, D 92-47 a Ds 95-80 (Györ 1969-75)
Vozy 054 - 059 mají vyklápěcí okna.
Od roku 2017 vozy postupně upravovány z řady Bp 51 55 20-67.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
20.3.2023
Apee
50 55 17-37 001 ... 004  2018 MÁV Szolnok Járműjavító {4}  1 140 km/h
 1999 MÁV Szolnok Járműjavító    
38
Mírná úprava a přeznačení vozů řady ARp na řadu Apee 17-37.
Zbývající vozidlo je drženo pro "retro" účely.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022
WRRee
50 55 88-44 001 ... 007  2014 - 2016 DWA Dunakeszi {7}  7 140 km/h
 1970 - 1971 MVG Győr    
24 20
Přestavba z vozů A 19-47 a D, Dl, Db 92-47.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022

nahoru
Úpravy a modernizace vozů Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań, pro MÁV 1990 - 2012, UIC-Y
Úpravy početné série vozů 1. a 2. třídy polského výrobce lze rozdělit na tři okruhy:
- úprava vozů Bo na vozy Bko, určené pro první vlaky InterCity na počátku 90. let
- přestavbu vozů Ao a Bo na vozy Apee a Bpee
- úpravu vozů 1. třídy řady Ao na vozy 2. třídy, související se zrušením 1. třídy v rychlících
Vzhledem ke stáří vozů se s jejich dalšími úpravami již nepočítá.
 
Apee
61 55 19-57 001 ... 003  2008 – 2009 Bombardier Dunakeszi <3>  3 140 km/h
 1979 FLW Poznań    
52
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo.
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
6.3.2022
Bpee
61 55 29-57 001 ... 007  2008 – 2009 Bombardier Dunakeszi <7>  7 140 km/h
 1979 FLW Poznań    
72
Rekonstrukce vozů Ao 19-37 a Bo 20-37, pro vysoké náklady se dále nepokračovalo.
Připojení k internetu pomocí technologie WiFi bylo dosazeno po roce 2010.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
6.3.2022

nahoru
Úpravy a modernizace vozů CAF, pro MÁV 2017 – 2022?, UIC-Z1
Od roku 2017 probíhají modernizace vozů UIC-Z1 španělského výrobce CAF. Modernizace lze přirovnat k revitalizacím vozů ČD, neb komponenty vozu zůstávají původní a dochází pouze ke změně barevného řešení interiéru i exteriéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, elektronického informačního a rezervačního systému, koberců, ...

Vzhledem k problematické kvalitě těchto modernizací jsou některé vozy neprovozní (čekají na opravu), případně se jejich modernizační proces zcela zastavil (např. WRmz).
 
Amz
61 55 19-91 100 ... 108  2019 – 2021? MÁV Szolnok Járműjavító <9>  9 200 km/h
 1994 CAF Zaragoza    
54
Modernizované vozy původní řady Amz 19-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
Apmz
61 55 10-91 100 ... 107  2017 – 2018 MÁV Szolnok Járműjavító <8>  8 200 km/h
 1994 CAF Beasáin    
60
Modernizované vozy původní řady Apmz 10-91.1 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
Bmz
61 55 21-91 100 ... 111  2019 – 2021? MÁV Szolnok Járműjavító <12>  12 200 km/h
 1994 CAF Beasáin    
66
Modernizované vozy původní řady Bmz 21-91.1 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
Bpmz
61 55 20-91 100 ... 117  2017 – 2018 MÁV Szolnok Járműjavító <18>  18 200 km/h
 1994 CAF Beasáin    
80
Modernizované vozy původní řady Bpmz 20-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
WRmz
61 55 88-91 100 ... 108  2017 – 2021? MÁV Szolnok Járműjavító <9>  7 200 km/h
 1994 – 1995 CAF Zaragoza    
42
Modernizované vozy původní řady WRmz 88-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
Bcmz
61 55 50-91 100 ... 108  2018 – 2020 MÁV Szolnok Járműjavító <9>  9 200 km/h
 1994 CAF Zaragoza    
60
Modernizované vozy původní řady Bcmz 50-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
WLABmz
61 55 71-91 100 ... 105  2020 – 2024 MÁV Szolnok Járműjavító <6>  4 200 km/h
 1994 – 1995 CAF Zaragoza    
11-33
Modernizované vozy původní řady WLABmz 71-91 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024
Ddmee
51 55 94-91 100 ... 105  2018 {5}  5 200 km/h


 1995 CAF Zaragoza    
15
Původně Dms 95-91, v souvislosti s korekturou písmenného označení osobních vozů byly všechny provozované vozy v roce 2018 přeznačeny dle platných norem na řadu Ddmee 94-91.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.2.2024

nahoru
Úpravy a modernizace vozů DWA, pro MÁV 2017 – 2022, UIC-Z1
 
Bpmee
51 55 20-70 050 ... 075  2018 {26}  15 160 km/h


 1994 – 1995 DWA Ammendorf    
80
Původně Bpm 20-70, v souvislosti s korekturou písmenného označení osobních vozů byly všechny provozované vozy v roce 2018 přeznačeny dle platných norem na řadu Bpmee 20-70.
Některé vozy jsou kvůli nehodám dlouhodobě neprovozní.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
WRRmz
61 55 88-71 001 ... 010  2019 {10}  ??? 160 km/h


 1995 DWA Ammendorf    
30 21
Vozy byly v prosinci 2017 odstaveny z pravidelného provozu, v roce 2019 opět zprovozněny, avšak již s označením dle standardů MÁV-START.
Od roku 2020 procházejí modernizací, viz níže.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
Amz
61 55 19-91 300 ... 314  2018 – 2020? MÁV Szolnok Járműjavító [15]  15 200 km/h
 1997 – 1998 DWA Dunakeszi    
54
Modernizované vozy původní řady Avmz 19-91, později Amz 19-91.3 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
Bmz
61 55 21-91 300 ... 334  2018 – 2020? MÁV Szolnok Járműjavító [35]  35 200 km/h
 1997 – 1998 DWA Dunakeszi    
66
Modernizované vozy původní řady Bvmz 21-91, později Bmz 21-91.3 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
Bpmz
61 55 20-71 001 ... 024  2020 – 2022? MÁV Szolnok Járműjavító [24]  16 160 km/h
 1994 – 1995 DWA Ammendorf
DWA Bautzen
   
80
Modernizované vozy původní řady Bpmz 20-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
Apmz
61 55 10-71 001 ... 010  2020 – 2021 MÁV Szolnok Járműjavító [10]  4 160 km/h
 1995 DWA Bautzen    
60
Modernizované vozy původní řady Apmz 10-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 230V a 5V USB, rozkládacích stolků, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.11.2022
WRRmz
61 55 88-71 001 ... 010  2020 – 2021 MÁV Szolnok Járműjavító [10]  2 160 km/h
 1995 DWA Ammendorf    
30 21
Modernizované vozy původní řady WRRmz 88-71 – modernizace interiéru, dosazení zásuvek 5V USB, koberce, nový nátěr, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.1.2023

nahoru

"Second-hand vozy" pro MÁV-START


nahoru
Vozy zakoupené od Wagon Service Travel, 2020
V roce 2020 byla od slovenské společnosti Wagon Service Travel odkoupena velká část jejího vozového parku, jmenovitě 5 lehátkových vozů Bvcmbz, 8 lehátkových vozů Bvcmz (obě řady původně od DB) a 9 lůžkových vozů WLABmee (4 z nich původně od LG, 5 původně od RŽD). U MÁV-START bylo všem vozům přiděleno nové řadové i číselné označení.
 
Bcbmz
61 55 59-91 200 ... 204  1980-82?,2001-02
 2017
{5}  5 200 km/h
 1962-1972    
36-48+2
V roce 2020 zakoupeno 5 vozů od Wagon Service Travel.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
17.6.2023
Bcmz
61 55 50-91 200 ... 207  1996-2000,2005-2006
 2017
{8}  8 200 km/h
 1962-1972    
40-60
V roce 2020 zakoupeno 8 vozů od Wagon Service Travel.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
14.11.2022
WLABmz
62 55 71-91 001 ... 009  2007
 2015?,2016?
{9}  9 200 km/h
 1994 - 1995 Waggonbau Görlitz    
11-33
V roce 2020 zakoupeno 9 vozů od Wagon Service Travel.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
22.2.2023


Poslední aktualizace: 28.3.2024

Kompletace dat: Jiří Pokorný, Adam Vanting

Zdroje:
• György Kovács a přátelé
vasutikocsi.freeweb.hu
szemelykocsi.toth-maros.hu
www.vonatosszeallitas.hu

Autoři nákresů: Iván Zoltán, Sven Eger, pd.

Vysvětlivky barevného rozlišení:

Provozované vozy
Vyřazené vozy
Provozované rekonstruované vozy
Vyřazené rekonstruované vozy
Provozované převzaté vozy
Vyřazené převzaté vozy

38.28
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy