vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy PKPIC
cs         ▼
Česky
English
Deutsch
Polski
Magyar

Osobní vozy PKPIC

Vozy standardu UIC-Z


Historie výroby osobních vozů délky 26,4 m se v Polsku začíná psát už v roce 1979, kdyby byly v Pafawagu Wrocław vyrobeny první dva prototypy vozů podle standardu UIC 567-2, více známým jako UIC-Z2. Zároveň to byly první vozy této kategorie vyrobené v tehdejším východním bloku. Prototypy však nebyly příliš úspěšné a pro nezájem PKP byl vývoj přerušen. Navázáno bylo až o téměř 10 let později, kdy PKP potřebovaly moderní vozy pro vlaky směřující do západní Evropy. V roce 1988 byly vyrobeny další prototypy, ale již od výrobce H. Cegielski - FPS Poznań. Akutní potřeba moderních vozů na přelomu 80. a 90. let pak byla řešena nákupem vozů z německých vagónek Bautzen a Görlitz. Počátkem 90. let byla zahájena sériová výroba vozů UIC-Z2 a později i UIC-Z1 v již zmíněném podniku H. Cegielski - FPS Poznań, který se tak stal jejich téměř výhradním dodavatelem pro PKP.



Přehled je uspořádán podle původních skupin, ve kterých byly vozy dodány (tzn. například vozy 155A a 170A jsou zahrnuty do původní skupiny Görlitz 1990). V přehledu jsou uvedeny všechny vozy délky 26,4 m (vyjma patrových), které jsou nebo byly v provozu u PKP Intercity, resp. u předchůdce PKP.

Novostavby

H. Cegielski - FPS Poznań 1998 - 2012, UIC - Z1, bez další specifikace
H. Cegielski - FPS Poznań 2013, UIC-Z1, projekt Warszawa - Kutno - Poznań - Szczecin
H. Cegielski - FPS Poznań 2013 – 2014, UIC-Z1, Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia
H. Cegielski - FPS Poznań 2021 – 2022, UIC-"Z1" (nová konstrukce)

Úpravy, modernizace a přestavby

Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2003 - doposud, UIC-Z2
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-X
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Görlitz, pro PKPIC 2006 - 2015, UIC-Z2
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z2
Úpravy a modernizace vozů ABB Henschel + H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru

Novostavby

Za hlavní producenty osobních vozů v Polsku lze považovat zejména Pafawag Wrocław a H. Cegielski - FPS Poznań, původním názvem Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań (do roku 1995). Zatímco Pafawag byl v roce 1997 odkoupen, přejmenován a dále se výrobou osobních vozů pro PKP / PKPIC nezabýval, HCP Poznań si odposud udržel silnou pozici a nové vozy pro PKPIC dodává doposud.

Na přelomu 80. a 90. let byly pro překlenutí situace a nedostatek zkušeností domácích výrobců s vozy moderní konstrukce dodány vozy z Německa, konkrétně typů XB a Z2 z vagonek Bautzen a Görlitz.

nahoru
H. Cegielski - FPS Poznań 1998 - 2012, UIC - Z1, bez další specifikace
Další dodávky nových osobních vozů standardu UIC-Z1 pro PKP pocházely opět od výrobce H. Cegielski - FPS Poznań. Některé starší vozy již prošly modernizací či úpravou, přičemž další vozy stejného typu a konstrukce již byly dodávány v rámci jednotlivých projektů (viz dále).

Koncem 90. let byly dodány nové velkoprostorové vozy.
V roce 2000 byly dodány dva vozy, celé v business uspořádání interiéru.
V roce 2005 byly dodány zcela nové komfortní lůžkové vozy pro vlak EN Jan Kiepura.
V roce 2008 uzavřely PKPIC smlouvu na dodávku 17 nových vozů standardu UIC-Z1 se společností FPS. V roce 2010 byly ze smlouvy vyjmuty 3 vozy 157A. Zbylých 14 vozů (3 × 156A, 3 × 158A a 8 × 159A) bylo dodáno v letech 2009-2012.
 
A9mnopuz
61 51 19-90 031, 032
035 ... 041
 2000
 2003
HCP Poznań [2]
[7]
 2
 7
200 km/h 152Aa
   
54
Další dvě série velkoprostorových vozů první třídy byly vybaveny novými podvozky typu 25ANa, nesou tedy jiné typové označení. Dále chybí rozdělení vozu na kuřáckou a nekuřáckou část dveřmi, jako u vozů typu 152A.
U třetí série pak jsou použita mj. nová sedadla, nový typ vstupních dveří, ...
WiFi dosazena v roce 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.11.2021
B10mnopuz
61 51 20-90 010 ... 039  1999 – 2003 HCP Poznań [30]  20 200 km/h 154Aa
   
80
Druhá série velkoprostorových vozů druhé třídy byla vyrobena v letech 1999 - 2003 v počtu 30 vozů. Oproti první sérii jsou použity podvozky 25ANa, odlišná sedadla, od vozu 033 vstupní dveře BODE, ...
Mezi lety 2001 a 2015 byly 3 vozy vyčleněny pro vlaky BWE (Berlin-Warszawa-Expres) a byly opatřeny odlišným nátěrem. Později byly upraveny pro přepravu jízdních kol (viz níže). WiFi dosazována od roku 2015.

7 vozů bylo upraveno na řadu B9mnopuvz (154AaRow)
2 vozy byly upraveny na řadu B6mnopuz (154Aa; Strefa małego podróżnika)
1 vůz byl zrušen po nehodě
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
25.11.2021
WLAB10mnouz
61 51 70-90 001 ... 010  2005 HCP Poznań [10]  10 200 km/h 305Ad
   
4+24*
* Ve voze jsou dva oddíly 1. třídy (každý pro dvě osoby) a 8 třímístných oddílů 2. třídy.
Oddíly 1. třídy mají samostatné WC a umývárnu se sprchou, navíc jsou vybaveny přehrávačem DVD s LCD monitorem. Dále ve všech oddílech je pomocí sluchátek umožněn poslech hudby ze čtyř kanálů ovládaných z oddílu průvodce vozu.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
27.12.2018
A9mnopuz
61 51 19-90 042 ... 044  2009 - 2010 HCP Poznań [3]  3 200 km/h 158A
   
54
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako první byly vyrobeny tři vozy první třídy na přelomu let 2009 a 2010. Podvozky 25ANa, WiFi od roku 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023
B9mnopuz
61 51 29-90 013 ... 020  2010 - 2011 HCP Poznań [8]  8 200 km/h 159A
   
72
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako druhé bylo vyrobeno osm vozů druhé třídy v letech 2010 a 2011. Podvozky 25ANa, WiFi od roku 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023
A9emnouz
61 51 19-90 045 ... 047  2012 HCP Poznań [3]  3 200 km/h 156A
   
12+36
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako třetí byly vyrobeny tři oddílové vozy první třídy v roce 2012. Podvozky 25ANa, 3 oddíly jsou čtyřmístné (tzv. bussiness), WiFi od roku 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023

nahoru
H. Cegielski - FPS Poznań 2013, UIC-Z1, projekt Warszawa - Kutno - Poznań - Szczecin
V letech 2013 byla vyrobena další série 20 vozů (4 × 156A, 2 × 157A, 4 × 158A, 8 × 159A a 2 × 407A) jako "záchranná" výrobní náplň pro FPS a s předpokladem jejich nabídnutí do budoucího výběrového řízení PKPIC. Po vyrobení byly majetkem společnosti Polski Tabor Szynowy až do prosince 2015, kdy byly předány PKPIC. Od roku 2016 byly zařazeny do provozu výhradně na trasu Warszawa - Poznań - Szczecin a zpět, přičemž po roce 2021 došlo k jejich uvolnění a nyní se vozy vyskytují i na mezinárodních vlacích či vnitrostátních vlacích jiných relací.
 
A9emnouz
61 51 19-90 060 ... 063  2013 HCP Poznań [4]  4 200 km/h 156A
   
12+36
3 oddíly jsou čtyřmístné (tzv. bussiness).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
A9mnopuz
61 51 19-90
056 ... 059  2013 HCP Poznań [4]  4 200 km/h 158A
   
54
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B9bmnouz
61 51 29-90 038 ... 039  2013 HCP Poznań [2]  2 200 km/h 156A (157Aa)
   
50 2
Vozy byly dodány s označením 157Aa, krátce po zprovoznění bylo označení změněno na 156A.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B9mnopuz
61 51 29-90 030 ... 037  2013 HCP Poznań [8]  8 200 km/h 159A
   
72
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
WRmnouz
61 51 88-90 005 ... 006  2013 HCP Poznań [2]  2 200 km/h 305Ad (407A)
   
36
Po předání byl vozům upraven interiér. Vozy byly dodány s označením 407A, krátce po zprovoznění bylo označení změněno na 305Ad.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022

nahoru
H. Cegielski - FPS Poznań 2013 – 2014, UIC-Z1, Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia
V roce 2012 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku 25 zcela nových vozů pro vlaky relace Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia. Ještě téhož roku byla podepsána smlouva se společností H. Cegielski - FPS Poznań, přičemž s uvedením do provozu se počítalo v roce 2014. Hodnota kontraktu je 176 milionů PLN, z čehož polovinu nákladů uhradila EU. Vozy byly z uvedené relace uvolněny postupně, přičemž souběžně se začátkem jejich nasazení v mezinárodní dopravě došlo u některých z nich k menší modernizaci.

Oproti vozům předchozích sérií jsou tyto vybaveny odlišným typem sedadel, podvozky 25ANa1.
 
A9mnouz
61 51 19-90 048 ... 051  2013 HCP Poznań [4]  4 200 km/h 156A (166A)
   
54
Vozy byly dodány s označením 166A a režimem provozu 50, krátce poté bylo označerní změněno na 156A a režim provozu na 61.
Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny na podzim roku 2021.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
A9mnopuz
61 51 19-90 052 ... 055  2013 HCP Poznań [4]  4 200 km/h 158A (164A)
   
54
Vozy byly dodány s označením 164A a režimem provozu 50, krátce poté bylo označení změněno na 158A a režim provozu na 61.
Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny na podzim roku 2021.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B10bmnouz
61 51 20-90 054 ... 061  2014 HCP Poznań [8]  8 200 km/h 156A (167A)
   
56 2
Vozy byly dodány s označením 167A, režimem provozu 50 a inventárními čísly 046 ... 053, krátce poté bylo označení změněno na 156A, režim provozu na 61 a inventární čísla na 054 ... 061.
Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny částečně v létě 2019 na vlak Bielsko-Biała - Kołobrzeg a poté trvale od léta 2021.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B9mnopuvz
61 51 29-90 040 ... 048  2014 HCP Poznań [9]  9 200 km/h 159A (165A)
   
72 8
Třetí série velkoprostorových vozů druhé třídy se odlišuje jiným typem použitých sedadel, prostorem pro přepravu jízdních kol a dalšími drobnostmi. Vozy byly dodány s označením 165A, režimem provozu 50 a inventárními čísly 021 ... 029, krátce poté bylo označení změněno na 159A, režim provozu na 61 a inventární čísla na 040 ... 048.
Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny částečně v létě 2019 na vlaky Warszawa - Hel / Kołobrzeg a poté trvale od léta 2021.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022

nahoru
H. Cegielski - FPS Poznań 2021 – 2022, UIC-"Z1" (nová konstrukce)
V květnu 2017 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku 55 zcela nových vozů pro mezinárodní dopravu více různých provedení, s opcí na dalších 26 vozů. V únor 2018 byla podepsána smlouva se společností H. Cegielski - FPS Poznań a dohoda o navýšení počtu vyrobených vozů dle opce byla podepsána v květnu 2019. Nasazení vozů bude opět bez konkrétních relací, počítá se s nimi jak v rámci vnitrostátní, tak zejména mezinárodní dopravy.

První velkoprostorové vozy byly převzaty koncem roku 2021 a do provozu uvedeny ještě téhož roku. První oddílové vozy byly převzaty v srpnu roku 2022, všechny vozy byly dodány a uvedeny do provozu do konce roku 2022. Momentálně jsou provozovány výhradně ve vnitrostátní dopravě a pro mezinárodní provoz teprve probíhá schvalovací řízení.
 
A9mnouz
61 51 19-91 000 ... 006  2022 HCP Poznań [7]  7 200 km/h 178A-10
   
54
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.9.2023
B9mnopuz
61 51 29-91 001 ... 027  2021 – 2022 HCP Poznań [27]  27 200 km/h 175A-10
   
72 2
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023
B9mnopuvz
61 51 29-91 028 ... 037  2021 – 2022 HCP Poznań [10]  10 200 km/h 175A-20
   
72 8
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023
B11mnouz
61 51 21-91 001 ... 027  2021 – 2022 HCP Poznań [27]  27 200 km/h 176A-10
   
66
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.9.2023
B9bmnouz
61 51 29-91 038 ... 047  2022 HCP Poznań [10]  10 200 km/h 177A-10
   
60? ?
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023

nahoru

Úpravy, modernizace a přestavby

K lehčím úpravám vozů bylo přikročeno v roce 2002, konkrétně šlo o úpravu vozů Bdmnu typu XB pro přepravu jízdních kol. Za úpravu je považován proces, během kterého nedochází k vyloženému vylepšení určitých vlastností vozu, ale k prosté úpravě za účelem vhodnějšího využití vozu, než před jeho úpravou.

Vzhledem k nižší finanční náročnosti a zároveň potřebě udržovat moderní vozový park bylo v roce 2005 přistoupeno k modernizacím stávajících vozidel tak, aby zpočátku splňovaly alespoň základní parametry odpovídající vlakům vyšší kvality. Zpočátku tak šlo pouze o doplnění klimatizace, později se již jednalo o větší modernizace s cílem sjednotit standard vozidlového parku. Za modernizaci tak jsou považovány změny za cílem vylepšení určitých vlastností vozu.

Přestavby vozů byly zahájeny už v roce 2003, přičemž jednalo se zejména o úpravu klasických vozů na vozy lůžkové, společenské či restaurační. Zejména žádoucí navyšování počtu restauračních vozů pro mezinárodní a dálkovou dopravu bylo realizováno formou přestaveb klasických vozů více typů. Za přestavbu je považován proces, během kterého dojde k zásadní změně typu či určení vozu.

nahoru
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2003 - doposud, UIC-Z2
 
B11mnouz
61 51 21-70 110 ... 153  2008 HCP Poznań <7>  7 160 km/h 136A-IC3
 1991 – 1994 HCP Poznań    
66
Modernizace 7 vozů v rámci hlavní opravy – dosazení klimatizace, nových oken, zásuvek 230V, vakuového WC.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B11mnouz
61 51 21-70 110 ... 153  2008 HCP Poznań <6>  6 160 km/h 136A-IC4
 1991 – 1994 HCP Poznań    
66
Modernizace 6 vozů v rámci hlavní opravy – dosazení klimatizace, nových oken, zásuvek 230V, vakuového WC, změna systému brzd na typ Oerlikon.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B11mnouz
61 51 21-70 110 ... 153  2008 HCP Poznań <7>  7 160 km/h 136A-IC5
 1991 – 1994 HCP Poznań    
66
Opětovná modernizace 7 vozů 136A-IC1 v rámci hlavní opravy – navíc dosazeny zásuvky 230V a různé další úpravy.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B11mnouz
61 51 21-70 110 ... 153  2007 – 2008 HCP Poznań <12>  12 160 km/h 136A-IC6
 1991 – 1994 HCP Poznań    
66
Opětovná modernizace 12 vozů 136A-IC2 v rámci hlavní opravy – navíc dosazeny zásuvky 230V a různé další úpravy.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
A9mnouz
61 51 19-70 240 ... 256  2007 – 2009 TS Opole <15>
<2>
 15
 2
160 km/h 139A-Op M7+M8
139A-Op M9



 1991, 1993 HCP Poznań    
54
V letech 2007 – 2009 bylo opět zmodernizováno všech 15 již dříve modernizovaných vozů 139A-Op – dosazení zásuvek 230V a různé další úpravy. Spolu s nimi byly zmodernizovány také dva dříve nemodernizované vozy.
WiFi dosazována od roku 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B11mnouz
61 51 20-70 159  2007 NEWAG Nowy Sącz <1>  1 160 km/h 144A
 1994 FLW Poznań    
66
Modernizace jednoho vozu Bdmnu (144A) – dosazeny zásuvky 230 V, modernizace interiéru, původní výklopná okna byla nahrazena polospouštěcími při zachování klimatizace.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
Bc10mnouz
61 51 50-70 001 ... 003, 005 ... 011  2007 NEWAG Nowy Sącz <10>  10 160 km/h 134AbMg
 1991 – 1992 HCP Poznań    
60
Modernizace 10 vozů ze dvanáctikusové série Bcdmnu 134Ab v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, vakuového WC, zásuvek 230V, nové elektrické výzbroje, magnetické kolejnicové brzdy, renovace interiéru a různé další úpravy.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
Bc10mnouz
61 51 50-90 001  2011 NEWAG Nowy Sącz <1>  1 200 km/h 134Ac
 1988 HCP Poznań    
60
Modernizace jednoho ze dvou prototypů z roku 1988 v NEWAG Nowy Sącz - nové podvozky 70RSTb, nová elektrická výzbroj, dosazení klimatizace, modernizace interiéru.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B11mnouz
61 51 21-70 177 ... 184  2015 PESA Bydgoszcz <8>  8 160 km/h 171A
 1991 – 1993 HCP Poznań    
66
Modernizace 8 doposud nemodernizovaných vozů B11mnouz (136A) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin. Modernizace interiéru, doplnění klimatizace, vakuového WC, zásuvek 230V.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
Bc10mnouz
61 51 50-70 000, 004  2016 PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki <2>  2 160 km/h 172A
 1991 HCP Poznań    
40
Modernizace dvou původních vozů Bc10mnouz (134Ab) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin, v obdobném stylu, jako dříve modernizované vozy 134A.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
B11mnouz
61 51 21-70 156 ... 176
185, 186*
 2017 H. Cegielski – FPS Poznań <22>  22 160 km/h 144A
 1994 – 1995 FLW Poznań    
66
Modernizace všech zbývajících vozů B11mnouz (144A) a B10bmnouz (144Aa) – modernizace interiéru, dosazeny zásuvky 230V, nová klimatizace a vakuové WC, ...
V případě vozů 144Aa byl oddíl pro přepravu cestujících na invalidním vozíku upraven na běžný oddíl.
* – vozy 185 a 186 jsou původně typ 144Aa
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
WRmnouz
61 51 88-70 227 ... 232, 235, 236  2017 PESA Bydgószcz <8>  8 160 km/h 406A-20
 1994 FLW Poznań    
36
Celková rekonstrukce vozů A9mnouz (145A) na jídelní vozy.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
WRmnouz
61 51 88-70 233, 234  2017 PESA Bydgószcz <2>  2 160 km/h 406A-30
 1994 FLW Poznań    
36
Celková rekonstrukce vozů B11mnouz (144A) na jídelní vozy – přestavba interiéru.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
15.2.2022
WRmnouz
61 51 88-70 237 ... 246  2020 H. Cegielski – FPS Poznań <10>  10 160 km/h 406A-40
 1996 HCP Poznań    
36
Celková rekonstrukce vozů A9emnouz (145Ab) na jídelní vozy – přestavba interiéru.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023

nahoru
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-X
Modernizace 16 vozů ze sedmnáctikusové série WRdmnu 51 51 88-80 020 ... 036 v NEWAG Nowy Sącz. Po modernizaci byla změněna inventární čísla, přičemž 179, 184 a 185 je vynecháno.
 
WRmnouz
61 51 88-70 182, 183  2006 NEWAG Nowy Sącz <2>  2 160 km/h
 1989 Waggonbau Bautzen    
48
V rámci druhé modernizace bylo opět mírně upraveno uspořádání jídelny a počet míst k sezení naopak zvýšen, byla dosazena klimatizace, plenty xxx, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
22.2.2022
WRmnouz
61 51 88-70 186 ... 196  2007 – 2010 NEWAG Nowy Sącz <11>  11 160 km/h
 1989 Waggonbau Bautzen    
39
Poslední a největší série modernizací již nedisponuje stahovacími okny, naopak došlo k výrazné modernizaci interiéru včetně přestavby kuchyně, která je nově rozdělena na uzavřenou přípravnu pokrmů a na otevřený prostor pro obsluhu s pultem, chladícími boxy na nápoje, ...
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
22.2.2022

nahoru
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Görlitz, pro PKPIC 2006 - 2015, UIC-Z2
Ačkoliv ze zhořelecké vagonky bylo polským železnicím dodáno jen 70 oddílových vozů druhé třídy, při průběžných rekonstrukcích byly vozy upravovány například na bistrovozy či na vozy s oddíly pro cestující na invalidním vozíku.
Na počátku 21. století byla rekonstruována polovina vozů, druhá polovina byla po roce 2010 postupně odstavována a modernizace se dočkala až v roce 2015. Vzhledem k financování z fondů EU jsou vozy druhé série provozovány pouze na vlacích mezi městy Przemyśł a Szczecin.
 
B11mnouz
61 51 21-70 000 ... 069  2006 HCP Poznań <5>  5 160 km/h XB-FPS
 1990 Waggonbau Görlitz    
66
Modernizace pěti vozů Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, magnetické kolejnicové brzdy, vakuového WC, nová elektrická výzbroj, modernizace interiéru.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
B11mnouz
61 51 21-70 000 ... 069  2006 HCP Poznań <7>  7 160 km/h XBMg-FPS
 1990 Waggonbau Görlitz    
66
Modernizace sedmi vozů Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, magnetické kolejnicové brzdy, vakuového WC, nová elektrická výzbroj, modernizace interiéru.
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B10bmnouz
61 51 20-71 105 ... 108  2006 HCP Poznań <4>  4 160 km/h XBN-FPS
 1990 Waggonbau Görlitz    
54+2 2
První modernizace čtyř vozů řady Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře).
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B10bmnouz
61 51 20-71 130 ... 132  2009 HCP Poznań <3>  3 160 km/h XBNMg2-FPS
 1990 Waggonbau Görlitz    
54+2 2
Druhá modernizace tří vozů řady Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, elektronického informačního systému, magnetické kolejnicové brzdy, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře).
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
B10bmnouz
61 51 20-71 134 ... 139  2011 – 2012 HCP Poznań <6>  6 160 km/h XBNMg2-FPS
 1990 Waggonbau Görlitz    
54+2 2
Třetí modernizace čtyř vozů řady Bdmnu (XB) a dvou vozů řady Brdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, elektronického informačního systému, magnetické kolejnicové brzdy, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře).
WiFi dosazována od roku 2015.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019
BR4mnouz
61 51 85-71 000  2007 PESA Bydgoszcz <1>  1 160 km/h 155A
 1990 Waggonbau Görlitz    
24
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
BR4mnouz
61 51 85-71 001  2008 NEWAG Nowy Sącz <1>  1 160 km/h 155A
 1990 Waggonbau Görlitz    
24
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
24.8.2019
BR4mnouz
61 51 85-71 002  2008 ZNTK Mińsk Mazowiecki <1>  1 160 km/h 155Aa/XBbar
 1990 Waggonbau Görlitz    
24
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
24.8.2019
B11mnouz
61 51 21-70 003 ... 067  2015 PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki <35>  35 160 km/h 170A
 1990 Waggonbau Görlitz    
66
Modernizace 35 původních vozů řady Bdmnu (XB) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin – dosazení klimatizace, elektronického informačního systému, vakuového WC, modernizace interiéru, dosazení WiFi. Část vozů byla modernizována v PESA Bydgoszcz, část v ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
21.4.2019

nahoru
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z2
 
A9emnouz
61 51 19-70 210 ... 239 *  2006 <5>  5 160 km/h Z2ABCMg-FPS
 1990-91    
12+36
Modernizace 5 vozů ze 30 kusové série Admnu (Z2A) v H. Cegielski FPS - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, uzavřený systém wc, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Tři oddíly jsou upraveny jako čtyřmístné - Business class. V roce 2014 dosazeno WiFi.
* jedná se o vozy 210, 212, 214, 217 a 232.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
A9mnouz
61 51 19-70 210 ... 239  2006-07
 2006-09
<5>
<18>
 5
 18
160 km/h Z2A
Z2AMg-FPS



 1990-91    
54 *
Modernizace 23 vozů ze 30 kusové série Admnu (Z2A) v NEWAG Nowy Sącz (5 vozů, označeny jako Z2A) a H. Cegielski FPS (17 vozů, Z2AMg-FPS) - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, uzavřený systém wc, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Modernizace byla prováděna v několika sériích a vozy se v některých detailech navzájem liší, např. vůz 191 nemá mag. brzdu (Z2A-FPS).
* WiFi dosazováno od roku 2014.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
B11mnouz
61 51 21-70 070 ... 109  2006-08 <35>  25 160 km/h Z2B
 1991    
66
Modernizace 35 vozů ze 40 kusové série Bdmnu (Z2B) v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Modernizace byla prováděna v několika sériích a vozy se v některých detailech navzájem liší.

U poslední modernizované 10 kusové série vozů je oddíl č. 11 je upraven pro cestující s dětmi, pouze 4 místa k sezení a je vybaven pultem pro přebalování batolat. Tyto vozy jsou od roku 2018 přeznačeny na B11gmnouz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
2.5.2021
B11gmnouz
61 51 21-70 070 ... 109*  2008-10 <10>  10 160 km/h Z2B
 1991    
60+4
Modernizace 10 vozů ze 40 kusové série Bdmnu (Z2B) v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Oddíl č. 11 je upraven pro cestující s dětmi, pouze 4 místa k sezení a je vybaven pultem pro přebalování batolat.

Vozy byly po modernizaci označeny původní řadou B11mnouz, stávající označení B11gmnouz bylo zavedeno v roce 2018.

* čísla vozů: 077, 079, 085, 090, 092, 093, 096, 099, 100, 107.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
2.5.2021

nahoru
Úpravy a modernizace vozů ABB Henschel + H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1
 
WRmnouz
61 51 88-90 001 ... 002  2005 <2>  2 200 km/h 406A (Z1AWR)
 1996    
36
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
ASamnouz
61 51 89-90 001  2006 TS Opole <1>  1 200 km/h 507A
 1996-97    
+20
Rekonstrukce z Bdmnu 015 (Z1B) v TS Opole.
Konferenční vůz - konferenční místnost pro 20 osob, barový oddíl, kuchyňka, služební oddíl.
Poznámka: vůz byl původně označen jako Asdmnu, poté Asmnou, Samnouz, nyní ASamnouz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
B10bmnouz
61 51 20-90 040 ... 045  2006-07 <6>  6 200 km/h Z1B
 1996-97    
56 2
Úprava vozů Bdmnu (Z1B) v NEWAG Nowy Sącz - místo dvou oddílů a přilehlého wc bylo upraveno wc a jeden rozšířený oddíl pro vozíčkáře. Po úpravě vozy obdržely nová inventární čísla.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
WRmnouz
61 51 88-90 003 ... 004  2012 <2>  2 200 km/h 406A
 1996    
36
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019
WRmnouz
61 51 88-90 007 ... 009  2017 <3>  3 200 km/h 406A-10
 1996    
36
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris).
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
26.8.2019

nahoru
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1
 
B9mnopuvz
61 51 29-90 001 ... 008
009 ... 012
 2006 – 2007
 2006 – 2007
<8>
<4>
 5
 0
200 km/h 154A(a) Row
154A Row


 1998 – 1999
 1999 – 2003
HCP Poznań    
72 8
Dosazení stojanů pro jízdní kola do vozů B10mnopuz 154A - (7 vozů, z nich 6 vyčleněno pro BWE) a 154Aa (5 vozů).
001 ... 008: od úpravy nátěr PKP Intercity, vůz 001 je typu 154A Row, 002 ... 008 jsou 154Aa Row; v roce 2012 byl ve vozech 007 a 008 vytvořen prostor pro děti -> B6mnopuz (154Aa).
009 ... 012: od úpravy vyčleněno pro vlaky BWE, nátěr BWE, všechny jsou typu 154A Row. Po zrušení značky Berlin-Warszawa-Express byly vozy přelakovány do standardního nátěru PKP Intercity.
V roce 2022 byly z provozu postupně odstaveny vozy 154A Row s předpokladem modernizace (viz 152A/154A výše) v dohledné době.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
29.5.2023
Samnouz
61 51 89-90 002  2007 TS Opole <1>  1 200 km/h 508A
 2000    
+28
Rekonstrukce z prototypového lůžkového vozu řady S (305Ab) v TS Opole.
Konferenční vůz - konferenční místnost pro 28 osob, kuchyňka, oddíl se 4 místy, služební oddíl, podvozky SUW 2000.
Poznámka: vůz byl původně označen jako Asmnou, poté Asmnouz, nyní Samnouz.
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz
24.12.2018


Poslední aktualizace: 26.9.2023

Kompletace dat: Adam Vanting a Pavel Dvořák, dalšími informacemi přispěli: Łukasz Paduch a Paweł Kopczyński. Všechny údaje jsou bez záruky. Proto je jakékoliv upřesnění a doplnění s díky vítáno. Informace prosím zaslat pomocí formuláře pro hlášení chyb nebo na mail vantju(zavináč)gmail(tečka)com nebo vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz.

Řadové označení vozů je dle schématu platného od roku 2008 s vyjímkou těch řad, které po roce 2008 nezasahovaly do provozu (nanejvýš minimálně). Po roce 2008 existovalo přechodné období, kdy v označení chyběl číselný index udávající počet oddílů (např. místo B11mnouz bylo vozy označeny Bmnouz). Toto pro vyšší přehlednost není zmíněno v textu, ačkoliv mnoho vozů takové označení obdrželo.

Jako kód vozu je uvedeno jednotné polské typové označení (např. 155A), případně u vozů zahraničního původu je uvedeno přidělené označení (např. Z2B). V některých případech může být na voze uvedeno chybné nebo neúplné typové označení.

Zdroje:
• Andrzej Etmanowicz - články v časopise Świat Kolei
www.wgk.cal.pl
inforail.pl
bazawagonow.pl
• vlastní pozorování

Autoři nákresů: Łukasz Paduch, EN57, Krzysztof Dobrzanski, Sebastian, pd.

Vysvětlivky barevného rozlišení:

Provozované vozy
Vyřazené vozy
Provozované rekonstruované vozy
Vyřazené rekonstruované vozy
Provozované převzaté vozy
Vyřazené převzaté vozy

53.17
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy