Osobní vozy PKPICVozy standardu UIC-ZHistorie výroby osobních vozů délky 26,4 m se v Polsku začíná psát už v roce 1979, kdyby byly v Pafawagu Wrocław vyrobeny první dva prototypy vozů podle standardu UIC 567-2, více známým jako UIC-Z2. Zároveň to byly první vozy této kategorie vyrobené v tehdejším východním bloku. Prototypy však nebyly příliš úspěšné a pro nezájem PKP byl vývoj přerušen. Navázáno bylo až o téměř 10 let později, kdy PKP potřebovaly moderní vozy pro vlaky směřující do západní Evropy. V roce 1988 byly vyrobeny další prototypy, ale již od výrobce H. Cegielski - FPS Poznań. Akutní potřeba moderních vozů na přelomu 80. a 90. let pak byla řešena nákupem vozů z německých vagónek Bautzen a Görlitz. Počátkem 90. let byla zahájena sériová výroba vozů UIC-Z2 a později i UIC-Z1 v již zmíněném podniku H. Cegielski - FPS Poznań, který se tak stal jejich téměř výhradním dodavatelem pro PKP. Novostavby H. Cegielski - FPS Poznań 1998 - 2012, UIC - Z1, bez další specifikaceH. Cegielski - FPS Poznań 2013, UIC-Z1, projekt Warszawa - Kutno - Poznań - Szczecin H. Cegielski - FPS Poznań 2013 – 2014, UIC-Z1, Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia H. Cegielski - FPS Poznań 2021 – 2022, UIC-"Z1" (nová konstrukce) Úpravy, modernizace a přestavby Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2003 - doposud, UIC-Z2Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-X Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Görlitz, pro PKPIC 2006 - 2015, UIC-Z2 Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z2 Úpravy a modernizace vozů ABB Henschel + H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1 Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1 | Seřazení: • Podle skupin Podle tříd Podle abecedy Tabulkové zobrazení Zobrazení: • Jen provozní řady Včetně vyřazených Jen vyřazené |
nahoru |
||||||||||||||
Novostavby |
||||||||||||||
Za hlavní producenty osobních vozů v Polsku lze považovat zejména Pafawag Wrocław a H. Cegielski - FPS Poznań, původním názvem Fabryka Lokomotyw i Wagonów Poznań (do roku 1995). Zatímco Pafawag byl v roce 1997 odkoupen, přejmenován a dále se výrobou osobních vozů pro PKP / PKPIC nezabýval, HCP Poznań si odposud udržel silnou pozici a nové vozy pro PKPIC dodává doposud. Na přelomu 80. a 90. let byly pro překlenutí situace a nedostatek zkušeností domácích výrobců s vozy moderní konstrukce dodány vozy z Německa, konkrétně typů XB a Z2 z vagonek Bautzen a Görlitz. |
||||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
H. Cegielski - FPS Poznań 1998 - 2012, UIC - Z1, bez další specifikace | ||||||||||||||
Další dodávky nových osobních vozů standardu UIC-Z1 pro PKP pocházely opět od výrobce H. Cegielski - FPS Poznań. Některé starší vozy již prošly modernizací či úpravou, přičemž další vozy stejného typu a konstrukce již byly dodávány v rámci jednotlivých projektů (viz dále). Koncem 90. let byly dodány nové velkoprostorové vozy. V roce 2000 byly dodány dva vozy, celé v business uspořádání interiéru. V roce 2005 byly dodány zcela nové komfortní lůžkové vozy pro vlak EN Jan Kiepura. V roce 2008 uzavřely PKPIC smlouvu na dodávku 17 nových vozů standardu UIC-Z1 se společností FPS. V roce 2010 byly ze smlouvy vyjmuty 3 vozy 157A. Zbylých 14 vozů (3 × 156A, 3 × 158A a 8 × 159A) bylo dodáno v letech 2009-2012. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 031, 032 035 ... 041 |
2000 2003 |
HCP Poznań | [2] [7] |
2 7 |
200 km/h | 152Aa | ||||||
54 | ||||||||||||||
Další dvě série velkoprostorových vozů první třídy byly vybaveny novými podvozky typu 25ANa, nesou tedy jiné typové označení. Dále chybí rozdělení vozu na kuřáckou a nekuřáckou část dveřmi, jako u vozů typu 152A. U třetí série pak jsou použita mj. nová sedadla, nový typ vstupních dveří, ... WiFi dosazena v roce 2014. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.11.2021 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-90 | 010 ... 039 | 1999 – 2003 | HCP Poznań | [30] | 20 | 200 km/h | 154Aa | ||||||
80 | ||||||||||||||
Druhá série velkoprostorových vozů druhé třídy byla vyrobena v letech 1999 - 2003 v počtu 30 vozů. Oproti první sérii jsou použity podvozky 25ANa, odlišná sedadla, od vozu 033 vstupní dveře BODE, ... Mezi lety 2001 a 2015 byly 3 vozy vyčleněny pro vlaky BWE (Berlin-Warszawa-Expres) a byly opatřeny odlišným nátěrem. Později byly upraveny pro přepravu jízdních kol (viz níže). WiFi dosazována od roku 2015. 7 vozů bylo upraveno na řadu B9mnopuvz (154AaRow) 2 vozy byly upraveny na řadu B6mnopuz (154Aa; Strefa małego podróżnika) 1 vůz byl zrušen po nehodě |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 25.11.2021 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 70-90 | 001 ... 010 | 2005 | HCP Poznań | [10] | 10 | 200 km/h | 305Ad | ||||||
4+24* | ||||||||||||||
* Ve voze jsou dva oddíly 1. třídy (každý pro dvě osoby) a 8 třímístných oddílů 2. třídy. Oddíly 1. třídy mají samostatné WC a umývárnu se sprchou, navíc jsou vybaveny přehrávačem DVD s LCD monitorem. Dále ve všech oddílech je pomocí sluchátek umožněn poslech hudby ze čtyř kanálů ovládaných z oddílu průvodce vozu. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 27.12.2018 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 042 ... 044 | 2009 - 2010 | HCP Poznań | [3] | 3 | 200 km/h | 158A | ||||||
54 | ||||||||||||||
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako první byly vyrobeny tři vozy první třídy na přelomu let 2009 a 2010. Podvozky 25ANa, WiFi od roku 2014. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-90 | 013 ... 020 | 2010 - 2011 | HCP Poznań | [8] | 8 | 200 km/h | 159A | ||||||
72 | ||||||||||||||
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako druhé bylo vyrobeno osm vozů druhé třídy v letech 2010 a 2011. Podvozky 25ANa, WiFi od roku 2014. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 045 ... 047 | 2012 | HCP Poznań | [3] | 3 | 200 km/h | 156A | ||||||
12+36 | ||||||||||||||
Inovovaná konstrukce osobních vozů UIC-Z1 výrobce HCP Poznań. Vozy jsou vybaveny např. tlakotěsnými přechodovými můstky (ačkoliv samotné vozy tlakotěsné nejsou). Jako třetí byly vyrobeny tři oddílové vozy první třídy v roce 2012. Podvozky 25ANa, 3 oddíly jsou čtyřmístné (tzv. bussiness), WiFi od roku 2014. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
H. Cegielski - FPS Poznań 2013, UIC-Z1, projekt Warszawa - Kutno - Poznań - Szczecin | ||||||||||||||
V letech 2013 byla vyrobena další série 20 vozů (4 × 156A, 2 × 157A, 4 × 158A, 8 × 159A a 2 × 407A) jako "záchranná" výrobní náplň pro FPS a s předpokladem jejich nabídnutí do budoucího výběrového řízení PKPIC. Po vyrobení byly majetkem společnosti Polski Tabor Szynowy až do prosince 2015, kdy byly předány PKPIC. Od roku 2016 byly zařazeny do provozu výhradně na trasu Warszawa - Poznań - Szczecin a zpět, přičemž po roce 2021 došlo k jejich uvolnění a nyní se vozy vyskytují i na mezinárodních vlacích či vnitrostátních vlacích jiných relací. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 060 ... 063 | 2013 | HCP Poznań | [4] | 4 | 200 km/h | 156A | ||||||
12+36 | ||||||||||||||
3 oddíly jsou čtyřmístné (tzv. bussiness). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 |
056 ... 059 | 2013 | HCP Poznań | [4] | 4 | 200 km/h | 158A | ||||||
54 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-90 | 038 ... 039 | 2013 | HCP Poznań | [2] | 2 | 200 km/h | 156A (157Aa) | ||||||
50 2 | ||||||||||||||
Vozy byly dodány s označením 157Aa, krátce po zprovoznění bylo označení změněno na 156A. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-90 | 030 ... 037 | 2013 | HCP Poznań | [8] | 8 | 200 km/h | 159A | ||||||
72 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-90 | 005 ... 006 | 2013 | HCP Poznań | [2] | 2 | 200 km/h | 305Ad (407A) | ||||||
36 | ||||||||||||||
Po předání byl vozům upraven interiér. Vozy byly dodány s označením 407A, krátce po zprovoznění bylo označení změněno na 305Ad. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
H. Cegielski - FPS Poznań 2013 – 2014, UIC-Z1, Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia | ||||||||||||||
V roce 2012 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku 25 zcela nových vozů pro vlaky relace Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia. Ještě téhož roku byla podepsána smlouva se společností H. Cegielski - FPS Poznań, přičemž s uvedením do provozu se počítalo v roce 2014. Hodnota kontraktu je 176 milionů PLN, z čehož polovinu nákladů uhradila EU. Vozy byly z uvedené relace uvolněny postupně, přičemž souběžně se začátkem jejich nasazení v mezinárodní dopravě došlo u některých z nich k menší modernizaci. Oproti vozům předchozích sérií jsou tyto vybaveny odlišným typem sedadel, podvozky 25ANa1. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 048 ... 051 | 2013 | HCP Poznań | [4] | 4 | 200 km/h | 156A (166A) | ||||||
54 | ||||||||||||||
Vozy byly dodány s označením 166A a režimem provozu 50, krátce poté bylo označerní změněno na 156A a režim provozu na 61. Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny na podzim roku 2021. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-90 | 052 ... 055 | 2013 | HCP Poznań | [4] | 4 | 200 km/h | 158A (164A) | ||||||
54 | ||||||||||||||
Vozy byly dodány s označením 164A a režimem provozu 50, krátce poté bylo označení změněno na 158A a režim provozu na 61. Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny na podzim roku 2021. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-90 | 054 ... 061 | 2014 | HCP Poznań | [8] | 8 | 200 km/h | 156A (167A) | ||||||
56 2 | ||||||||||||||
Vozy byly dodány s označením 167A, režimem provozu 50 a inventárními čísly 046 ... 053, krátce poté bylo označení změněno na 156A, režim provozu na 61 a inventární čísla na 054 ... 061. Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny částečně v létě 2019 na vlak Bielsko-Biała - Kołobrzeg a poté trvale od léta 2021. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-90 | 040 ... 048 | 2014 | HCP Poznań | [9] | 9 | 200 km/h | 159A (165A) | ||||||
72 8 | ||||||||||||||
Třetí série velkoprostorových vozů druhé třídy se odlišuje jiným typem použitých sedadel, prostorem pro přepravu jízdních kol a dalšími drobnostmi. Vozy byly dodány s označením 165A, režimem provozu 50 a inventárními čísly 021 ... 029, krátce poté bylo označení změněno na 159A, režim provozu na 61 a inventární čísla na 040 ... 048. Z relace Wrocław – Gdynia byly vozy uvolněny částečně v létě 2019 na vlaky Warszawa - Hel / Kołobrzeg a poté trvale od léta 2021. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
H. Cegielski - FPS Poznań 2021 – 2022, UIC-"Z1" (nová konstrukce) | ||||||||||||||
V květnu 2017 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku 55 zcela nových vozů pro mezinárodní dopravu více různých provedení, s opcí na dalších 26 vozů. V únor 2018 byla podepsána smlouva se společností H. Cegielski - FPS Poznań a dohoda o navýšení počtu vyrobených vozů dle opce byla podepsána v květnu 2019. Nasazení vozů bude opět bez konkrétních relací, počítá se s nimi jak v rámci vnitrostátní, tak zejména mezinárodní dopravy. První velkoprostorové vozy byly převzaty koncem roku 2021 a do provozu uvedeny ještě téhož roku. První oddílové vozy byly převzaty v srpnu roku 2022, všechny vozy byly dodány a uvedeny do provozu do konce roku 2022. Momentálně jsou provozovány výhradně ve vnitrostátní dopravě a pro mezinárodní provoz teprve probíhá schvalovací řízení. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-91 | 000 ... 006 | 2022 | HCP Poznań | [7] | 7 | 200 km/h | 178A-10 | ||||||
54 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-91 | 001 ... 027 | 2021 – 2022 | HCP Poznań | [27] | 27 | 200 km/h | 175A-10 | ||||||
72 2 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-91 | 028 ... 037 | 2021 – 2022 | HCP Poznań | [10] | 10 | 200 km/h | 175A-20 | ||||||
72 8 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-91 | 001 ... 027 | 2021 – 2022 | HCP Poznań | [27] | 27 | 200 km/h | 176A-10 | ||||||
66 | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.9.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-91 | 038 ... 047 | 2022 | HCP Poznań | [10] | 10 | 200 km/h | 177A-10 | ||||||
60? ? | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy, modernizace a přestavby |
||||||||||||||
K lehčím úpravám vozů bylo přikročeno v roce 2002, konkrétně šlo o úpravu vozů Bdmnu typu XB pro přepravu jízdních kol. Za úpravu je považován proces, během kterého nedochází k vyloženému vylepšení určitých vlastností vozu, ale k prosté úpravě za účelem vhodnějšího využití vozu, než před jeho úpravou. Vzhledem k nižší finanční náročnosti a zároveň potřebě udržovat moderní vozový park bylo v roce 2005 přistoupeno k modernizacím stávajících vozidel tak, aby zpočátku splňovaly alespoň základní parametry odpovídající vlakům vyšší kvality. Zpočátku tak šlo pouze o doplnění klimatizace, později se již jednalo o větší modernizace s cílem sjednotit standard vozidlového parku. Za modernizaci tak jsou považovány změny za cílem vylepšení určitých vlastností vozu. Přestavby vozů byly zahájeny už v roce 2003, přičemž jednalo se zejména o úpravu klasických vozů na vozy lůžkové, společenské či restaurační. Zejména žádoucí navyšování počtu restauračních vozů pro mezinárodní a dálkovou dopravu bylo realizováno formou přestaveb klasických vozů více typů. Za přestavbu je považován proces, během kterého dojde k zásadní změně typu či určení vozu. |
||||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2003 - doposud, UIC-Z2 | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 110 ... 153 | 2008 | HCP Poznań | <7> | 7 | 160 km/h | 136A-IC3 | ||||||
1991 – 1994 | HCP Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace 7 vozů v rámci hlavní opravy – dosazení klimatizace, nových oken, zásuvek 230V, vakuového WC. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 110 ... 153 | 2008 | HCP Poznań | <6> | 6 | 160 km/h | 136A-IC4 | ||||||
1991 – 1994 | HCP Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace 6 vozů v rámci hlavní opravy – dosazení klimatizace, nových oken, zásuvek 230V, vakuového WC, změna systému brzd na typ Oerlikon. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 110 ... 153 | 2008 | HCP Poznań | <7> | 7 | 160 km/h | 136A-IC5 | ||||||
1991 – 1994 | HCP Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Opětovná modernizace 7 vozů 136A-IC1 v rámci hlavní opravy – navíc dosazeny zásuvky 230V a různé další úpravy. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 110 ... 153 | 2007 – 2008 | HCP Poznań | <12> | 12 | 160 km/h | 136A-IC6 | ||||||
1991 – 1994 | HCP Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Opětovná modernizace 12 vozů 136A-IC2 v rámci hlavní opravy – navíc dosazeny zásuvky 230V a různé další úpravy. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-70 | 240 ... 256 | 2007 – 2009 | TS Opole | <15> <2> |
15 2 |
160 km/h | 139A-Op M7+M8 139A-Op M9 |
||||||
1991, 1993 | HCP Poznań | |||||||||||||
54 | ||||||||||||||
V letech 2007 – 2009 bylo opět zmodernizováno všech 15 již dříve modernizovaných vozů 139A-Op – dosazení zásuvek 230V a různé další úpravy. Spolu s nimi byly zmodernizovány také dva dříve nemodernizované vozy. WiFi dosazována od roku 2014. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-70 | 159 | 2007 | NEWAG Nowy Sącz | <1> | 1 | 160 km/h | 144A | ||||||
1994 | FLW Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace jednoho vozu Bdmnu (144A) – dosazeny zásuvky 230 V, modernizace interiéru, původní výklopná okna byla nahrazena polospouštěcími při zachování klimatizace. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 50-70 | 001 ... 003, 005 ... 011 | 2007 | NEWAG Nowy Sącz | <10> | 10 | 160 km/h | 134AbMg | ||||||
1991 – 1992 | HCP Poznań | |||||||||||||
60 | ||||||||||||||
Modernizace 10 vozů ze dvanáctikusové série Bcdmnu 134Ab v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, vakuového WC, zásuvek 230V, nové elektrické výzbroje, magnetické kolejnicové brzdy, renovace interiéru a různé další úpravy. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 50-90 | 001 | 2011 | NEWAG Nowy Sącz | <1> | 1 | 200 km/h | 134Ac | ||||||
1988 | HCP Poznań | |||||||||||||
60 | ||||||||||||||
Modernizace jednoho ze dvou prototypů z roku 1988 v NEWAG Nowy Sącz - nové podvozky 70RSTb, nová elektrická výzbroj, dosazení klimatizace, modernizace interiéru. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 177 ... 184 | 2015 | PESA Bydgoszcz | <8> | 8 | 160 km/h | 171A | ||||||
1991 – 1993 | HCP Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace 8 doposud nemodernizovaných vozů B11mnouz (136A) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin. Modernizace interiéru, doplnění klimatizace, vakuového WC, zásuvek 230V. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 50-70 | 000, 004 | 2016 | PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki | <2> | 2 | 160 km/h | 172A | ||||||
1991 | HCP Poznań | |||||||||||||
40 | ||||||||||||||
Modernizace dvou původních vozů Bc10mnouz (134Ab) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin, v obdobném stylu, jako dříve modernizované vozy 134A. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 156 ... 176 185, 186* |
2017 | H. Cegielski – FPS Poznań | <22> | 22 | 160 km/h | 144A | ||||||
1994 – 1995 | FLW Poznań | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace všech zbývajících vozů B11mnouz (144A) a B10bmnouz (144Aa) – modernizace interiéru, dosazeny zásuvky 230V, nová klimatizace a vakuové WC, ... V případě vozů 144Aa byl oddíl pro přepravu cestujících na invalidním vozíku upraven na běžný oddíl. * – vozy 185 a 186 jsou původně typ 144Aa |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-70 | 227 ... 232, 235, 236 | 2017 | PESA Bydgószcz | <8> | 8 | 160 km/h | 406A-20 | ||||||
1994 | FLW Poznań | |||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Celková rekonstrukce vozů A9mnouz (145A) na jídelní vozy. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-70 | 233, 234 | 2017 | PESA Bydgószcz | <2> | 2 | 160 km/h | 406A-30 | ||||||
1994 | FLW Poznań | |||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Celková rekonstrukce vozů B11mnouz (144A) na jídelní vozy – přestavba interiéru. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 15.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-70 | 237 ... 246 | 2020 | H. Cegielski – FPS Poznań | <10> | 10 | 160 km/h | 406A-40 | ||||||
1996 | HCP Poznań | |||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Celková rekonstrukce vozů A9emnouz (145Ab) na jídelní vozy – přestavba interiéru. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-X | ||||||||||||||
Modernizace 16 vozů ze sedmnáctikusové série WRdmnu 51 51 88-80 020 ... 036 v NEWAG Nowy Sącz. Po modernizaci byla změněna inventární čísla, přičemž 179, 184 a 185 je vynecháno. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-70 | 182, 183 | 2006 | NEWAG Nowy Sącz | <2> | 2 | 160 km/h | |||||||
1989 | Waggonbau Bautzen | |||||||||||||
48 | ||||||||||||||
V rámci druhé modernizace bylo opět mírně upraveno uspořádání jídelny a počet míst k sezení naopak zvýšen, byla dosazena klimatizace, plenty xxx, ... | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 22.2.2022 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-70 | 186 ... 196 | 2007 – 2010 | NEWAG Nowy Sącz | <11> | 11 | 160 km/h | |||||||
1989 | Waggonbau Bautzen | |||||||||||||
39 | ||||||||||||||
Poslední a největší série modernizací již nedisponuje stahovacími okny, naopak došlo k výrazné modernizaci interiéru včetně přestavby kuchyně, která je nově rozdělena na uzavřenou přípravnu pokrmů a na otevřený prostor pro obsluhu s pultem, chladícími boxy na nápoje, ... | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 22.2.2022 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Görlitz, pro PKPIC 2006 - 2015, UIC-Z2 | ||||||||||||||
Ačkoliv ze zhořelecké vagonky bylo polským železnicím dodáno jen 70 oddílových vozů druhé třídy, při průběžných rekonstrukcích byly vozy upravovány například na bistrovozy či na vozy s oddíly pro cestující na invalidním vozíku. Na počátku 21. století byla rekonstruována polovina vozů, druhá polovina byla po roce 2010 postupně odstavována a modernizace se dočkala až v roce 2015. Vzhledem k financování z fondů EU jsou vozy druhé série provozovány pouze na vlacích mezi městy Przemyśł a Szczecin. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 000 ... 069 | 2006 | HCP Poznań | <5> | 5 | 160 km/h | XB-FPS | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace pěti vozů Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, magnetické kolejnicové brzdy, vakuového WC, nová elektrická výzbroj, modernizace interiéru. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 000 ... 069 | 2006 | HCP Poznań | <7> | 7 | 160 km/h | XBMg-FPS | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace sedmi vozů Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, magnetické kolejnicové brzdy, vakuového WC, nová elektrická výzbroj, modernizace interiéru. WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-71 | 105 ... 108 | 2006 | HCP Poznań | <4> | 4 | 160 km/h | XBN-FPS | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
54+2 2 | ||||||||||||||
První modernizace čtyř vozů řady Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře). WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-71 | 130 ... 132 | 2009 | HCP Poznań | <3> | 3 | 160 km/h | XBNMg2-FPS | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
54+2 2 | ||||||||||||||
Druhá modernizace tří vozů řady Bdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, elektronického informačního systému, magnetické kolejnicové brzdy, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře). WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-71 | 134 ... 139 | 2011 – 2012 | HCP Poznań | <6> | 6 | 160 km/h | XBNMg2-FPS | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
54+2 2 | ||||||||||||||
Třetí modernizace čtyř vozů řady Bdmnu (XB) a dvou vozů řady Brdmnu (XB) v HCP Poznań – dosazení klimatizace, vakuového WC, elektronického informačního systému, magnetické kolejnicové brzdy, modernizace interiéru a jeho úprava pro převoz imobilních cestujících (dva oddíly a přilehlé WC odstraněno, místo něj rozšířené WC a rozšířený oddíl pro vozíčkáře). WiFi dosazována od roku 2015. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 85-71 | 000 | 2007 | PESA Bydgoszcz | <1> | 1 | 160 km/h | 155A | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
24 | ||||||||||||||
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 85-71 | 001 | 2008 | NEWAG Nowy Sącz | <1> | 1 | 160 km/h | 155A | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
24 | ||||||||||||||
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 85-71 | 002 | 2008 | ZNTK Mińsk Mazowiecki | <1> | 1 | 160 km/h | 155Aa/XBbar | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
24 | ||||||||||||||
Prototypová rekonstrukce jednoho vozu řady Bdmnu (XB). V každé z opraven PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz a ZNTK Mińsk Mazowiecki byl vzorově rekonstruován jeden vůz, tudíž se v některých ohledech navzájem liší (design interiéru, zejména barové části, použité komponenty, uspořádání oken a podobně). | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 003 ... 067 | 2015 | PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki | <35> | 35 | 160 km/h | 170A | ||||||
1990 | Waggonbau Görlitz | |||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace 35 původních vozů řady Bdmnu (XB) v rámci zakázky na modernizaci 150 vozů pro vlaky Przemyśl – Szczecin – dosazení klimatizace, elektronického informačního systému, vakuového WC, modernizace interiéru, dosazení WiFi. Část vozů byla modernizována v PESA Bydgoszcz, část v ZNTK Mińsk Mazowiecki. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 21.4.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů Waggonbau Bautzen, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z2 | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-70 | 210 ... 239 * | 2006 | <5> | 5 | 160 km/h | Z2ABCMg-FPS | |||||||
1990-91 | ||||||||||||||
12+36 | ||||||||||||||
Modernizace 5 vozů ze 30 kusové série Admnu (Z2A) v H. Cegielski FPS - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, uzavřený systém wc, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Tři oddíly jsou upraveny jako čtyřmístné - Business class. V roce 2014 dosazeno WiFi. * jedná se o vozy 210, 212, 214, 217 a 232. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 19-70 | 210 ... 239 | 2006-07 2006-09 |
<5> <18> |
5 18 |
160 km/h | Z2A Z2AMg-FPS |
|||||||
1990-91 | ||||||||||||||
54 * | ||||||||||||||
Modernizace 23 vozů ze 30 kusové série Admnu (Z2A) v NEWAG Nowy Sącz (5 vozů, označeny jako Z2A) a H. Cegielski FPS (17 vozů, Z2AMg-FPS) - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, uzavřený systém wc, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Modernizace byla prováděna v několika sériích a vozy se v některých detailech navzájem liší, např. vůz 191 nemá mag. brzdu (Z2A-FPS). * WiFi dosazováno od roku 2014. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 070 ... 109 | 2006-08 | <35> | 25 | 160 km/h | Z2B | |||||||
1991 | ||||||||||||||
66 | ||||||||||||||
Modernizace 35 vozů ze 40 kusové série Bdmnu (Z2B) v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Modernizace byla prováděna v několika sériích a vozy se v některých detailech navzájem liší. U poslední modernizované 10 kusové série vozů je oddíl č. 11 je upraven pro cestující s dětmi, pouze 4 místa k sezení a je vybaven pultem pro přebalování batolat. Tyto vozy jsou od roku 2018 přeznačeny na B11gmnouz. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 2.5.2021 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 21-70 | 070 ... 109* | 2008-10 | <10> | 10 | 160 km/h | Z2B | |||||||
1991 | ||||||||||||||
60+4 | ||||||||||||||
Modernizace 10 vozů ze 40 kusové série Bdmnu (Z2B) v NEWAG Nowy Sącz - dosazení klimatizace, mag. kolejnicové brzdy, nová elektrická výzbroj, renovace interiéru atd. Oddíl č. 11 je upraven pro cestující s dětmi, pouze 4 místa k sezení a je vybaven pultem pro přebalování batolat. Vozy byly po modernizaci označeny původní řadou B11mnouz, stávající označení B11gmnouz bylo zavedeno v roce 2018. * čísla vozů: 077, 079, 085, 090, 092, 093, 096, 099, 100, 107. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 2.5.2021 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů ABB Henschel + H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1 | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-90 | 001 ... 002 | 2005 | <2> | 2 | 200 km/h | 406A (Z1AWR) | |||||||
1996 | ||||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 89-90 | 001 | 2006 | TS Opole | <1> | 1 | 200 km/h | 507A | ||||||
1996-97 | ||||||||||||||
+20 | ||||||||||||||
Rekonstrukce z Bdmnu 015 (Z1B) v TS Opole. Konferenční vůz - konferenční místnost pro 20 osob, barový oddíl, kuchyňka, služební oddíl. Poznámka: vůz byl původně označen jako Asdmnu, poté Asmnou, Samnouz, nyní ASamnouz. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 20-90 | 040 ... 045 | 2006-07 | <6> | 6 | 200 km/h | Z1B | |||||||
1996-97 | ||||||||||||||
56 2 | ||||||||||||||
Úprava vozů Bdmnu (Z1B) v NEWAG Nowy Sącz - místo dvou oddílů a přilehlého wc bylo upraveno wc a jeden rozšířený oddíl pro vozíčkáře. Po úpravě vozy obdržely nová inventární čísla. | ||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-90 | 003 ... 004 | 2012 | <2> | 2 | 200 km/h | 406A | |||||||
1996 | ||||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 88-90 | 007 ... 009 | 2017 | <3> | 3 | 200 km/h | 406A-10 | |||||||
1996 | ||||||||||||||
36 | ||||||||||||||
Rekonstrukce z Admnu (Z1A) v PESA Bydgoszcz pro vlak EN Jan Kiepura, od roku 2008 jsou nasazovány na jiné vlaky. V roce 2012 byly rekonstruovány další dva vozy. Nyní jsou všechny nasazeny na vlaky Moskva - Nice a Moskva - Paris (v úseku Warszawa - Nice/Paris). |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 26.8.2019 | |||||||||||||
nahoru |
||||||||||||||
Úpravy a modernizace vozů H. Cegielski - FPS Poznań, pro PKPIC 2005 - 2010, UIC-Z1 | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 29-90 | 001 ... 008 009 ... 012 |
2006 – 2007 2006 – 2007 |
<8> <4> |
5 0 |
200 km/h | 154A(a) Row 154A Row |
|||||||
1998 – 1999 1999 – 2003 |
HCP Poznań | |||||||||||||
72 8 | ||||||||||||||
Dosazení stojanů pro jízdní kola do vozů B10mnopuz 154A - (7 vozů, z nich 6 vyčleněno pro BWE) a 154Aa (5 vozů). 001 ... 008: od úpravy nátěr PKP Intercity, vůz 001 je typu 154A Row, 002 ... 008 jsou 154Aa Row; v roce 2012 byl ve vozech 007 a 008 vytvořen prostor pro děti -> B6mnopuz (154Aa). 009 ... 012: od úpravy vyčleněno pro vlaky BWE, nátěr BWE, všechny jsou typu 154A Row. Po zrušení značky Berlin-Warszawa-Express byly vozy přelakovány do standardního nátěru PKP Intercity. V roce 2022 byly z provozu postupně odstaveny vozy 154A Row s předpokladem modernizace (viz 152A/154A výše) v dohledné době. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 29.5.2023 | |||||||||||||
|
||||||||||||||
|
61 51 89-90 | 002 | 2007 | TS Opole | <1> | 1 | 200 km/h | 508A | ||||||
2000 | ||||||||||||||
+28 | ||||||||||||||
Rekonstrukce z prototypového lůžkového vozu řady S (305Ab) v TS Opole. Konferenční vůz - konferenční místnost pro 28 osob, kuchyňka, oddíl se 4 místy, služební oddíl, podvozky SUW 2000. Poznámka: vůz byl původně označen jako Asmnou, poté Asmnouz, nyní Samnouz. |
||||||||||||||
Našli jste chybu? | Trvalý odkaz | 24.12.2018 |
Poslední aktualizace: 26.9.2023
Kompletace dat: Adam Vanting a Pavel Dvořák, dalšími informacemi přispěli: Łukasz Paduch a Paweł Kopczyński. Všechny údaje jsou bez záruky. Proto je jakékoliv upřesnění a doplnění s díky vítáno. Informace prosím zaslat pomocí formuláře pro hlášení chyb nebo na mail vantju(zavináč)gmail(tečka)com nebo vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz.
Řadové označení vozů je dle schématu platného od roku 2008 s vyjímkou těch řad, které po roce 2008 nezasahovaly do provozu (nanejvýš minimálně). Po roce 2008 existovalo přechodné období, kdy v označení chyběl číselný index udávající počet oddílů (např. místo B11mnouz bylo vozy označeny Bmnouz). Toto pro vyšší přehlednost není zmíněno v textu, ačkoliv mnoho vozů takové označení obdrželo.
Jako kód vozu je uvedeno jednotné polské typové označení (např. 155A), případně u vozů zahraničního původu je uvedeno přidělené označení (např. Z2B). V některých případech může být na voze uvedeno chybné nebo neúplné typové označení.
Zdroje:
• Andrzej Etmanowicz - články v časopise Świat Kolei
• www.wgk.cal.pl
• inforail.pl
• bazawagonow.pl
• vlastní pozorování
Autoři nákresů: Łukasz Paduch, EN57, Krzysztof Dobrzanski, Sebastian, pd.
Vysvětlivky barevného rozlišení:
Provozované vozy | |
Vyřazené vozy | |
Provozované rekonstruované vozy | |
Vyřazené rekonstruované vozy | |
Provozované převzaté vozy | |
Vyřazené převzaté vozy |