vagonWEB

Železniční osobní vozy

Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy ÖBB pro dálkovou dopravu

Osobní vozy ÖBB pro dálkovou dopravu

SGP / Jenbacher, 1976 - 1982, UIC Z
Rekonstrukce SGP / Jenbacher, UIC Z
SGP / Jenbacher, 1989 - 1993, UIC Z
Rekonstrukce SGP, UIC Z
SGP, 1994 - 2001, "Modularwagen"
Siemens TS Graz / Wien, 2008 - 2014, "Viaggio Comfort", "ÖBB railjet"
Převzaté vozy od TEN
Pronajaté vozy od Wagons-Lits
Pronajaté vozy od CityNightLine
Uerdingen / Jenbacher Werke, 1971 - 1990
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru
SGP / Jenbacher, 1976 - 1982, UIC Z
 
Bmz 61 81 21-90 000 ... 054 1976 - 1978
1987
2003 - 2009
<54> 42

SGP Graz   200 km/h  
66
Vozy původně dodány jako Bmz 61 81 21-70.0. Podvozky SGP VS-RIC 75.
V letech 1987 - 1988 bylo 19 vozů čísel 000017 a 033 upraveno pro rychlost 200 km/h a označeno jako Bmz 61 81 21-90.0.
V letech 2003 - 2009 byly všechny vozy modernizovány v rámci "Upgrading-Programm". Nejprve letech 2003 - 2004 12 vozů bez zvýšení max. rychlosti - Bmz 61 81 21-70.0, od roku 2004 s úpravou na 200 km/h - Bmz 61 81 21-90.0. V letech 2007 - 2009 byla provedena úprava a zvýšení rychlosti i u vozů modernizovaných v letech 2003 - 2004.

V roce 2011 bylo prodáno 6 vozů dopravci RegioJet.
V roce 2014 bylo prodáno 6 vozů dopravci ČD.
Našli jste chybu?
16.1.2015
Bmz 61 81 21-90 100 ... 149 1979 - 1980 2001 - 2009 [49] 20

SGP Simmering   200 km/h  
66
Původně dodáno jako Bmz 61 81 21-70. Podvozky SGP VS-RIC 75.
V letech 2001 - 2009 byly vozy modernizovány (Upgrading-Programm), v letech 2001 - 2004 bez zvýšení max. rychlosti (21-70), od roku 2004 s úpravou na 200 km/h (21-90).
Vůz 128 byl administrativně zrušen po nehodě ve stanici Wels dne 27.8.1981. Fyzicky byl přestavěn na výukové zařízení pro vozmistry ve školicím centru ÖBB v St. Pölten
Vůz 133 sloužil od roku 1993 do cca roku 1996 jako zkušební vůz pro testování nových podvozků SGP a naklápěcích podvozků SGP/Siemens, později znovu zařazen do běžného provozu.

V roce 2011 byl prodán 1 vůz 123 dopravci RegioJet.
V roce 2011 byly prodány 2 zrušené vozy Bmz 21-70 101 a 116 dopravci ČD.
V roce 2016 bylo 26 vozů prodáno společnosti GySEV.
Našli jste chybu?
10.3.2016
Bmz 61 81 21-90 500 ... 604 1980 - 1982 2004 - 2008 <67> 67

SGP Simmering   200 km/h  
66
Vozy původně dodány jako Bmz 51 81 21-70.5 (105 ks).
V letech 2004 - 2008 prošlo 67 vozů modernizací (Upgrading-Programm) -> Bmz 61 81 21-90.5.
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bcmz 61 81 59-90 000 ... 059 1981 - 1982 2004 - 2010 [60] 28



Jenbacher Werke   160 km/h  
54
Vozy dodány jako Bcmz 51 81 59-70
V letech 2004 - 2010 prošlo 55 vozů modernizací interiéru (Upgrading-Programm), z toho 38 vozů je vybaveno klimatizací, u 28 vozů je zvýšena rychlost na 200 km/h -> 61 81 59-90.
Do 15 vozů byla dosazena klimatizace již v letech 1996 a 1998 (získaná z ABmz 30-70).
V roce 2014 bylo prodáno 9 vozů 61 81 59-70 dopravci ČD.
Našli jste chybu?
15.3.2015
Dmsz 51 81 95-70 000 ... 014 1982 2006 - 2008 [15] 3


SGP Simmering   160 km/h  
Podvozky SGP VS-RIC 75.
V letech 2006 - 2008 prošly 4 vozy (002, 003, 006, 010) modernizací (Upgrading-Programm).
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Rekonstrukce SGP / Jenbacher, UIC Z
 
Ampz 61 81 18-91 000 ... 024 1977 2002 - 2004
2005 - 2010
<25> 2
Jenbacher Werke   200 km/h  
16** 32
Rekonstrukce celé série Amz 19-71.0. Podvozky FIAT Y 0270S.
Rekonstrukce proběhla v letech 2002 - 2004 v rámci první vlny modernizací (Upgrading-Programm) -> Ampz 61 81 18-71, v letech 2005 - 2010 vozy prošly opět modernizací spolu se zvýšením rychlosti na 200 km/h -> Ampz 61 81 18-91.
** 4 čtyřmístné oddíly (Businessabteil)

Vůz 18-71 022 byl zrušen po nehodě ve Villachu.
V roce 2011 bylo prodáno 8 vozů dopravci RegioJet.
V roce 2012 byly prodány 4 vozy dopravci RegioJet.
V roce 2014 bylo prodáno 9 vozů dopravci RegioJet.
Našli jste chybu?
25.1.2016
Bbmvz 61 81 28-91 102 ... 114 1982 2007 - 2010 <12> 12

SGP Simmering   200 km/h  
36+2
Rekonstrukce z vozů Amz 19-70.1. Podvozky SGP VS-RIC 75.
Jeden oddíl a WC upraveno pro vozíčkáře, dále vytvořen prostor pro přepravu jízdních kol.
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
SGP / Jenbacher, 1989 - 1993, UIC Z
 
Bmz 73 81 21-91 100 ... 191 1989 - 1992 [92] 92

SGP Graz   200 km/h  
66
Výrobce SGP Graz, podvozky SGP 300-R (vozy 100 ... 109 a 150 ... 191), MD 522 (110 ... 149).
V letech 2002 - 2009 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bmpz 73 81 29-91 000 ... 083 1990 - 1993 [84] 83

*   200 km/h  
83
* výrobce Jenbacher Werke (vozy 000 ... 024), SGP Graz (025 ... 056 + sudá čísla 058 ... 082), SGP Simmering (lichá čísla 057 ... 083). Podvozky MD 522 (000 ... 049), SGP 300-R (050 ... 083).
V letech 2002 - 2008 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Vůz 026 byl zrušen v roce 2000 po požáru.
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bcmz 73 81 59-91 100 ... 109 1991 [10] 10

Jenbacher Werke   200 km/h  
36-54
Podvozky MD 522.
V letech 2004 - 2005 prošlo 5 vozů modernizací interiéru (Upgrading-Programm), zbylých prošlo modernizací v letech 2013 - 2014.
Našli jste chybu?
15.3.2015
WRmz 61 81 88-90 200 ... 215 1988 - 1989 [16] 5

SGP Simmering   200 km/h  
40
Podvozky MD 522, vozy 200 ... 207 nejsou vybaveny tlakotěsnými přechodovými návalky.
V letech 2005 - 2010 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm), vyjma vozu 213.
V roce 2011 bylo 5 vozů prodáno dopravci RegioJet.
V roce 2014 byly 2 vozy prodány dopravci RegioJet.
V roce 2014 byly 4 vozy prodány dopravci ČD.

Našli jste chybu?
15.3.2015
WRmz 73 81 88-91 300 ... 317 1991 [18] 18

SGP Simmering   200 km/h  
40
Podvozky MD 522.
V letech 2004 - 2011 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Rekonstrukce SGP, UIC Z
 
Amz 73 81 19-91 500 ... 549 1989 - 1993 2006 - 2007 <40> 35

SGP Simmering   200 km/h  
46**
Modernizace části série Amz 73 81 19-91.0. Podvozky MD 522 (000 ... 014, 040 ... 049), SGP 300-R (015 ... 039). Po modernizaci původní inv. čísla zvýšena o 500.
Po modernizaci byly vozy vybaveny 4 čtyřmístnými oddíly (Businessabteil) a 5 klasickými šestimístnými oddíly. Koncem roku 2014 byla Business kupé přeznačena na 1. třídu.
Některé vozy jsou od roku 2015 upravovány na Bmz 73 81 29-91.5.
** 4 čtyřmístné oddíly (dříve Business kupé), 5 šestimístných oddílů
Našli jste chybu?
10.3.2016
Ampz 73 81 18-91 200 ... 249 1989 - 1993 2004 - 2006 <10> 6

SGP Simmering   200 km/h  
55
Rekonstrukce části série Amz 73 81 19-91.0. Podvozky MD 522 (000 ... 014, 040 ... 049), SGP 300-R (015 ... 039). Po modernizaci původní inv. čísla zvýšena o 200.
Vůz 232 byl zrušen v roce 2011 po nehodě ve stanici Wien Westbf. ze dne 20.6.2011.
V roce 2016 byly vozy 207 ... 209 přeznačeny na řadu Bmpz 73 81 29-91.1.
Našli jste chybu?
15.3.2016
ADbmpsz 73 81 81-91 000 ... 032 1990 - 1993 2003 - 2007 <32> 32

SGP Simmering   200 km/h  
26
Rekonstrukce celé série BDmpsz 73 81 82-91.0. Podvozky MD 522 (000 ... 029), SGP 300-R (030 ... 032).
Do roku 2006 bylo řadové označení ADmpsz.
Vůz 027 zrušen v roce 2000 po požáru ještě jako BDmpsz 73 81 82-91.0.
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bmz 73 81 29-91 506 ... 541 1989 - 1993 2015 - 5

SGP Simmering 5   200 km/h  
54
Úprava a přeznačení vozů série Amz 73 81 19-91.5.
Našli jste chybu?
15.3.2016
Bmpz 73 81 29-91 107 ... 109 1991 2016 3
SGP Simmering 3   200 km/h  
76
Úprava a přeznačení vozů série Ampz 73 81 18-91.2.
Upraveny vozy 207, 208 a 209.
Našli jste chybu?
26.3.2016

nahoru
SGP, 1994 - 2001, "Modularwagen"
 
Bmpz 70 81 20-94 000 ... 058 1994 - 1995 [59] 58

SGP Simmering   200 km/h  
78
Podvozky SGP 300-R.
Vozy 040 ... 058 původně objednány jako 1. třída.
V letech 2002 - 2009 proběhla modernizace interiéru (Upgrading-Programm).
Vůz 036 byl zrušen v roce 2003 po nehodě ve stanici Braz ze dne 11.8.1995.
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bcmz 73 81 59-91 200 ... 219 2000 - 2001 [20] 20

Bombardier Dunakeszi   200 km/h  
54
Konstrukce SGP, výroba Bombardier Dunakeszi, podvozky SGP 400-3S/MG.
Vůz svými rozměry (šířka skříně, vzdálenost otočných čepů) odpovídá normě UIC - Z, nejedná se o "čistokrevný" Modularwagen.
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Siemens TS Graz / Wien, 2008 - 2014, "Viaggio Comfort", "ÖBB railjet"
ÖBB v roce 2005 objednalo 23 jednotek, které byly vyrobeny v letech 2008 - 2009. V roce 2007 byla objednávka navýšena o dalších 44 jednotek s dodáním v letech 2010 - 2014. V roce 2010 bylo rozhodnuto, že ÖBB odeberou z finančních důvodů z druhé série pouze 28 jednotek, pro zbylých 16 bylo hledáno jiné využití (aby nemusela být objednávka stornována). V roce 2011 byla uzavřena smlouva o nákupu těchto 7 jednotek s ČD s opcí na dalších 9. ČD se rozhodly tuto opci nevyužít a těchto 9 jednotek nakonec odeberou ÖBB.
 
Afmpz 73 81 80-90 701 ... 751 2008 - 2014 [51] 51
Siemens   230 km/h  
16 11
Našli jste chybu?
16.1.2015
Ampz 73 81 19-90 601 ... 651 2008 - 2014 [51] 51
Siemens   230 km/h  
55
Našli jste chybu?
16.1.2015
ARbmpz 73 81 85-90 501 ... 551 2008 - 2014 [51] 51
Siemens   230 km/h  
8+2 3 / 14 **
** od vozu č. 538 je místo barové části s místy pouze ke stání vytvořen jídelní oddíl se 14 místy k sezení, starší vozy mají být takto upraveny do konce roku 2012
Našli jste chybu?
15.3.2015
Bmpz 73 81 22-90 401 ... 451
301 ... 351
201 ... 251
2008 - 2014 [51]
[51]
[51]
51
51
51

Siemens   230 km/h  
80
Našli jste chybu?
16.1.2015
Bmpz 73 81 22-90 101 ... 151 2008 - 2014 [51] 49
Siemens   230 km/h  
76
U řady Bmpz 22-90.1 budou postupně prováděny úpravy pro přepravu jízdních kol (6 + 1 ks). Počet míst k sezení se sníží na 72.
Našli jste chybu?
6.5.2015
Bmpvz 73 81 84-90 101 ... 151 2008 - 2014 2015 - <51> 2
Siemens   230 km/h  
72 6+1
Úprava vozů Bmpz 73 81 22-90.1 pro přepravu jízdních kol (6 + 1 ks) prováděná od roku 2015. Prozatím se tato úprava týká vozů 134, 143.
Našli jste chybu?
6.5.2015

nahoru
Převzaté vozy od TEN
 
WLABmz 61 81 71-71 455 ... 463 1975 1999-2000 5

Schweizerischen Waggonfabrik Schlieren Internationale Schlafwagengesellschaft Inzersdorf   160 km/h  
11-33
V letech 1999 - 2000 modernizace.
Ve vlastnictví společnosti Wagons-Lits.
Našli jste chybu?
15.3.2015
WLABmz 61 81 75-71 403 ... 459 1975 2004 - 12
Schweizerischen Waggonfabrik Schlieren Rail Services International Inzersdorf   160 km/h  
3-6 + 13-26 *
* dva oddíly se sprchou a WC
Ve vlastnictví společnosti Wagons-Lits.

Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Pronajaté vozy od Wagons-Lits
 
WLABm 61 81 70-70 001 ... 010 1955 1992 4

Ansaldo a Carel-Fouché Oostende   160 km/h  
10-30
Výrobeny pro CIWL.
Wagons-Lits (typ P).
Našli jste chybu?
15.3.2015
WLABmz 61 81 70-90 201 ... 204 1963 - 1973 1998 - 1999 4

CIWL Oostende   200 km/h  
1-2 + 8-24 *
Výrobeny pro Wagons-Lits (typ MUn nebo MUs), rekonstrukce v letech 1998-99, u ÖBB od roku 2002.
* jeden oddíl se sprchovým koutem
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Pronajaté vozy od CityNightLine
 
WLBmz
WLABmz
61 81 76-94 215 ... 219
321 ... 325
1995 5
5


SGP Graz, Talbot   200 km/h  
42* *
Vozy procházejí od roku 2009 modernizací interiéru (Upgrading-Programm).
WLBmz: horní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, dolní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, v mezipatře (nad podvozkem) 2 oddíly po 4 lůžkách.
WLABmz: max. 34 lůžek, horní poschodí - 4 oddíly "De Luxe" (sprchový kout a WC v oddíle) a jeden klasický oddíl uprostřed, dolní poschodí - 8 oddílů po 2 lůžkách, v mezipatře (nad podvozkem) 2 oddíly po 4 lůžkách.
Našli jste chybu?
15.3.2015

nahoru
Uerdingen / Jenbacher Werke, 1971 - 1990
 
DDm 51 81 98-80
51 81 98-70
000 ... 009
000 ... 079
1971
1982 - 1990
[10]
[80]
?
?


Uerdingen
Jenbacher Werke
  160 km/h  
9
Vozy 056 a 073 zrušeny (určitě před rokem 2008).
V roce 2011 bylo prodáno 6 vozů 98-70 dopravci ČD.
V roce 2013 byly prodány 2 vozy 98-70 dopravci ZSSK.
V roce 2014 bylo prodáno 7 vozů 98-70 dopravci ČD.
Našli jste chybu?
4.9.2015


Poslední aktualizace: 26.3.2016

Kompletace dat: Jiří Pokorný, dalšími informacemi přispěl: strejcekms.

Údaje jsou bez záruky. Uvítáme veškeré upřesnění a doplnění. Vaše připomínky můžete zaslat pomocí formluáře pro hlášení chyb umístěného pod každým vozem nebo na mail pokornyjiri(zavináč)seznam(tečka)cz, děkujeme.


Zdroje:
• Reinthaler, Heless: Reisezugwagen österreichischer Eisenbahnen (Alba 2006)
www.bahnforum.info
www.railfaneurope.net

Autoři nákresů: Iván Zoltán, Martin Baier, pd.

.