Lůžkové vozy RIC u RŽD
WLABmee/WLSRmee
Autor: laky362 | Publikováno: 3.3.2021
Po úspěšných dodávkách lůžkových vozů z předchozích let z vagónky Görlitz bylo na čase pořídit nové vozy, které by nabídly nový komfort, ale i nové technické možnosti.
Článek je součástí seriálu Lůžkové vozy RIC u SŽD/RŽD:
|
Počátkem 90. let přišla objednávka na 100 lůžkových vozů od Ruských železnic. Tradičně se této objednávky ujala Zhořelecká vagónka, teď už jako koncern DWA - Deutsche Waggonbau. RŽD kvůli špatné finanční situaci Ruské železnice odebrali v letech 1994-1995 pouze 85 kusů, ale k tomu se později dostaneme.
Vozy řady WLABmee (často mezi odbornou veřejností označované jako WLABmee62) byly inspirovány prototypem továrně označeným WLX z roku 1979, který však zůstal jako jediný a vlastní ho historický spolek OSEF v Německém Löbau. Prototyp WLABmee62 byl na konci roku 1992 samostatně vyroben a s WLX nemá moc společného. Testovací provoz probíhal pod hlavičkou tehdejších DR s označením 51 50 07-00 000-0.
Typově vůz vychází z normy UIC 505-2. Hlavním požadavkem na nové vozy byla rychlost 200 km/h na rozchodu 1435 mm, kvůli tomu byly zvoleny Česko-Německé podvozky GP200S+Mg, tedy varianta podvozku s kotoučovou a magnetickou brzdou. Brzda je typu KNORR KE s přemostěním záchranné brzdy a elektronickým protismykovým regulátorem KNORR MGS 1.1. Zajímavostí je, že musí být instalovány celkem 3 kotouče na nápravu, protože váha obsazeného vozu činí 61 tun. Díky tomu má vůz v režimu R+Mg brzdící váhu 130 t, která není úplně obvyklá a v té době unikátní. Pro rozchod 1520 mm je použit podvozek CNII-M, který umožňuje max. rychlost 160 km/h. V elektrické části je vůz vybaven Centrálním zdrojem energie s výkonem 49 kW, který napájí i klimatizaci s chladícím výkonem 32 kW. Na rozdíl od předchozích generací vozů tohoto určení už není ve vybavení nezávislý vytápěcí zdroj (jako např. kamna na tuhá paliva), takže zdrojem energie pro topení jakož i pro klimatizaci a další spotřebiče je pouze průběžný topný kabel, který je napájen z lokomotivy. Tento fakt poněkud předběhl možnosti lokomotiv nezávislé trakce u RŽD, takže v Rusku mohly být vozy nasazovány pouze ve vlacích vedených elektrickou lokomotivou.
V interiéru se nachází 11 oddílů pro cestující a dvě kupé pro průvodce (kuchyňka + odpočinková místnost), celkem tedy vůz může přepravovat až 33 cestujících. Již zmíněná klimatizace je zde řešena velmi chytře, jelikož výdechy se nachází i na chodbičce, na rozdíl od srovnatelných vozů ze západních zemí, kde je klimatizace zavedena jen kupé a na toalety. Oddíly jsou řešeny tradiční lůžkovou stěnou, kterou lze přestavit do denního režimu, oddíly 1,2 a 3,4 lze propojit. U okna je umístěno umyvadlo, které slouží také jako případný odkládací prostor. V kuchyňce se nachází lednička (bohužel ne moc prostorná), elektrický vařič a samovar. Vzhledem k faktu, že je vůz konstruován na dlouhé vícedenní cesty, je průvodci k dispozici již zmíněná odpočinková místnost, ve které se nachází jedno lůžko s opěrkou a stolem u okna.
Vakuové toalety jsou umístěny na obou koncích chodby (ne na představku). Představky jsou od chodby odděleny těsnícími dveřmi, aby byla ve voze udržována stabilní teplota a klimatizace nebyla zbytečně namáhána.
Následující tabulka souhrnně ukazuje dodávky vozů po vyrobení v 90. letech:
Původní vlastník |
Rok výroby | Počet vozů | Původní čísla vozů | Poznámky |
---|---|---|---|---|
(DR) | 1992 | 1 | 51 50 07-00 000-0 | prototyp výrobce, v 90. letech odprodán UZ |
RŽD | 1994-1995 |
85 | 62 20 71-90 215 ... 289 62 20 71-91 268 ... 272, 274 ... 278 |
vozy 71-90 pro Moskvu, vozy 71-91 původně určeny pro St. Petersburg (samotná inventární čísla jsou obsazena dvakrát) |
ŽSR |
1994-1995 |
10 |
62 56 71-90 001 ... 010 |
neodebrané vozy z objednávky RŽD |
BČ | 1994-1995 |
3 | 62 21 71-90 236 ... 238 | neodebrané vozy z objednávky RŽD |
UZ |
1994-1995 |
2 | 62 22 71-90 304 ... 305 | neodebrané vozy z objednávky RŽD |
LG | 1995 | 4 | 58 24 59-39 000 ... 003 |
samostatná série 4 vozů pro LG |
Jak již bylo v úvodu řečeno, RŽD odebraly pouze 85 kusů z celkové objednávky 100 kusů kvůli své tehdejší špatné finanční situaci. Co s těmi zbylými vozy? V první fázi byly osloveny České dráhy, zda nechtějí odebrat 10 kusů, avšak ČD se již s koncernem nechtěly vázat, údajně kvůli problémům s vypovězením smlouvy v roce 1990 na dodávku zbylých vozů řady tehdy označených Bymee, známých jako Honeckry či Bymáky. To je ale jiné téma. Dále byly osloveny tehdejší ŽSR, které nakonec odebraly 10 kusů vozů WLABmee62, dále odebraly 3 kusy Běloruské železnice BČ a 2 kusy Ukrajinské železnice UZ, které pak ještě odkoupily prototyp, aby měli pro plánovaný dvoudenní oběh jeden vůz záložní.
V roce 1995 byly kromě ''ruské'' série vyrobeny i 4 vozy pro Litevské železnice LG, kde byly určené pro přímé spojení Vilniusu s Berlínem na vlaku MP 23/MP 24. Po ukončení provozu tohoto přímého spoje už LG neměly pro vozy využití a v roce 2007 byly odprodány slovenské společnosti WSBA. Stejná společnost pak v letech 2015-2016 odkoupila dalších 5 vozů od RŽD, které je v té době už nepotřebovaly.
Přes 2 desítky vozů pak prošly přestavbou na luxusní vozy WLSRmee, kterým se podrobněji věnujeme níže.
Následující tabulka ukazuje situaci v roce 2020:
Vlastník 2020 | Zařazeno | Počet vozů | Čísla vozů v roce 2020 | Poznámky |
---|---|---|---|---|
RŽD | 1994 - 1995 |
58 | 62 20 71-90 2xx | všechny vozy odstaveny mimo provoz |
RŽD | 2005 - 2012 | min. 22 |
62 20 86-91 2xx 1) |
rekonstruované vozy WLSRmee |
ZSSK |
1996 |
10 |
62 56 71-90 001 ... 010 |
neodebrané vozy z objednávky RŽD |
BČ | 199x |
3 | 62 21 71-90 236 ... 238 | neodebrané vozy z objednávky RŽD |
UZ |
199x |
3 | 62 22 71-90 304 ... 306 | neodebrané vozy z objednávky RŽD + prototyp |
WSBA 3) | 2007 2015-2016 |
9 | 62 56 07-90 601 ... 604 62 56 71-90 611 ... 615 |
601 ... 604 ex LG, 611 ... 615 ex RŽD 2) |
Poznámky k tabulce:
1) známá čísla: 216, 225, 228, 239, 243, 245, 246, 248, 252, 255, 257, 261, 263, 264, 265, 268, 269, 270, 271, 274, 275, 276.
2) původní čísla vozů u RŽD odkoupených WSBA: 62 20 71-90 231, 259, 276, 284, 71-91 278.
3) v srpnu 2020 byly všechny vozy prodány MÁV-START, kde by měly být v provozu od prosince 2020.
Do pravidеlného provozu byly vozy zařazeny v roce 1995, postupně byly nasazeny na mnoho relací do střední a západní Evropy. Za zmínku stojí, že zatímco cílové destinace byly variabilní, tak výchozí stanicí vozů WLABmee byla po celou dobu výhradně Moskva. Přímá spojení z ostatních měst Ruské federace do zahraničí zůstaly nadále doménou starších vozů WLABm. Ani 10 vozů WLABmee původně určených pro Sankt-Petersburg odsud nejezdilo, ale záhy bylo předisponováno do Moskvy.
Jedno z typických nasazení v prvním desetiletí 21. století, zde na vlaku Moskva Express (Moskva - Berlin) v roce 2008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vložil: Bpee239 | Poslední aktualizace: 18.7.2018 (Bpee239) | Trvalý odkaz | Špatný překlad?
Vlak Moskva - Nice v posledním roce provozu s vozy WLABmee, zde už v novém nátěru. V průběhu roku 2015 byly vystřídány novými vozy WLABmz, avšak luxusní vozy WLSRmee jsou provozovány dosud.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 18.2.2015 (no-night) | Trvalý odkaz
Po dodání dostatečného počtu nových vozů WLABmz byly WLABmee od roku 2016 staženy ze všech vlaků a jsou trvale odstaveny. Nepotřebné vozy byly nabídnuty k prodeji, čehož využila pouze společnost Wagon Service travel, která odkoupila 5 vozů. Pro ostatní vozy se další kupec již nenašel.
V roce 2004 přišly RŽD s unikátní přestavbou vozů WLABmee62 na vozy, které by svým komfortem a službami konkurovaly i nejdražším leteckým bussines třídám. Rekonstrukce se rozběhly již během roku 2004 a první vozy vyjely ještě téhož roku na vlaku 246/247 Moskva Express z Moskvy do Berlína. Celkem bylo v letech 2004 až 2012 takto přestavěno min. 22 vozů, které obdržely nové označení WLSRmee (zpočátku na některých vozech také ve tvaru WLSReem).
Technicky jsou vozy stejné jako před rekonstrukcí, podvozky i brzdící soustava zůstala stejná, stejně tak napájení vozu a klimatizace. Ani exteriér vozu, tedy skříň nebyla upravena, hlavní změny byly pochopitelně v interiéru a málo jich rozhodně nebylo. Vůz nyní pojme nejvíce 8 cestujících. Při vstupu do vozu poprvé zaujmou dřevem vykládané dveře a dále modrý koberec (při mých cestách ve vozech RŽD byl často přes jinak hezký koberec hozen nevkusný hadr, aby se na koberec nenašlapalo :/). Dále při procházení vozem si můžeme všimnout bílých stěn doplněných o všudypřítomné dřevěné prvky. Všechna kupé jsou označena pozlaceným štítkem. Ostatně vzhled kupé je pro cestujícího na prvním místě, pojďme na něj.
Od běžného WLABmee62 bylo změněno k nepoznání. Lůžková stěna byla kompletně vyměněna a nyní je kupé jen pro dva cestující. V místě, kde bývalo umyvadlo je nyní menší křeslo a nad ním TV. Nutno dodat, že každé kupé má vlastní koupelnu, která se nachází v prostoru bývalého vedlejšího kupé. Samozřejmostí je sprchový kout.
Toto ale není vše, co vůz nabízí. Dále je cestujícím, nebo spíše hostům k dispozici menší bar s židlemi a stolky, mohli bychom říct ''hotelová restaurace'', která je umístěna na kraji vozu. Rekonstrukce vozů byla realizována firmami Cirkon Servis (Циркон Сервис) ve spolupráci s moskevskou "ŽOSkou" - MVRZ V. E. Vojtoviče (МВРЗ им. В. Е. Войтовича). Pro MVRZ to byla jedna z posledních zakázek, závod koncem roku 2012 ukončil činnost.
Jak jsme již řekli, první nasazení bylo na vlaku Moskva Express. Dále bylo možné se tímto vozem svézt od roku 2012 na trase Moskva - Paříž vlakem 23/452 Trans European Express (nahrazení jednoho přímého vozu Moskva - Basel), toto nasazení zůstalo do dnešních dnů. Dále vzniklo nové spojení Moskvy s Francouzskou riviérou v Nice. Na těchto transevropských vlacích sice již nejezdí původní WLABmee62, které byly nahrazeny novějšími WLABmz, avšak WLSRmee jsou stále nasazovány. K aktuálním soupravám s WLABmz a WLSRmee se váže nutnost řadit vždy jako první a poslední vůz WLSRmee, z důvodu dveří WLABmz jen na jedné straně. V případě nouze by cestující WLABmz na konci, nebo začátku soupravy neměli únikový východ, pokud by byly dveře k soupravě a uprostřed vozu např. vznikl požár.
Svezli jste se někdy ve vozech RŽD, popřípadě kterým a kam? A pokud ne, kterým byste chtěli jet a kam? Odpovědi nechte v diskuzi pod článkem.
Provoz ukrajinských vozů byl jen velmi sporadický, který byl střídavě proložen opakovaným dlouhodobým odstavením. Např. v roce 2009 bylo možné vozy spatřit na vlaku Kyjev - Lvov, ale to pouze na jednom obratu za týden (pá/so). Z mezinárodních spojů je doložen pouze vlak Kyjev - Přemyšl v letech 2006 - 2007. V pravidelném provozu se vozy pravděpodobně nikdy neprojely po kolejích o rozchodu 1435 mm.
Běloruské vozy měly o poznání zajímavější život. Od dodání v 90. letech dlouhodobě zajišťovaly přímý vůz spojující Minsk s Kolínem nad Rýnem, později se cílová destinace měnila na Brusel, Frankfurt nebo Amsterdam, v některých letech byly k vidění i v Praze. K běloruským vozům přísluší poznámka, že BČ vlastní ještě další tři vozy označené stejnou řadou WLABmee, které jsou ale jiného původu. Jejich provozní nasazení bylo víceméně společné s námi popisovanými vozy. V grafikonu 2018/2019 byly psány v řazení podle potřeby, v současnosti jsou odstavené.
V roce 2007 zakoupila Slovenská soukromá společnost WSBA všechny 4 vozy od Litevských železnic LG a dále v roce 2015 tato společnost zakoupila dalších 5 vozů tohoto typu, avšak od RŽD. V dalších letech všechny vozy průběžně prošly modernizací, při které došlo k přečalounění sedadel, dosazení nových matrací a výměně obložení stěn. Všechny byly pronajmuty společnosti ZSSK, která je využívala na mezinárodních vlacích EN Bohemia a Slovakia, ale i na vnitrostátních rychlících Zemplín a Poľana. Od GVD 2018/2019 jsme mohli tyto vozy potkat i ve službách Maďarských drah START na trase Budapest - Berlín a Budapest - Brašov. Se servisem WARS jezdily jako přímé vozy Budapest - Varšava. V polovině srpna 2020 byly všechny vozy WLABmee62 WSBA prodány START, kde probíhá jejich revitalizace. Po skončení koronavirových omezení by měly být opět v provozu.
Opětovné zařazení do provozu v případě vozů WLABmee Ruských, Ukrajinských i Běloruských železnic je krajně nepravděpodobné. Jedinými provozními zástupci této generace jsou v současné době (2021) pouze WLABmee ZSSK. Během roku 2021 by se měly do provozu vrátit také bývalé vozy WSBA, avšak již v barvách jejich nového majitele MÁV-START.
Máte-li jakékoliv připomínky, dotazy, nebo doplnění informací, napište je prosím do komentářů. Budeme se těšit na vaše reakce.
V naší fotogalerii naleznete více fotografií vozů WLABmee RŽD, WLABmee ZSSK, WLABmee WSBA i WLSRmee RŽD.
V sekci řazení je zpracováno mnoho vlaků s vozy WLABmee RŽD, pro ilustraci např. rok 2011.
prospekty DWA Görlitz
Železniční Magazín
Swiat Kolei
Rail-Club.ru
Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 3.3.2021 (pd)
Prvni WLSReem byl v provozu jiz v rijnu 2004. Oprava i design interieru byl vykonano pres firmy "Cirkon Servis". Vozy WSBA na úseku Budapest-Warszawa nebyly pronajaty od MÁV-START ale PKPIC, se sluzbou WARS. no-night | 28.2.2021 14:13 |
no-night: díky za doplnění, Cirkon Servis jsem do článku přidal. MVRZ se na WLSRmee taky podílelo. pd | 28.2.2021 16:27 |