Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.3.2021 (pd)
Zrychlování vozového parku u Maďarských drah MÁV na dnešní úroveň má počátky již v konci 80. let. Zejména rychlost byla klíčová v expanzi do západních zemí. Pro vlaky do rychlostí až 200 km/h byly objednány vozy různých výrobců, které můžeme rozdělit zatím do čtyř sérií.
Obsah článku:
V polovině 80. let byl u Maďarských drah požadavek na nové vozy s klimatizací a maximální rychlostí 200 km/h. Pojďme na menší cestu nedávnou historií v obnově vozů pro vlaky vyšších kvalit u Maďarských drah.
Vozy GOŠA
S nabídkami na nové vozy se koncem 80. let přihlásily tuzemské firmy Ganz a Dunakeszi a Jugoslávská vagónka GOŠA Smederevska palanka, která nakonec zakázku získala. Důvody pro volbu jugoslávského dodavatele byly jednak připravenost výroby pro vozy standardu UIC-Z2, na rozdíl od tuzemských výrobců, a dále údajně také to, že dodávkami vozů mohla Jugoslávie částečně snížit svůj státní dluh vůči Maďarsku.
První dodávky nových vozů přišly již v roce 1989, celkem se vyrobilo 7 vozů ABmz 30-91 a 13 vozů Bmz 21-91. Z výroby vozy disponovaly klimatizační jednotkou a předsuvnými elektropneumatickými dveřmi od firmy Wiener Mettal. Samozřejmostí byl Centrální zdroj energie. Pod vozy jsou zavázány podvozky MD-52 s magnetickou kolejnicovou brzdou. Brzda je typu KNORR KE DD.GL.100-79 s dvěmi vzduchovými kanály. Protismykový regulátor je typu KNORR MGS 01.10. I přes fakt, že skříň vozu není tlakotěsná, je vůz vhodný na tratě s vysokým podílem tunelů.
V interiéru se na představku nachází vstup na WC, které bylo z počátku klasické gravitační. Pokud budeme pokračovat dále do vozu, dostaneme se do kupé, které nabízí komfortní měkká polohovatelná sedadla. Pokud budeme ve voze ABmz, určitě si všimneme většího prostoru, koberců a podhlavníků, jinak se od sebe první a druhá třída neliší. Ovládání klimatizace, rozhlasu, osvětlení a rukojeť záchranné brzdy je umístěno nad vstupními dveřmi do kupé. Takto by se dal popsat původní stav vozů v rozmezí let 1989-2007. Po drobné rekonstrukci v roce 2007 byly doplněny vakuové toalety, proběhla výměna klimatizační jednotky a byly dosazeny nové rámy oken. Dále byla uskutečněna další revitalizace v roce 2015, kdy byly doplněny zásuvky 230V a WIFI připojení.
Pohled na vůz Bmz 21-91.0Sedadla vozu BmzSedadla v první třídě vozu ABmz
Provoz
Vozy byly do provozu nasazeny poprvé v GVD 1988/89, jedním z prvních vlaků byl rychlík 342/343 Arrabona z Budapešti do Vídně, kde byl řazen vůz ABmz:
G / D 342 Arrabona
Plánované řazení
391MÁVB
80
Oddíly č. 1-2 pro pasové a celní orgány, oddíl č. 10 služební
392MÁVB
80
393MÁVABmz
24+36
394MÁVWSPz
37
MÁVWRm
42
servis zajišťuje Utasellátó
MÁVB
80
Budapest - Hegyeshalom
MÁVA
54
Budapest - Hegyeshalom
MÁVB
80
Budapest - Hegyeshalom
Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 28.1.2016 | Trvalý odkaz
Z dalších let můžeme zmínit slavné vlaky jako G 263 Orient-Express, nebo G 467 Wiener Walzer. V prvním případě byly vozy ABmz a Bmz řazeny v úseku Budapest - Stuttgart. Na Wiener Walzer byl řazen vůz Bmz jako přímý vůz v úseku Budapest - Aachen. V dalším GVD toto spojení zavedeno nebylo. Dále následovaly vlaky jako Hungaria nebo Csárdás, nyní (2021) se vozy vyskytují na vlaku EN 476/477 Metropol:
Ovšem postupem času bylo třeba dokoupit další vozy vyhovující stále náročnějším požadavkům zejména západní Evropy. Dostáváme se tedy k druhé sérii.
Vozy CAF
Vzhledem k nízkému počtu odebraných vozů od Jugoslávské vagónky bylo přistoupeno ke koupi další série nových vozů pro rychlost 200 km/h s tehdy aktuálními technickými parametry. Výrobu vozů stále zmiňuje výrobce na svých stránkách.
Celkem se v letech 1994-1995 vyrobilo 17 vozů 1. třídy (Amz a Apmz), 30 vozů 2. třídy (Bmz a Bpmz), 9 restauračních vozů WRmz, 6 lůžkových WLABmz a 9 lehátkových vozů Bcmz. Nakonec byly dodány i služební vozy Dms, 5 kusů v rámci série, šestý vůz byl dodán, jako kompenzace za zpoždění dodávky, avšak nebyl nikdy dostavěn. Všechny tyto vozy disponovaly naprosto nadčasových designem interiéru, který dosud nebyl známý. Pro lepší přehled přidáváme tabulku vozů a odebraných kusů
vůz:
Amz 19-91
Apmz 10-91
Bmz 21-91
Bpmz 20-91
WRmz 88-91
WLABmz 71-91
Bcmz 50-91
Dms
odebrané kusy:
9
8
12
18
9
6
9
5+1
rok předání do provozu:
1994
1994
1994
1994
1995
1995
1994
1995+1996
Vozy dlouhé 26,4 m odpovídají normě UIC-Z1. Jsou vybaveny podvozky FIAT GC-5, brzdou KNORR typ KE s magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdou. Protismykový regulátor byl použit KNORR MGS 01.20. I přes netlakotěsnou skříň jsou vozy vhodné pro použití na tratích s vysokým podílem tunelů. Jak již bylo řečeno, vozy byly po designové stránce velmi nadčasové. Spojení zatmavených skel s černo-žlutým interiérem byl pro polovinu 90. let nový pohled na moderní vlaky v Evropě (jako předloha byl použit interiér ve vozech RENFE A10x viz galerie vozu RENFE A10x 10000, ve vozech MÁV byl převeden i do vozů druhé třídy). Sedadla byla použita od firmy TMI Barcelona, jak v první, tak druhé vozové třídě. Tento interiér je od roku 2017 postupně revitalizován do tmavě modrého provedení s drobnými prvky černé a bílé barvy. Pro porovnání obou verzí přidáváme obrázky:
Původní interiér Amz 19-91Nový styl interiéru Amz 19-91Původní interiér WRmz 88-91Nová podoba interiéru WRmz 88-91
Provoz vozů
První dodané vozy po otestování na vnitrostátních vlacích zajišťovaly provoz na nejvýznamějších vlacích především do Rakouska a dále do Švýcarska, nebo Německa. Nám známé jsou výkony v GVD 1994/1995 např. D/EN 466/467 Wiener Walzer na následujícím řazení:
/ D 467 Wiener Walzer
Plánované řazení v úseku: Wien Westbahnhof - Budapest Keleti pu.
Pokud lehce odbočíme, jistě si všimneme Švýcarských lehátkových vozů, které bychom dnes v provozu hledali marně.
Jistě také nelze opomenout neméně zajímavý Rychlík 1010/1011 Csardás v podání Bcmz 50-91 a WLABmz 71-91. Řazení těchto vozů speciální stavby v jejich začátcích naleznete v odkazech níže:
V dalších letech se trasy více méně neměnily, výkony spíše ubývaly a s nimi i některé konečné destinace. Tradiční výkon těchto vozů je vlak EC 172/173 Hungaria.
Vraťme se ale do devadesátých let. Vozy CAF působí velice luxusně, ale stále existovalo málo vozů pro rychlost 200 km/h. Bylo proto rozhodnuto o další v pořadí třetí generaci vozů pro vyšší rychlost. Výběr padl na spolupráci koncernu DWA (Bautzen/Ammendorf) a domací vagónky DVJ Dunakeszi. Série byla vyráběna v letech 1994 až 1998 a celkem bylo dodáno 25 vozů 1. třídy (Apmz a Avmz), vozů druhé třídy 84 kusů (Bpm, Bpmz a Bvmz) a 10 restauračních vozů WRbumz. Tyto vozy označené podle standardů DB byly později přeznačeny na běžný způsob označování podle MÁV. Opět přidáváme tabulku:
vůz:
Avmz 19-91.3
Apmz 10-71
Bvmz 21-91.3
Bpmz 20-71
Bpm 20-70
WRbumz 88-71
odebrané kusy:
15
9
35
24
26
10
rok předání do provozu:
1997
1995
1997-1998
1995
1995
1995
Skříň je netlakotěsná totožná s našimi Bmee248 (dnes Bdmpee233), nebo s tzv. vozy ''Komfortwagen'' DR, které dnes již neexistují. Vozy odpovídají normě UIC-Z1/Z2 (podle Vmax.) a jsou vhodné pro tratě s vysokým podílem tunelů.
Foto ještě nedokončeného vozu Bmz 21-91.3 z výrobního prospektuVůz Bpmz 20-71 002-6 na bývalém hlavním nádraží v BělehraděVůz 88-71 tehdy označený jako WRbumz - Wien Westbahnhof
Pod vozy jsou zavázány unikátní podvozky GH 250-3 z vagónky GANZ, doplněné o brzdu KNORR typ KE s magnetickou a elektropneumatickou brzdou. Elektronický protismykový regulátor byl použit Rexroth WGMC. Centrální zdroj energie byl zvolen od firmy Siemens s výkonem 6 kVA schopný pracovat se všemi napětími. Klimatizační jednotka byla zvolena od firmy Friedmann. Konstrukční maximální rychlost je 200 km/h, provozní maximální rychlost se podle potřeb dopravce u některých vozů snížila na 160 km/h.
Nastupme do jednoho z vozů. Původní interiér byl sladěn do bílé a světle zelené barvy, podobně, jako ve vozech WLABmee62. Sedadla jsou od firmy Paulisch, známé zejména z vozů DB. V první třídě je samozřejmostí koberec, běžný cestující jistě ocení dosazení WIFI již od roku 2010 do všech vozů. Od roku 2019 se vozy podrobují kompletní rekonstrukci v korporátním stylu podobně, jako vozy CAF. Jde především o dosazení koberců a nových stolků.
V restauračním voze nalezneme 30 míst v jídelní části a 21 míst v baru. Koncepce celého vozu je velmi podobná s vozy WRm812/813 vyrobených pro ČSD, dveře jsou na straně baru, zatímco v restaurační části vstupní dveře nejsou, aby nebyli hosté obtěžováni při jídle nastupujícími cestujícími.
Původní interiér vozu Bmz 21-91.3Revitalizovaný interiér Bmz 21-91.3Exteriér vozu Bmz 21-91.3
Provoz vozů
Nasazování vozů bylo z počátku sporadické, resp. zaskakovaly za vozy CAF nebo GOŠA.
Zajímavý výkon měly např. na vlaku EN 228/229 z Budapešti do Berlína přes Norimberk:
228 Donau-Spree-Kurier
Plánované řazení | varianta: Wien - Berlin
(D)DB101
Wien - Leipzig
264MÁVDms 9591
jede do 25/26.IX.
265ÖBBBmz 61
66
Oddíl č. 2 pro matky s dětmi do 10 let, oddíl č. 3 a 9 pro invalidy, oddíl č. 11 služební
Po těchto velkých nákupech byl v oblasti vozů pro dálkovou dopravu relativní klid - probíhaly spíše revitalizace jako dosazení WIFI a podobně. Další novinka se u MÁV objevila v roce 2014.
Vozy IC+
Na veletrhu INNO Trans v roce 2014 byly představeny nové vozy v novém barevném schématu MÁV. Výroba dvou prototypů proběhla v domácí vagónce Szolnok v letech 2012 až 2013 a komerčně jsou tyto vozy označovány jako IC+. Pojďme si je přiblížit.
Vozy označené Bpmz 20-91.4 (číslo 4 jako čtvrtá generace vozů) jsou netlakotěsné, což je dnes menší mínus, avšak jízda v tunelech není nijak nepříjemná, jelikož jsou vhodné na tratě s velkým poměrem tunelů. Celý vůz má velice tuhou konstrukci, která je ve vyšších rychlostech důležitá a ve spojení s podvozky SF400 MAV je jízda velmi pohodlná. Elektronický protismykový regulátor je typu MGS 2. Centrální zdroj energie je vlastní výroby Szolnok s výkonem 58 kVA pro všechny napětí (vč. 3000V 50 Hz), klimatizační jednotka Liebher zajišťuje dostatečný teplotní komfort.
Interiér je bílý s moderně tvarovaným obložením a fialově potaženými sedadly s kostičkovým vzorem. Prostor okolo vstupních dveří a vstupu do oddílu je lemován růžovou barvou.
Po vyrobení vozy jezdily ve zkušebním provozu na vlaku Hungaria z Budapešti do Hamburku, od roku 2019, kdy k prototypům přibylo ještě deset sériových provedení jsou nasazovány pouze na vnitrostátní spoje.
Vůz 20-91 401-6 na veletrhu INNO TransPohled do interiéru
K této sérii bylo pořízeno ještě 10 vozů s označením Bbdpmz 84-91 které slouží jako multifunkční. Jejich technické parametry jsou téměr shodné, v interiéru je jiný typ sedadel a rozdělen na velkoprostorovou část, otevřená kupé a čast pro kola, případně invalidy. Vůz také vyhovuje speciálním normám TEN+ v rámci TSI, bližší specifikace tohoto označení se nám nepodařilo zjistit. V letech 2019 až 2020 mělo být vyrobeno dalších 35 kusů vozů Bbdpmz, avšak jestli skutečně výroba proběhla v celkovém počtu nevíme jistě, do ledna 2021 se v provozu vyskytl vůz s nejvyšším číslem 440, můžeme tedy doposud jen odvodit počet 30 vozů.
Interiér vozu 84-91 400-1 BbdpmzPohled na vůz na veletrhu INNO TransPohled na popisy vozu
K výše zmíněným vozům by v následujících letech měly být vyrobeny také bistro vozy 85-91 ARmz v počtu 35 kusů, které budou představeny veřejnosti během roku 2021. Ve finále by měla série IC+ vypadat takto:
série IC+
Bpmz 20-91 prototypy
Bpmz 20-91 sériové vozy
Bbdpmz 84-91 první série
Bbdpmz 84-91 druhá série
ARmz 85-91
počet vozů
2
10
10
35
35
výroba
2012-2013
2019
2018-2019
2019-2020?
2020-20XX
Do roku 2024 se také plánuje výroba řídících vozů IC+ ty jsou však zatím (2021) teprve v přípravě, proto jsme je neuvedli do tabulky.
Jsme u konce našeho povídání o postupném nákupu nových osobních vozů u Maďarských drah pro vyšší rychlosti. Pokud máte jakékoliv dotazy, zajímavosti k tématu, nebo náměty na další články, nezapomeňte je napsat do komentářů, na vše rádi odpovíme.
Zdroje:
výrobní prospekty
stránky výrobce CAF
http://www.vonatosszeallitas.hu
https://www.mavcsoport.hu
Železniční magazín
Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.3.2021 (pd)
Komentáře k článku
Jen si dovolím poopravit počet vyrobených vozů ABmz od GOŠA - 7 ks (1 zrušen) a v případě Dms od CAF bylo dodáno 5+1 ks.
Pavel Holub (holupav{at}seznam.cz) | 17.2.2021 22:45
Děkuji moc za opravu, ta čísla jsem zapomněl zkontrolovat... Už pracuji na opravě přímo v článku :)
laky362 (autor článku) | 17.2.2021 23:34
Great article, and great idea! Very interesting to read, and Google translates it to English very well, so it's written very well, and I appreciate that's its pure text everywhere, and no text in pictures.
Just an comment, the lists of wagons make the page to wide for phones, would be good if they were scrollable just like the compositions are.
Jowahlen:
Thank you so much. We will try to fix the tables. I am currently trying to rewrite the article into English as well, so that it is not necessary to use a translator. Thanks again for the feedback :)
laky362 (autor článku) | 19.2.2021 11:06
Hezký počin, děkuji.
Jen mi třeba pojednání o různých řadách přijde dost stručné. Vozy 20-70 (mimochodem s otevíracími okny) a 20-71 jsou nešťastně zahrnuty do jednoho pytle s 21-91.3, což je pro mě dost matoucí.
libcha (libcha{at}seznam.cz) | 19.2.2021 14:50
libcha:
Děkujeme za zpětnou vazbu. Tento článek byl spíše obecnější pojednání. V jiných článcích, které připravujeme, které budou čistě o jedné řadě se jim budeme věnovat do podrobna :)
laky362 (autor článku) | 19.2.2021 17:53
Pozor: velkoprostorovy a jidelni vozy "DWA" byly celkem vyrobena v Nemecko, pouze oddilovy vozy kompletovano v Dunakeszi, protoze druhe jsou zname jako "DVJ"! Vozy "DWA" maju od zacatku 160 km/h i kvuli WC, ktere nejsou uzavrene.
GOSA mely GO v TZV Gredelj.
Nejtypickejsi dalsi vypraveni byly:
GOSA:
- EC 62/63 Bartók Béla mezi 1991 a 1994
- 232/233 Gondoliere, Budapest-Wien-Venezia (1992-1994)
CAF:
- EC 62/63 od 1994 do 2002 krome 1997/1998 kdy ty byly v EC 24/25 Franz Liszt
- lehátkovy vuz v Orient Express do Paris (1995-2001)
DWA:
- EC vlaky do Prahy a dále
- EC Traianus (Budapest-Bucuresti, jediny EC do RO dodnes)
DVJ:
- Dacia, skupina vozu Budapest-Wien
no-night | 19.2.2021 20:28
no-night:
Obecně to byla spolupráce díky licencování různých konstrukčních prvků, proto jsme je psali dohromady. Že by maximální rychlost omezovalo WC jsem se nikde v normách nedočetl, každopádně jedním z technických prvků, který je třeba pro rychlost 200 km/h je buď tlumič ''vrtivých'' pohybů mezi rámem podvozku a rámem vozové skříně (např. podvozky SF400, SGP VS RIC 75, Fiat Y32R...), nebo takzvané pryžové narážky mezi rámem vozu a rámem podvozku (GP200S, MD 522, SF300...). Co se týče řazení, nechtěli jsme do článku dávat zbytečně moc řazení a raději jsme přiložili odkaz.
Nicméně děkuji za váš čas, připomínky jsem si zapsal a příště je budeme brát v potaz :)