vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Články » Zkvalitňování vozového parku v režii MÁV-START
cs         ▼
Česky
English


Zkvalitňování vozového parku v režii MÁV-START

Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.3.2021 (laky362)

Zrychlování vozového parku u Maďarských drah MÁV na dnešní úroveň má počátky již v konci 80. let. Zejména rychlost byla klíčová v expanzi do západních zemí. Pro vlaky do rychlostí až 200 km/h byly objednány vozy různých výrobců, které můžeme rozdělit zatím do čtyř sérií.

V polovině 80. let byl u Maďarských drah požadavek na nové vozy s klimatizací a maximální rychlostí 200 km/h. Pojďme na menší cestu nedávnou historií v obnově vozů pro vlaky vyšších kvalit u Maďarských drah.

Vozy GOŠA

S nabídkami na nové vozy se koncem 80. let přihlásily tuzemské firmy Ganz a Dunakeszi a Jugoslávská vagónka GOŠA Smederevska palanka, která nakonec zakázku získala. Důvody pro volbu jugoslávského dodavatele byly jednak připravenost výroby pro vozy standardu UIC-Z2, na rozdíl od tuzemských výrobců, a dále údajně také to, že dodávkami vozů mohla Jugoslávie částečně snížit svůj státní dluh vůči Maďarsku.

První dodávky nových vozů přišly již v roce 1989, celkem se vyrobilo 7 vozů ABmz 30-91 a 13 vozů Bmz 21-91. Z výroby vozy disponovaly klimatizační jednotkou a předsuvnými elektropneumatickými dveřmi od firmy Wiener Mettal. Samozřejmostí byl Centrální zdroj energie. Pod vozy jsou zavázány podvozky MD-52 s magnetickou kolejnicovou brzdou. Brzda je typu KNORR KE DD.GL.100-79 s dvěmi vzduchovými kanály. Protismykový regulátor je typu KNORR MGS 01.10. I přes fakt, že skříň vozu není tlakotěsná, je vůz vhodný na tratě s vysokým podílem tunelů.

V interiéru se na představku nachází vstup na WC, které bylo z počátku klasické gravitační. Pokud budeme pokračovat dále do vozu, dostaneme se do kupé, které nabízí komfortní měkká polohovatelná sedadla. Pokud budeme ve voze ABmz, určitě si všimneme většího prostoru, koberců a podhlavníků, jinak se od sebe první a druhá třída neliší. Ovládání klimatizace, rozhlasu, osvětlení a rukojeť záchranné brzdy je umístěno nad vstupními dveřmi do kupé. Takto by se dal popsat původní stav vozů v rozmezí let 1989-2007. Po drobné rekonstrukci v roce 2007 byly doplněny vakuové toalety, proběhla výměna klimatizační jednotky a byly dosazeny nové rámy oken. Dále byla uskutečněna další revitalizace v roce 2015, kdy byly doplněny zásuvky 230V a WIFI připojení.

Pohled na vůz Bmz 21-91.0
Sedadla vozu Bmz
Sedadla v první třídě vozu ABmz

Provoz

Vozy byly do provozu nasazeny poprvé v GVD 1988/89, jedním z prvních vlaků byl rychlík 342/343 Arrabona z Budapešti do Vídně, kde byl řazen vůz ABmz:

G / D 342   Arrabona

Plánované řazení


 

 


391 MÁV B
80
Oddíly č. 1-2 pro pasové a celní orgány, oddíl č. 10 služební
   
 


392 MÁV B
80
   
  


393 MÁV ABmz
24+36
   
 


394 MÁV WSPz
37
   
 


MÁV WRm
42
servis zajišťuje Utasellátó
   
 


MÁV B
80
Budapest - Hegyeshalom
   
 


MÁV A
54
Budapest - Hegyeshalom
   
 


MÁV B
80
Budapest - Hegyeshalom
   

Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 28.1.2016 | Trvalý odkaz


Z dalších let můžeme zmínit slavné vlaky jako G 263 Orient-Express, nebo G 467 Wiener Walzer. V prvním případě byly vozy ABmz a Bmz řazeny v úseku Budapest - Stuttgart. Na Wiener Walzer byl řazen vůz Bmz jako přímý vůz v úseku Budapest - Aachen. V dalším GVD toto spojení zavedeno nebylo. Dále následovaly vlaky jako Hungaria nebo Csárdás, nyní (2021) se vozy vyskytují na vlaku EN 476/477 Metropol:

EN 477   Metropol

Plánované řazení 13.12.2020 - do odvolání


  
 


(CZ) ČD 380
 
  


378 (H) START ABmz
24+36
Břeclav - Budapest
   
 


377 (H) START Bmz 2191.0
66
Břeclav - Budapest
oddíl č. 1 pro invalidy
   
 


362 (CZ) ČD WLABmee823
10-30
(Praha -) Břeclav - Budapest
jede od 1/2.VII.
servis zajišťuje JLV; oddíl č. 10 služební
     
 


257 (H) START WLABmz 7191.0
11-33
(Berlin -) Břeclav - Budapest
jede od 24/25.IX.
oddíl č. 11 služební
servis zajišťuje Utasellátó
 
 


259 (H) START Bmz 2191.3
66
(Berlin -) Břeclav - Budapest
od 18/19.I. do 24/25.V. mimo provoz
     
 


352 (PL) PKPIC B11mnouz
66
(Warszawa -) Břeclav - Budapest
od 16/17.I. do 22/23.V. mimo provoz
oddíl č. 1 služební
     
 


353 (PL) PKPIC WLAB10mnouz 305Ad
2-4 + 8-24
(Warszawa -) Břeclav - Budapest
jede od 25/26.VI.
servis zajišťuje WARS
     

Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 15.9.2021 (no-night) | Trvalý odkaz


Ovšem postupem času bylo třeba dokoupit další vozy vyhovující stále náročnějším požadavkům zejména západní Evropy. Dostáváme se tedy k druhé sérii.

Vozy CAF

Vzhledem k nízkému počtu odebraných vozů od Jugoslávské vagónky bylo přistoupeno ke koupi další série nových vozů pro rychlost 200 km/h s tehdy aktuálními technickými parametry. Výrobu vozů stále zmiňuje výrobce na svých stránkách.

Celkem se v letech 1994-1995 vyrobilo 17 vozů 1. třídy (Amz a Apmz), 30 vozů 2. třídy (Bmz a Bpmz), 9 restauračních vozů WRmz, 6 lůžkových WLABmz a 9 lehátkových vozů Bcmz. Nakonec byly dodány i služební vozy Dms, 5 kusů v rámci série, šestý vůz byl dodán, jako kompenzace za zpoždění dodávky, avšak nebyl nikdy dostavěn. Všechny tyto vozy disponovaly naprosto nadčasových designem interiéru, který dosud nebyl známý. Pro lepší přehled přidáváme tabulku vozů a odebraných kusů

vůz: Amz 19-91 Apmz 10-91 Bmz 21-91 Bpmz 20-91 WRmz 88-91 WLABmz 71-91 Bcmz 50-91 Dms
odebrané kusy: 9 8 12 18 9 6 9 5+1
rok předání do provozu: 1994 1994 1994 1994 1995 1995 1994 1995+1996

Vozy dlouhé 26,4 m odpovídají normě UIC-Z1. Jsou vybaveny podvozky FIAT GC-5, brzdou KNORR typ KE s magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdou. Protismykový regulátor byl použit KNORR MGS 01.20. I přes netlakotěsnou skříň jsou vozy vhodné pro použití na tratích s vysokým podílem tunelů. Jak již bylo řečeno, vozy byly po designové stránce velmi nadčasové. Spojení zatmavených skel s černo-žlutým interiérem byl pro polovinu 90. let nový pohled na moderní vlaky v Evropě (jako předloha byl použit interiér ve vozech RENFE A10x viz galerie vozu RENFE A10x 10000, ve vozech MÁV byl převeden i do vozů druhé třídy). Sedadla byla použita od firmy TMI Barcelona, jak v první, tak druhé vozové třídě. Tento interiér je od roku 2017 postupně revitalizován do tmavě modrého provedení s drobnými prvky černé a bílé barvy. Pro porovnání obou verzí přidáváme obrázky:

Původní interiér Amz 19-91
Nový styl interiéru Amz 19-91
Původní interiér WRmz 88-91
Nová podoba interiéru WRmz 88-91

Provoz vozů

První dodané vozy po otestování na vnitrostátních vlacích zajišťovaly provoz na nejvýznamějších vlacích především do Rakouska a dále do Švýcarska, nebo Německa. Nám známé jsou výkony v GVD 1994/1995 např. D/EN 466/467 Wiener Walzer na následujícím řazení:

EN / D 467   Wiener Walzer

Plánované řazení v úseku: Wien Westbahnhof - Budapest Keleti pu.


 

 


318 SBB Bcm 51
60
Basel - Budapest
 
 


317 SBB Bcm 61
60
Basel - Budapest
 
 


316 SBB Bpm 61
77
Basel - Budapest
Sleeperette-Wagen s 72 Schlafsesseln
   
 


261 MÁV WLABmz 7191
11-33
(Dortmund -) Wien West - Budapest
přímé vozy D 223 Donau-Kurier
   
 


262 MÁV Bcmz 5091
60
(Dortmund -) Wien West - Budapest
přímé vozy D 223 Donau-Kurier

   
 


263 MÁV Bmz 2191.1
66
(Dortmund -) Wien West - Budapest
přímé vozy D 223 Donau-Kurier
   
 


264 MÁV Bmz 2191.1
66
(Dortmund -) Wien West - Budapest
přímé vozy D 223 Donau-Kurier
jede do 01.11., 17.12. - 09.01., od 01.04.1995.
   
 


MÁV Ds
(Dortmund -) Wien West - Budapest
přímé vozy D 223 Donau-Kurier
 
     


401 MÁV ARp
38
Wien West - Budapest
   
 


402 MÁV B
80
Wien West - Budapest
   
 


403 MÁV B
80
Wien West - Budapest
   
 


MÁV Post
Wien West - Budapest
 

i Změna směru jízdy vlaku ve stanici Wien Westbahnhof.
i Přímé vozy D 223 Donau-Kurier od Dortmund.
i Jede od Basel - Wien Westbahnhof jako EN 467, od Wien Westbahnhof - Budapest Keleti jako D 467.

Vložil: niko1266 | Poslední aktualizace: 20.8.2015 (niko1266) | Trvalý odkaz | Špatný překlad?


Pokud lehce odbočíme, jistě si všimneme Švýcarských lehátkových vozů, které bychom dnes v provozu hledali marně.

Jistě také nelze opomenout neméně zajímavý Rychlík 1010/1011 Csardás v podání Bcmz 50-91 a WLABmz 71-91. Řazení těchto vozů speciální stavby v jejich začátcích naleznete v odkazech níže:

Bcmz 50-91

WLABmz 71-91

V dalších letech se trasy více méně neměnily, výkony spíše ubývaly a s nimi i některé konečné destinace. Tradiční výkon těchto vozů je vlak EC 172/173 Hungaria.

EC 173   Hungaria

Plánované řazení 2.3.2021 - 5.4.2021


  
 


(D) ELOC 193
Hamburg - Praha
 
 


263 (H) START Apmz 1091
60
Hamburg - Budapest
     
 


262 (H) START Amz 1991.1
54
Hamburg - Budapest
oddíl č. 1 pro cestující na invalidním vozíku
     
 


260 (H) START Bmz 2191.1
66
Hamburg - Budapest
oddíl č. 1 služební, oddíl č. 2 pro cestující na invalidním vozíku, oddíl č. 3 cestující s dětmi
   
 


259 (H) START Bpmz 2091.1
80
Hamburg - Budapest
     
 


258 (H) START Bpmz 2091.1
80
Hamburg - Budapest
     
 


257 (H) START Bpmz 2091.1
80
Hamburg - Budapest
     
 


256 (H) START Bpmz 2091.1
80
Hamburg - Budapest
     
 


255 (H) START Bbdpmz 8491.40
47+5 3 8
Hamburg - Budapest
rodinný prostor
   
 


(SK) RAILL 383
Praha - Budapest
 

i Praha hl.n. - Budapest v obráceném řazení.
i Gastronomický servis je zrušen z důvodu 'COVID-19' coronavirus.

Vložil: emenouz, emenouz(tečka)vagonweb(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 1.3.2021 (emenouz) | Trvalý odkaz | Špatný překlad?


Vozy DWA/DVJ Dunakeszi

Vraťme se ale do devadesátých let. Vozy CAF působí velice luxusně, ale stále existovalo málo vozů pro rychlost 200 km/h. Bylo proto rozhodnuto o další v pořadí třetí generaci vozů pro vyšší rychlost. Výběr padl na spolupráci koncernu DWA (Bautzen/Ammendorf) a domací vagónky DVJ Dunakeszi. Série byla vyráběna v letech 1994 až 1998 a celkem bylo dodáno 25 vozů 1. třídy (Apmz a Avmz), vozů druhé třídy 84 kusů (Bpm, Bpmz a Bvmz) a 10 restauračních vozů WRbumz. Tyto vozy označené podle standardů DB byly později přeznačeny na běžný způsob označování podle MÁV. Opět přidáváme tabulku:

vůz: Avmz 19-91.3 Apmz 10-71 Bvmz 21-91.3 Bpmz 20-71 Bpm 20-70 WRbumz 88-71
odebrané kusy: 15 9 35 24 26 10
rok předání do provozu: 1997 1995 1997-1998 1995 1995 1995

Skříň je netlakotěsná totožná s našimi Bmee248 (dnes Bdmpee233), nebo s tzv. vozy ''Komfortwagen'' DR, které dnes již neexistují. Vozy odpovídají normě UIC-Z1/Z2 (podle Vmax.) a jsou vhodné pro tratě s vysokým podílem tunelů.

Foto ještě nedokončeného vozu Bmz 21-91.3 z výrobního prospektu
Vůz Bpmz 20-71 002-6 na bývalém hlavním nádraží v Bělehradě
Vůz 88-71 tehdy označený jako WRbumz - Wien Westbahnhof

Pod vozy jsou zavázány unikátní podvozky GH 250-3 z vagónky GANZ, doplněné o brzdu KNORR typ KE s magnetickou a elektropneumatickou brzdou. Elektronický protismykový regulátor byl použit Rexroth WGMC. Centrální zdroj energie byl zvolen od firmy Siemens s výkonem 6 kVA schopný pracovat se všemi napětími. Klimatizační jednotka byla zvolena od firmy Friedmann. Konstrukční maximální rychlost je 200 km/h, provozní maximální rychlost se podle potřeb dopravce u některých vozů snížila na 160 km/h.

Nastupme do jednoho z vozů. Původní interiér byl sladěn do bílé a světle zelené barvy, podobně, jako ve vozech WLABmee62. Sedadla jsou od firmy Paulisch, známé zejména z vozů DB. V první třídě je samozřejmostí koberec, běžný cestující jistě ocení dosazení WIFI již od roku 2010 do všech vozů. Od roku 2019 se vozy podrobují kompletní rekonstrukci v korporátním stylu podobně, jako vozy CAF. Jde především o dosazení koberců a nových stolků.

V restauračním voze nalezneme 30 míst v jídelní části a 21 míst v baru. Koncepce celého vozu je velmi podobná s vozy WRm812/813 vyrobených pro ČSD, dveře jsou na straně baru, zatímco v restaurační části vstupní dveře nejsou, aby nebyli hosté obtěžováni při jídle nastupujícími cestujícími.

Původní interiér vozu Bmz 21-91.3
Revitalizovaný interiér Bmz 21-91.3
Exteriér vozu Bmz 21-91.3

Provoz vozů

Nasazování vozů bylo z počátku sporadické, resp. zaskakovaly za vozy CAF nebo GOŠA.

Zajímavý výkon měly např. na vlaku EN 228/229 z Budapešti do Berlína přes Norimberk:

EN 228   Donau-Spree-Kurier

Plánované řazení | varianta: Wien - Berlin


  
 


(D) DB 101
Wien - Leipzig
 
 


264 MÁV Dms 9591
jede do 25/26.IX.
   
 


265 ÖBB Bmz 61
66
Oddíl č. 2 pro matky s dětmi do 10 let, oddíl č. 3 a 9 pro invalidy, oddíl č. 11 služební
   
 


266 MÁV Bvmz 2191
66
   
 


267 MÁV Bvmz 2191
66
   
 


268 MÁV Bcmz 5091
60
Servis zajišťuje Utasellátó

   
 


269 MÁV WLABmz 7191
11-33
Servis zajišťuje Utasellátó
   
 


270 ÖBB WLABmz 7171
11-33
Wien - Berlin
Servis zajišťuje CIWLT
   
 


271 ÖBB Bcmz 73
54
Wien - Berlin
Servis zajišťuje CIWLT
   
 


272 ÖBB Bcmz 73
54
Wien - Berlin
Servis zajišťuje CIWLT
   
 


273 ÖBB Bmz 61
66
Wien - Berlin
   
  


4 DB ABm
30+36
Leipzig - Berlin
   

i - v úseku Leipzig - Berlin v obráceném řazení

Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 24.11.2020 (no-night) | Trvalý odkaz


V roce 2021 jsou nasazovány kromě vnitrostátních spojů také na vlak EN 462/463 Kálmán Imre Budapešť - Mnichov s přímými vozy do Zürichu:

EN 462   Kálmán Imre

Plánované řazení 13.12.2020 - 1.8.2021 v úseku: Salzburg - München


  
 


(D) DB 101
Salzburg - München
 
 


263 (H) START WLABmz 7191.1
11-33
Budapest - München
jede od vyhlášení
oddíl č. 11 služební
servis zajišťuje Utasellátó
   
 


262 (H) START Bcmz 5091.1
40-60
Budapest - München
jede od 15/16.VII.
oddíl č. 1 služební
servis zajišťuje Utasellátó
   
 


261 (H) START Bmz 2191.3
66
Budapest - München
jede od 1/2.VI.
     
 


276 (A) ÖBB Bcmz73 5991.2
36-54
(Venezia -) Salzburg - München
%ooooo NJ 40236
servis zajišťuje Newrest
       
 


277 (A) ÖBB WLABmz 7290
3-9 + 9-27
(Venezia -) Salzburg - München
%ooooo NJ 40236
servis zajišťuje Newrest
       
 


278 (A) ÖBB Bmz73
66
(Venezia -) Salzburg - München
%ooooo NJ 40236
Oddíl č. 11 služební
     

Vložil: no-night, szifonpatron(zavináč)gmail(tečka)com | Poslední aktualizace: 6.8.2021 (no-night) | Trvalý odkaz


Po těchto velkých nákupech byl v oblasti vozů pro dálkovou dopravu relativní klid - probíhaly spíše revitalizace jako dosazení WIFI a podobně. Další novinka se u MÁV objevila v roce 2014.

Vozy IC+

Na veletrhu INNO Trans v roce 2014 byly představeny nové vozy v novém barevném schématu MÁV. Výroba dvou prototypů proběhla v domácí vagónce Szolnok v letech 2012 až 2013 a komerčně jsou tyto vozy označovány jako IC+. Pojďme si je přiblížit.

Vozy označené Bpmz 20-91.4 (číslo 4 jako čtvrtá generace vozů) jsou netlakotěsné, což je dnes menší mínus, avšak jízda v tunelech není nijak nepříjemná, jelikož jsou vhodné na tratě s velkým poměrem tunelů. Celý vůz má velice tuhou konstrukci, která je ve vyšších rychlostech důležitá a ve spojení s podvozky SF400 MAV je jízda velmi pohodlná. Elektronický protismykový regulátor je typu MGS 2. Centrální zdroj energie je vlastní výroby Szolnok s výkonem 58 kVA pro všechny napětí (vč. 3000V 50 Hz), klimatizační jednotka Liebher zajišťuje dostatečný teplotní komfort.

Interiér je bílý s moderně tvarovaným obložením a fialově potaženými sedadly s kostičkovým vzorem. Prostor okolo vstupních dveří a vstupu do oddílu je lemován růžovou barvou.

Po vyrobení vozy jezdily ve zkušebním provozu na vlaku Hungaria z Budapešti do Hamburku, od roku 2019, kdy k prototypům přibylo ještě deset sériových provedení jsou nasazovány pouze na vnitrostátní spoje.

Vůz 20-91 401-6 na veletrhu INNO Trans
Pohled do interiéru

K této sérii bylo pořízeno ještě 10 vozů s označením Bbdpmz 84-91 které slouží jako multifunkční. Jejich technické parametry jsou téměr shodné, v interiéru je jiný typ sedadel a rozdělen na velkoprostorovou část, otevřená kupé a čast pro kola, případně invalidy. Vůz také vyhovuje speciálním normám TEN+ v rámci TSI, bližší specifikace tohoto označení se nám nepodařilo zjistit. V letech 2019 až 2020 mělo být vyrobeno dalších 35 kusů vozů Bbdpmz, avšak jestli skutečně výroba proběhla v celkovém počtu nevíme jistě, do ledna 2021 se v provozu vyskytl vůz s nejvyšším číslem 440, můžeme tedy doposud jen odvodit počet 30 vozů.

Interiér vozu 84-91 400-1 Bbdpmz
Pohled na vůz na veletrhu INNO Trans
Pohled na popisy vozu

K výše zmíněným vozům by v následujících letech měly být vyrobeny také bistro vozy 85-91 ARmz v počtu 35 kusů, které budou představeny veřejnosti během roku 2021. Ve finále by měla série IC+ vypadat takto:

série IC+ Bpmz 20-91 prototypy Bpmz 20-91 sériové vozy Bbdpmz 84-91 první série Bbdpmz 84-91 druhá série ARmz 85-91
počet vozů 2 10 10 35 35
výroba 2012-2013 2019 2018-2019 2019-2020? 2020-20XX

Do roku 2024 se také plánuje výroba řídících vozů IC+ ty jsou však zatím (2021) teprve v přípravě, proto jsme je neuvedli do tabulky.

Jsme u konce našeho povídání o postupném nákupu nových osobních vozů u Maďarských drah pro vyšší rychlosti. Pokud máte jakékoliv dotazy, zajímavosti k tématu, nebo náměty na další články, nezapomeňte je napsat do komentářů, na vše rádi odpovíme.

Zdroje:

výrobní prospekty

stránky výrobce CAF

http://www.vonatosszeallitas.hu

https://www.mavcsoport.hu

Železniční magazín


Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.3.2021 (laky362)

Komentáře k článku

Jen si dovolím poopravit počet vyrobených vozů ABmz od GOŠA - 7 ks (1 zrušen) a v případě Dms od CAF bylo dodáno 5+1 ks.

Vše je ověřitelné tady na Wagonwebu:

https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1&z=s&p=v



Pavel Holub (holupav{at}seznam.cz) | 17.2.2021 22:45
Děkuji moc za opravu, ta čísla jsem zapomněl zkontrolovat... Už pracuji na opravě přímo v článku :)


laky362 (autor článku) | 17.2.2021 23:34
Great article, and great idea! Very interesting to read, and Google translates it to English very well, so it's written very well, and I appreciate that's its pure text everywhere, and no text in pictures.

Just an comment, the lists of wagons make the page to wide for phones, would be good if they were scrollable just like the compositions are.



Jowahlen (jowahlberg{at}gmail.com) | 19.2.2021 09:00
Jowahlen:
Thank you so much. We will try to fix the tables. I am currently trying to rewrite the article into English as well, so that it is not necessary to use a translator. Thanks again for the feedback :)



laky362 (autor článku) | 19.2.2021 11:06
Hezký počin, děkuji.

Jen mi třeba pojednání o různých řadách přijde dost stručné. Vozy 20-70 (mimochodem s otevíracími okny) a 20-71 jsou nešťastně zahrnuty do jednoho pytle s 21-91.3, což je pro mě dost matoucí.



libcha (libcha{at}seznam.cz) | 19.2.2021 14:50
libcha:
Děkujeme za zpětnou vazbu. Tento článek byl spíše obecnější pojednání. V jiných článcích, které připravujeme, které budou čistě o jedné řadě se jim budeme věnovat do podrobna :)



laky362 (autor článku) | 19.2.2021 17:53
Pozor: velkoprostorovy a jidelni vozy "DWA" byly celkem vyrobena v Nemecko, pouze oddilovy vozy kompletovano v Dunakeszi, protoze druhe jsou zname jako "DVJ"! Vozy "DWA" maju od zacatku 160 km/h i kvuli WC, ktere nejsou uzavrene.

GOSA mely GO v TZV Gredelj.


Nejtypickejsi dalsi vypraveni byly:

GOSA:
- EC 62/63 Bartók Béla mezi 1991 a 1994
- 232/233 Gondoliere, Budapest-Wien-Venezia (1992-1994)

CAF:
- EC 62/63 od 1994 do 2002 krome 1997/1998 kdy ty byly v EC 24/25 Franz Liszt
- lehátkovy vuz v Orient Express do Paris (1995-2001)

DWA:
- EC vlaky do Prahy a dále
- EC Traianus (Budapest-Bucuresti, jediny EC do RO dodnes)

DVJ:
- Dacia, skupina vozu Budapest-Wien



no-night | 19.2.2021 20:28
no-night:
Obecně to byla spolupráce díky licencování různých konstrukčních prvků, proto jsme je psali dohromady. Že by maximální rychlost omezovalo WC jsem se nikde v normách nedočetl, každopádně jedním z technických prvků, který je třeba pro rychlost 200 km/h je buď tlumič ''vrtivých'' pohybů mezi rámem podvozku a rámem vozové skříně (např. podvozky SF400, SGP VS RIC 75, Fiat Y32R...), nebo takzvané pryžové narážky mezi rámem vozu a rámem podvozku (GP200S, MD 522, SF300...). Co se týče řazení, nechtěli jsme do článku dávat zbytečně moc řazení a raději jsme přiložili odkaz.
Nicméně děkuji za váš čas, připomínky jsem si zapsal a příště je budeme brát v potaz :)



laky362 (autor článku) | 20.2.2021 13:04

Přidat komentář

Text
Jméno        Heslo:
E-mail
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy

Našli jste chybu?