vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Články » Die EuroCity-Züge, Teil 1 + 2
cs         ▼
Česky
English


Recenze knih

Die EuroCity-Züge, Teil 1 + 2

Autor: pd | Poslední aktualizace: 7.11.2021 (pd)

V letech 2019 a 2021 vyšla v německém nakladatelství VGB dvoudílná publikace autorského dua Jean-Pierre Malaspina a Martin Brandt pojednávající o vlacích EuroCity s názvem Die EuroCity-Züge, Teil 1 (1987 - 1993) a Teil 2 (1993 - 2020).

Kniha s tvrdou vazbou v čtvercovém formátu cca 28,5 x 30 cm má v obou dílech shodně 256 stran. Publikace je kompletně v německém jazyce.

1. díl: 1987 - 1993

První kapitola se obecně zabývá historií a vznikem sítě vlaků EuroCity. Součástí jsou tabulky se seznamy mezistátních IC vlaků v letech 1980 a 1986 a vlaků EC v letech 1987 a 1992, včetně nočních EC vlaků (v té době byly pozdější vlaky EuroNight ještě zařazeny mezi EuroCity). Text je doplněn četnými zdařilými fotografiemi, což platí pro celou knihu, a několika schématickými plánky sítě.

Druhá kapitola popisuje vozový park EC vlaků, tedy elektrické jednotky, lokomotivy a osobní vozy které jednotlivé železniční správy nasazovaly na vlaky EC. Kromě doprovodného textu a fotografií jsou jednotlivá vozidla uvedena v tabulkách, kde každé vozidlo je prezentováno obrázkem ve stylu spořiče Traffic Screensaver. Stejný typ obrázků je použit i v další části knihy pro znázornění řazení vlaků (ostatně tento typ obrázků je použit i na vagonwebu a v několika případech jsme do knihy pomohli doplnit chybějící obrázky). V tabulkách je dále uvedeno několik základních technických údajů, jako např. výkon, hmotnost, max. rychlost, počet míst sezení. Jinak text není příliš technicky zaměřen, jedná se spíše o obecný popis vývoje a nasazení jednotlivých vozidel. Vzhledem k širokému rozsahu této problematiky ani nelze čekat, že by šel příliš do hloubky.

Třetí kapitola tvoří těžiště knihy. Zde jsou podrobněji popsány jednotlivé vlaky EC, avšak je třeba zmínit, že do tohoto popisu jsou vybrány pouze ty vlaky, které na své trase procházely Německem nebo Rakouskem. Ostatní vlaky, např. mezi Francií a Beneluxem nebo Švýcarskem, podrobně popsány nejsou. Vlaky jsou uspořádány podle svých jmen. Každému vlaku je věnována obvykle dvoustrana. Text se z větší části věnuje trase vlaku a jejím změnám, prakticky jde o slovní přepis jízdního řádu. Spíše jen okrajově popisuje nasazení vozového parku na daném vlaku. Text je doplněn obrázkovým řazením vlaku, minimálně jedním pro každý vlak, u některý vlaků je uvedeno několik typických řazení. A samozřejmě opět zdařilé fotografie.

2. díl: 1993 - 2020

Druhý díl je uspořádán prakticky shodně jako první díl, takže první kapitola obecně popisuje další vývoj sítě vlaků EC v období 1993 až 2020. Na schematických pláncích je zřetelně vidět, jak se těžiště sítě postupně přesouvá ze západu Evropy na východ.

Druhá kapitola popisuje vozový park. V prvním díle to ještě nebylo tak nápadné, ale v tomto druhém díle již více vysvítá určitá diskutabilnost výběru. V tabulkách jsou totiž jak typická vozidla pro EC vlaky, tak jsou spolu s nimi vybrána i vozidla netypická pro EC vlaky. Jsou pouze odlišena hvězdičkou s poznámkou „nasazení v ojedinělých případech (náhradní vůz, atd…).“ Jenže jako náhradní vůz mohl být (a reálně i byl) nasazen prakticky jakýkoliv vůz, nejen ty v knize vybrané. Kritérium jejich výběru jsem nepostřehl. Některé uvedené vozy byly na EC velice raritní záležitost, ale některé častější uvedeny nejsou. Nicméně to je spíš jen kosmetický detail. Možná větší výhradu lze mít k označování některých řad osobních vozů. I když je třeba říct, že i v této oblasti je kniha nadprůměrně dobrá a je obtížné najít zásadní nepřesnosti. Asi jen nedopatření je kombinace vozů Bmoz a Bmz ÖBB v řazení stejného vlaku. Nebo rozlišovaní mezi Amz/Bmz UIC-Z1 a VSE je podle mě až neopodstatněné, resp. v kontextu knihy pro to nevidím důvod. Co by ale nemělo být, je vůz ÖBB Bmpz z 80. let označený typem Schlieren, což je pro tento typ bohužel rozšířený omyl. Také označení Y/B-70 pro modernizované (MOVO) vozy ČD je nesprávné, tyto vozy nikdy typem Y/B-70 nebyly. Podobně použití Y/B-70 nemá co dělat u vozů Goša.

Třetí kapitola je opět těžištěm knihy. Stejně jako v prvním díle je podmínka pro zařazení vlaku do této kapitoly jeho trasa na území Německa nebo Rakouska, ale i tak zde tuzemský čtenář najde už více známých vlaků (v prvním díle byl z této tuzemské kategorie popsán jen EC Antonín Dvořák). To znamená, že EC vlaky např. čistě mezi ČR a SR popsány nejsou.

Některé seznamy vlaků z první kapitoly a tabulky vozů z druhé kapitoly jsou dostupné externě, v knize jsou uvedeny QR kódy pro jejich stažení. Proti tomuto způsobu nic nenamítám, není nutno mít všechno vytištěno a tím navyšovat cenu knihy. Naopak bych si klidně dokázal představit rozšíření tohoto způsobu rozdělení obsahu. Za co si ale vydavatel zaslouží výtku, je to, že tyto QR kódy nefungují. Adresa se pouze přesměruje na úvodní stránku webu vydavatelství. V prvním díle je pouze jeden QR kód, pod kterým je alespoň uvedena URL adresa ke stažení daného souboru. Je s podivem, že samotný QR kód obsahuje jinou adresu, než která je uvedena pod ním v čitelném „lidském“ formátu. V druhém dílu už jsou jen samotné QR kódy bez této „záchrany“. Lze jen doufat, že na technickém provedení této služby ještě vydavatelství zapracuje.

Závěr

Pokud není nepřekonatelnou překážkou němčina, lze publikaci bezpochyby doporučit všem zájemcům o danou problematiku. Taktéž železniční modeláři zde jistě najdou množství inspirace. Vzhledem k bohaté obrazové dokumentaci v knize příliš mnoho hutného německého textu vlastně ani není. Kapitoly o jednotlivých vlacích popisují zejména změny v jejich trasování a ty lze snadno přeložit i se základní školní znalostí němčiny.

Tuzemskému čtenáři asi bude bližší druhý díl knihy, ale zajímavý je jistě i první díl. Hlavně díky tomu, že popisuje vlaky, které v našich končinách nejsou běžně známé.

Knize lze určitě vytknout nefunkčnost QR kódů pro stažení dodatečného obsahu. A částečně také omezení podrobného popisu jen na vlaky přes území Německa a Rakouska. Vzhledem k cílovému trhu je to snad pochopitelné, na druhou stranu tento fakt zjistíte teprve z názvu třetí kapitoly; do té doby se zdá, že kniha popisuje všechny EC vlaky. Možná mohlo být toto „územní omezení“ součástí titulu knihy, ušetřilo by to případné nedorozumění.

Doporučená prodejní cena jednoho svazku je 59 Euro. Knihu lze objednat přímo v eshopu vydavatelství: Díl 1 a Díl 2, kde najdete i skromné ukázky z knihy. Je samozřejmě dostupná i v řadě dalších zahraničních internetových obchodech. Pro objednávky z ČR bych ale doporučil český eshop megaknihy.cz, kde je k dostání dokonce za nižší cenu a s nízkým poštovným.

 


Autor: pd | Poslední aktualizace: 7.11.2021 (pd)

Komentáře k článku

K článku zatím nebyl přidán žádný komentář

Přidat komentář

Text
Jméno        Heslo:
E-mail
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy

Našli jste chybu?