vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Články » Oslavy 150 let Košicko-bohumínské dráhy
cs         ▼
Česky
English


Oslavy 150 let Košicko-bohumínské dráhy

A rozloučení s vozy Bdt 21-08

Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.11.2021 (pd)

Ve dnech 25. a 26. září 2021 se uskutečnily oslavy 150 let Košicko-bohumínské dráhy. První den byly jízdy zajištěny lokomotivami 486.007 Zelený Anton a E499.062 Bobina. Já jsem se zúčastnil druhého dne, který nebyl jen ve jménu oslav, ale také rozloučení s vozy řady Bdt 21-08, které se postupně podrobují modernizaci na novou řadu Bdteer 22-70.

Brzy ráno vystupuji z EN 443 Slovakia v Liptovském Mikuláši z vozu WLABmz. Na nádraží už mne čeká předseda klubu Tatran Tomáš Chovanec, se kterým jsem již udělal rozhovor o jejich projektu Bautzen. Po prohlídce onoho Bautzenu v depu se přesouváme k soupravě, která bude ten den brázdit trať pod Tatrami. Tomáš mi nadšeně ukazuje jejich vskutku precizní práci na stroji E499.062 venku i na stanovišti. Poté ho volají povinnosti a já vybírám jeden z vozů řady Bdt. Příjemně vytopená souprava se dává do pohybu z 8. koleje k St. 1 a poté na 1. kolej, odkud byl vlak přístupný pro veřejnost. Nutno zmínit, že celá akce měla výbornou reklamní kampaň i ze strany ostatních sponzorů, jako např. ZSSK, která poskytla vozy a o cestující nebyla nejmenší nouze. Z Liptovského Mikuláše vyjíždíme včas směrem na Spišskou Novou Ves a již při první cestě byl pro děti připraven výklad o zajímavostech tratě, který zaujal nejen děti, ale i ostatní cestující, kteří nadšeně hltali každé slovo. Ve vlaku byla i přehlídka národních krojů z Považského muzea.

Stanoviště E499.062
Souprava připravená pro nástup cestujících
Pohled na Tatry při první jízdě

Při cestě do Žiliny jsem cestoval ve voze VIP s občerstvením. Druhá jízda byla poznávací, na palubě celého vlaku probíhal odborný výklad o kuriozitách okolo trati i na ní, kterého se zhostil personál. Tato jízda byla naprosto dokonalá. Každý cestující dostal menší brožuru s popisem právě projížděného místa, kde vlak zpomalil, aby si cestující mohli dané místo lépe prohlédnout. Mně se nejvíce líbil traťový úsek Kráľova Lehota - Liptovský Mikuláš a také vyprávění o Strečnianských tunelech. Celkem bylo na trase 67 míst, kde vlak zpomalil. Jistě by se jich našlo více, ale museli jsme respektovat grafikon. Jednou z kuriozit byl také průjezd stanicí Vrútky, což není úplně běžné pro vlak osobní dopravy.

Souprava zvláštního expresu Tatran
Výklad o zajímavostech na trase

 

Cesta do Žiliny
Úvodní stránka brožury

Po příjezdu do Žiliny čekal na cestující historický autobus, který je odvezl na Budatínský hrad, kde byla možná prohlídka. Já však zvolil blízké centrum města a zašel na dobré jídlo. Naše souprava se mezitím z důvodu rozsáhlých prací v Žilině jela ''otočit'' do Kysuckého Nového Mesta. 

R 31407   Tatran

Skutečné řazení vlaku dne: ne 26.9.2021


  
 


(SK) ŽKT E499.0
91 56 6 140 062-1
 
 


(SK) ZSSK Bdt
88
50 56 21-08 115-5
   
 


(SK) ZSSK Bdt
88
50 56 21-08 119-7
   
 


(SK) ZSSK Bdt
88
50 56 21-08 106-4
   
 


(SK) ZSSK Bdt
88
50 56 21-08 107-2
   

Vložil: laky362, lakyondra(zavináč)seznam(tečka)cz | Poslední aktualizace: 1.11.2021 (pd) | Trvalý odkaz


Vozy Bdt 21-08 byly doposud nedílnou součástí osobních vlaků pod Tatrami prakticky již od jejich vyrobení. Postupně k nim přibyla i třetí série vozů a také vozy Bymee (Bdtmee) a po stažení z hlavních vozebních ramen i vozy řady B v různých kombinacích. Od GVD 2019/2020 jsou postupně nahrazovány novými jednotkami řady 660 a 661. Hlavními přednostmi vozů Bdt jsou nízká hmotnost, jednoduchý interiér a podvozky GP200 vybavené standardně kotoučovou brzdou. Nevýhodou u vozů 21-08 001 až 195 velmi kritizovaný strojvedoucími je samotný režim brzdění P, který byl u další série čísel 196 až 395 i režimem R. Problém s režimem P je velmi nízká brzdící váha. Při horších povětrnostních podmínkách přestaly být kotoučové brzdy účinné. Režim P má také delší dobu vyprázdnění a plnění brzdového válce. Přesto si pro svou jednoduchost nalezly mnoho příznivců nejen u vlakového personálu.

Třetí jízda byla spíše odpočinková. Cestující si zpětně prohlíželi pozoruhodné scenérie, místy i rychlostí 120 km/h, kterou letitá bobina zvládala bez problémů, stejně jako čtveřice vozů Bdt, konkrétně se jednalo o čísla 21-08 115-5, 119-7, 106-4 a 107-2. Vozy této řady se aktuálně (10/2021) podrobují rozsáhlé rekonstrukci na řadu Bdteer 22-70, prohlédnout si je můžete v naší galerii. Cesta rychle ubíhala a zanedlouho jsme byli ve Spišské Nové Vsi, kde jsem se s týmem klubu Tatran rozloučil. Ještě zde bych rád za tuto akci poděkoval klubu Tatran i všem sponzorům.


Autor: laky362 | Poslední aktualizace: 2.11.2021 (pd)

Komentáře k článku

Je jasné, že se dřív nebo později každý vůz musí podrobit modernizaci nebo vyřadit, protože nesplňuje stále se zvyšující nároky na kulturu cestování.

Na druhou stranu ale z kolejí mizí další legenda a kus historie. Osobně mam k vozům Bdt velký vztah už od dětství, a cestování v nich byla skutečná slast.

Pomalu se připravuji na dobu, kdy i ČD začnou s vyřazováním Bdt279/280.



DJ Sobieski (dzatecky{at}seznam.cz) | 3.11.2021 07:14
Bdt sú krásne vozne.Hlavne,že tie rýchlikové a oveľa staršie odporné hnusné kupáky tu budú strašiť naveky.Tie hnusné B,Bee a ich odvodené budú všetci velebiť do nebies,keby v tých kupiach bolo aj nasraté i navracané,zachovalé Bdt keby bolo ako opravené naopak zavrhnú


Nikto | 3.11.2021 17:39
V Zvolene vozne Bdt nemajú asi radi.Na Os.vlakoch vždy pchali tie smradľavé B/Bee,Bdt nikdy.


Nikto | 3.11.2021 17:42
Nikto: Jestli to třeba nesouvisí s tím, že podle strojvedoucích ty staré špalkové B/Bee možná brzdí líp.


Brzdič | 3.11.2021 23:40
Aj pantografy r.460 a vozne r.063 sú väčšinou už odstavené,na Lipany jazdia na Os. kde mali byť ešte 460+063 nahradili ich 671 až na jednu výnimku a to:8508/8515/8514/8521.


Nikto | 5.11.2021 18:04
Hlavne,že tie odporné B,Bee tu budú strašiť navždy,tie vás netrápia,tie splňujú vždy všetko dokonalo.Podľa nich všetky vozne Bdt-P.,BdtIII niesú kultúrne.


Nikto | 7.11.2021 17:09
Nikto: Osobně mě to netrápí, u nás jsou v dobrém stavu.


laky362 (autor článku) (lakyondra{at}seznam.cz) | 8.11.2021 10:11
Velice hezký článek. Věřím, že se akce opravdu povedla a všem včetně autora zůstanou krásné vzpomínky. Kromě toho se mi líbí i spojení oslav tratě právě s takovými legendami jako jsou Anton či Bobina. Přičemž, abych se tady nerozpovídal, moc se mi líbí i zmínka o Bdt, které zde byly použity jako souprava. Mám totiž stejný přístup k těmto vozům jako "DJ Sobieski". Bdt a B jsou moje nejoblíbenější řady vozů a mám na ně hezké vzpomínky právě již z dětství. Doufám, že ještě nějakou dobu vydrží. Každopádně na závěr ještě jednou chválím autora článku. Hezky napsané a fotky nádherné. Přičemž nejvíce se mi asi líbí fotka Bobiny z Bdt kolem řeky Váh při vjezdu do tunelů u Strečna.


Adam Hönig (honigadamrazeni{at}gmail.com) | 11.11.2021 21:09
Adam Hönig: Děkuji mockrát :)


laky362 (autor článku) (lakyondra{at}seznam.cz) | 12.11.2021 18:08

Přidat komentář

Text
Jméno        Heslo:
E-mail
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy

Našli jste chybu?