Písmenné označování - malá písmena ČD (a ČSD)
Význam malých písmen v označování osobních vozů Českých drah (ČD), resp.
předchozích Československých státních drah (ČSD; do roku 1992).
Velká písmena jsou vysvětlena na samostatné stránce.
Od roku 2001 (aktuální stav)
a | dvounápravový vůz |
b | vůz vybavený pro tělesně postižené osoby |
c | vůz se sedačkami upravitelnými jako místa k ležení (lehátka) |
d | vůz s prostorem pro jízdní kola |
ee | vůz se zásobováním energií z napájecího vedení (CZE) |
f | řídící vůz |
g | vůz s alternativním oddílem pro zaměstnance obsluhy vlaku |
h | vůz vybavený pro tělesně postižené osoby |
j | nerozpojitelná jednotka |
k | individuální vytápění kamny |
m | vůz delší než 24,5 m |
n | vůz pro motorovou trakci, bez průběžného kabelu elektrického topení |
o | dvoupodlažní vůz (nepoužívá se u řad DD, MDD) |
p | velkoprostorový vůz se středovou uličkou (pro dálkovou dopravu) |
r | zvláštní výbava nebo zvláštní uspořádání interiéru |
s | postranní chodba v zavazadlovém voze nebo ve voze se zavazadlovým oddílem |
t | velkoprostorový vůz se středovou uličkou (pro regionální dopravu) |
u | úzkorozchodný vůz |
v | vůz s prostorem pro jízdní kola |
x | vůz lehké stavby pro motorové vlaky |
z | vůz se zásobováním energií z napájecího vedení (CZE) |
1983 - 2000
a | třínápravový vůz |
aa | dvounápravový vůz |
c | vůz se sedačkami upravitelnými jako místa k ležení (lehátka) |
d | služební vůz |
e | vůz s výhradně elektrickým topením |
ee | vůz se zásobováním energií z napájecího vedení |
f | vůz napájen z motorového vozu |
h | velkoprostorový vůz se středovou uličkou maďarské výroby |
i | vůz s přechodovými můstky bez návalků nebo měchů |
j | nerozpojitelná jednotka |
k | individuální vytápění kamny |
l | vůz vybaven rozhlasovým zařízením |
m | vůz delší než 24,5 m (do roku 1990 delší než 24,0 m) |
n | vůz pro motorovou trakci, bez průběžného kabelu elektrického topení |
o | dvoupodlažní vůz (nepoužívá se u řad DD, MDD) |
p | velkoprostorový vůz se středovou uličkou |
r | zvláštní výbava |
s | postranní chodba v zavazadlovém voze nebo ve voze se zavazadlovým oddílem |
t | velkoprostorový vůz se středovou uličkou vyrobený ve Studénce |
u | úzkorozchodný vůz |
v | vůz přestavitelný na rozchody 1435 mm a 1520 mm |
w | vůz bez přechodových můstků (u vozů běžné stavby) |
x | vůz lehké stavby pro motorové vlaky |
y | velkoprostorový vůz se středovou uličkou |
z | vůz bez elektrického topení |
1949 - 1983
a | čtyřnápravový vůz |
c | vůz se sedačkami upravitelnými jako místa k ležení - lehátka (od roku 1959) |
d | zavazadlový oddíl u služebních vozů |
e | vůz s postranní chodbou (jen u dvounápravových vozů) |
i | vůz s chodbičkou uprostřed |
k | rozvor do 6 m (pouze u služebních vozů), zhruba od roku 1970 též
vůz trvale vybaven kamny |
l | vůz lehké stavby; v letech 1949 - 1956 také lůžkový vůz (pouze označení Al) |
m | přípojný vůz k motorovým vozům |
p | patrový vůz (od roku 1961) |
r | jídelní vůz (do roku 1956) |
ř | řídící vůz |
s | vůz s rychlostí vyšší než 80 km/h (pouze u služebních vozů), od roku 1974 též
postranní chodba ve služebním voze |
t | přítěžný vůz (pouze u služebních vozů) |
u | úzkorozchodný vůz |
y | třínápravový vůz |
z | salónní vůz nebo vůz pro zvláštní účely |
Poznámka: ve služebních pomůckách se dále používalo doplňkové označení -k (krátký) a -d (dlouhý) pro rozlišení vozů Balm (později Bix a Bmx).
1921 - 1949
a | čtyřnápravový vůz, s postranní chodbou |
d | zavazadlový oddíl u služebních vozů |
e | vůz s postranní chodbou |
i | vůz s chodbičkou uprostřed |
k | rozvor do 6 m (pouze u služebních vozů) |
l | vůz lehké stavby |
m | přípojný vůz k motorovým vozům (cca od roku 1932) |
n | nemocniční vůz |
o | celní oddíl ve služebním voze (do roku 1932) |
s | vůz s rychlostí vyšší než 80 km/h (pouze u služebních vozů) |
t | přítěžný vůz (pouze u služebních vozů) |
u | úzkorozchodný vůz |
v | přípojný vůz ke kolejovým autobusům, s jedním nárazníkem |
y | třínápravový vůz |
z | salónní vůz |
Kartotéka osobních vozů
K těmto písmenům bývá někdy připojeno obvykle třímístné číslo (na skříni vozu provedeno
jako horní index písmenného označení; vyjímečně jako dolní index). Jedná se o číselný
kód přidělený každému typu v Kartotéce osobních vozů (KOV), rozdělení typů v kartotéce je
podrobnější než písmenné označení. KOV jako taková existuje od roku 1985, zhruba od roku 2001
se začíná uvádět na vozech, kde bylo potřeba rozlišit několik typů označených stejným písmenným
kóodem, od přelomu let 2006/2007 se postupně uvádí patrně na všech perspektivních řadách vozů.
Příklad:
Bt278 - klasický velkoprostorový čtyřnápravový vůz, v tomto případě výrobce
Vagónka Studénka (do roku 2006 označeno jako Bt)
Bt277 - velkoprostorový čtyřnápravový vůz, výrobce vagónka Györ (do roku 2001 označeno jako Bh)
Bt283 - původně vůz Bt, kde je jedna umývárna upravena jako prostor pro vlakovou četu
Význam první číslice je následující:
0 | historické vozy |
1 | vozy 1. třídy |
2 | vozy 2. třídy |
3 | vozy 1. a 2. třídy |
4 | osobní vozy se služebním nebo zavazadlovým oddílem |
5 | dvounápravové nebo úzkorozchodné vozy |
6 | vozy pro vojenské účely |
7 | přípojné vozy k motorovým vozům |
8 | speciální vozy (lůžkové, jídelní, salónní, ...) |
9 | zavazadlové nebo poštovní vozy |
Význam druhé a třetí číslice:
00 - 49 | vozy pro mezistátní provoz RIC |
50 - 89 | vozy pro vnitrostátní provoz |
90 - 99 | patrové, úzkorozchodné nebo zvláštní vozy |
Podobný doplňující číslený kód používají i některé zahraniční železnice.
Odkazy na jiné zdroje