Zahraniční vozy na českých kolejích v jízdním řádu 2021
část druhá – ÖBB
Autor: Bpee239 | Poslední aktualizace: 30.7.2021 (Bpee239)
Druhý díl seriálu o železničních vozech cizích správ na síti Správy železnic pojednává o společnosti, která s naší železniční síti přímo souvisí. K rozdělení dříve společných Císařsko-královských státních drah, stejně jako zemí, ale došlo již před více než sto lety. Relativní podobnost obou pojednávaných dopravců, kteří navíc byli po několik desítek let kvůli železné oponě téměř zcela odděleni, je ale přivedla v posledních letech k úzké spolupráci, která trvá úspěšně dodnes.
Obsah článku:
Působení rakouských železničních vozů na českém území neustalo ani v období tzv. železné opony. Po jejím pádu se ale počet vlaků z Prahy do Rakouska prudce navýšil a vzhledem k tehdy zcela zásadním rozdílům mezi českými a rakouskými železničními vozy se ustálilo rčení, že nejlepší česká jednička je rakouská dvojka. Ačkoliv České dráhy postupem času zpoždění s kvalitou vozového parku i díky rakouskému státnímu dopravci ÖBB časem dohnaly, rakouské železnice opět nastavily vyšší laťku v podobě netrakční jednotky Siemens Viaggio Comfort. Ta je dnes pod obchodním označením railjet nasazována na většinu spojů dálkové dopravy a tím nabízí cestujícím možnost spolehnout se na vysoký a neměnný standard služeb i komfortu na všech spojích, které jsou těmito soupravami (a tedy pod touto značkou) zajišťovány.
České dráhy byly do již z prvopočátku mezinárodního projektu railjet zapojeny od poloviny prosince roku 2014, přičemž prvotní provozní koncept počítal se sedmi soupravami ČD a dvěma ÖBB. Že se garance vysoké úrovně komfortu a služeb velmi rychle projeví ve strmém nárůstu počtu přepravených cestujících bylo zřejmé již po několika málo letech, počet vlaků tak byl postupně navýšen a v létě roku 2020 došlo k revoluční změně, kdy byla trasa jednoho páru vlaků relace Graz – Praha prodloužena do Berlína. Myšlenku obnovení přímého spojení lze považovat za velice úspěšnou, neboť vlak byl dle opakovaného vlastního pozorování autora výrazně zaplněn cestujícími, kteří Prahou pouze projíždějí. Žádané a před lety zrušené přímé spojení Německa s Rakouskem je zajišťováno českou soupravou, což si vynutilo změnu oběhů a od zmíněného prodloužení spoje se na českém území každý den pohybují hned tři rakouské soupravy railjet. Pro úplnost dodejme, že se v případě souprav dopravce ÖBB vždy jedná o starší typ s větší první třídou – netrakční jednotku tvoří vozy řad Afmpz, Ampz, ARbmpz, tři Bmpz a jeden vůz řady Bmpvz.
Souprava railjet ve stanici Salzburg Hbf.
V období od 28. června do 31. srpna proběhla (v době psaní článku stále probíhá) výluka v úseku Wien – Graz, která si vynutila změny oběhů souprav railjet. Jeden pár vlaků je od úterý do pátku veden v klasické soupravě Českých drah a v jednom případě rakouská souprava dokonce nocuje v Praze (mezi vlaky 372 a 73), avšak nejzajímavější je na této výluce skutečnost, že se díky popsaným změnám nasazuje na výkon do Berlína rakouská souprava namísto české.
Další novinka roku 2020 byla v jízdním řádu 2021 pouze teoretická, byť původně plánovaná. Dlouholeté působení rakouských vozů řad Bmz 73 a Bmpz 73 na českém území sice skončilo v polovině prosince 2014 převedením vlaků mezi Prahou a Vídní z kategorie EuroCity do výše zmíněných railjetů, od poloviny dubna 2019 se ale oba typy vozů v Česku objevují znova, na obnoveném kurzu přímých vozů relace Wien – Kraków. Od počátku platnosti jízdního řádu 2019/2020 se ale zmíněná dvojice vozů začíná po pěti letech objevovat rovněž v Praze, tentokrát v podobě pátečního posílení spoje railjet 373 Vindobona, přičemž vozy jsou naváženy vlakem railjet 72 Vindobona z Grazu do Prahy a vlak posilují pouze po českém území, po Rakousku (v úseku Graz – Břeclav – Graz) by měly být vedeny uzamčené.
72 Vindobona
Plánované řazení
27(A)ÖBBAfmpz 8090.7
16 11
místa č. 12-55 Business, tichá zóna
26(A)ÖBBAmpz 1990.6
55
25(A)ÖBBARbmpz 8590.5
10 3 14
místa č. 12, 16, 23 pro invalidy; servis zajišťuje DoN boardservice
24(A)ÖBBBmpz 2290.4
80
23(A)ÖBBBmpz 2290.3
80
tichá zóna
22(A)ÖBBBmpz 2290.2
80
21(A)ÖBBBmpvz 8490.1
72 5
místa 101-104 a 108 rezervováno pro cestující s jízdním kolem
V této souvislosti je zajímavá skutečnost, že vzhledem k charakteru tohoto oběhu, kdy jsou vozy nasazeny na tento výkon pouze jeden den v týdnu, sporadicky docházelo k náhradě některého z vozů jinou řadou, která právě byla k dispozici – zde je doložena poměrně luxusní náhrada vozu řady Bmpz vozem řady Amz, k čemuž došlo počátkem roku 2020. K tomuto oběhu zbývá dodat, že kvůli redukci provozu, související s pandemií nového typu koronaviru, byly posilové vozy zrušeny již v průběhu roku 2020 a ač s nimi bylo původně počítáno i v roce 2021, nelze s jistotou předpokládat, kdy by mělo dojít k obnovení tohoto zajímavého pátečního zpestření provozu, případně zda k tomu v roce 2021 vůbec dojde.
72 Vindobona
Skutečné řazení vlaku dne: pá 17.1.2020 ve stanici: Praha hl.n.
Ucelená souprava standardu ÖBB-EuroCity v Praze je již dávnou minulostí. V roce 2011 ji zachytil Ondřej Gazárek, pravidelné působení v této části Česka skončilo v druhé polovině prosince roku 2014.
V předchozím odstavci zmíněná relace přímých vozů Wien – Kraków představuje asi jedinou novinku jízdního řádu 2021, související s působením rakouských vozů na českém území. Ačkoliv přímé denní spojení těchto měst skončilo v polovině prosince roku 2009, k obnovení přímého spojení došlo v polovině dubna 2019 a vzestup této obnovené relace byl opravdu velmi prudký. Už koncem tohoto roku došlo ke změně, kdy se z přímých vozů po dokončení modernizace tratě Kraków – Przemyśl stal samostatný vlak, EC 104/105 Porta Moravica, vedený navíc v zajímavé trase Graz – Wien – Katowice – Kraków – Przemyśl a zpět. Souprava, jež byla navíc v celé trase vedena nově jako samostatný vlak (v roce 2019 šlo o přímé vozy vlaku EuroCity Sobieski), byla o jeden vůz řady Bmpz delší, první třída byla zajištěna vozem řady Amz a v úseku Graz – Bohumín – Graz byl řazen i jídelní vůz řady WRmz. Tyto dva posledně jmenované vozy se v Česku od přelomového konce roku 2014 vůbec nevyskytovaly a jejich působení na východě Česka tak velice příjemně zpestřuje už tak zajímavý provoz linky Ex4 (Bohumín – Břeclav a zpět). Souprava je dále ve stejném úseku posílena o dva vozy řady Bmz232, které tak dotváří dojem ucelené rakouské soupravy, ačkoliv se jedná o české vozy už od let 2013 a 2017 a zvenčí je 37 z 38 vozů vyvedeno v modro-bílém korporátním nátěru Českých drah.
Změna od poloviny prosince roku 2020 je však zcela premiérová – na zmíněném páru vlaků se v úseku Graz – Bohumín – Graz začíná objevovat navíc multifunkční vůz řady ADbmpsz. Díky jeho zařazení je přeprava cestujících na invalidním vozíku výrazně snazší, výrazně je posílena kapacita první třídy a vlak navíc zcela splňuje dávné podmínky standardu vlaků ÖBB-EuroCity a řazením se podobá jiným mezinárodním vlakům, konkrétně EC 158/159 Croatia v trase Wien – Zagreb a zpět či EC 112/212/113/213 Mimara v trase Frankfurt – Klagenfurt / Zagreb a zpět.
Dlouhou tradicí, byť v určitých letech krátce přerušenou, je působení rakouských lůžkových či lehátkových vozů na českém území. Zatímco donedávna šlo o několik let neměnné řazení lehátkového vozu řady Bcmz 61 v relaci Wien – Warszawa a zpět, od poloviny prosince roku 2018 se v Česku objevuje dokonce krátká ucelená souprava produktu nočních vlaků rakouských drah nightjet – zmíněný lehátkový vůz je doplněn o lůžkový vůz typu WLABmz původem z Německa a sedačkový vůz typu Bmz 73. Souprava v této sestavě zajišťuje přímé noční spojení Berlína a Vídně, které je z ekonomických důvodů vedeno přes Polsko a tedy přes Břeclav, Ostravu a Bohumín.
456 (ÖBB/ČD)
456/47010/47011 (PKPIC)
456 (DB)
Plánované řazení v úseku: Wien - Břeclav | varianta: v realitě
V rámci regionální dopravy je v Rakousku patrná snaha o zrušení státních hranic, která se projevuje výrazným navyšováním počtu mezinárodních regionálních spojů v posledních letech. Již před lety zavedený dvouhodinový takt vlaků relace Wien – České Velenice je doplněn dvouhodinovým taktem spojů Payerbach-Reichenau – Wiener Neustadt – Wien – Znojmo a zvláště v uplynulých letech došlo k velice výraznému posílení nejvýznamnější mezinárodní regionální linky, Payerbach-Reichenau – Wiener Neustadt – Wien – Břeclav, kde je v pracovní dny mezi 4. a 22. hodinou zaveden hodinový takt. V prokladu s dálkovými vlaky relace Praha – Linz jsou pak v relaci Linz – České Budějovice vedeny tři páry spojů denně.
Na lince Wien – České Velenice jsou o víkendech k vidění i soupravy produktu regionální dopravy rakouských drah cityjet, jednotky řady 4744 a 4746. Všechny vlaky této linky v pracovní dny, část vlaků této linky o víkendech a všechny vlaky dvou zmíněných linek vídeňské regionální dopravy jsou pak sestaveny z patrových vozů řad Bmpz-dl a Bmpz-ds či Bbfmpz. Dvě soupravy starších vozů typu Bmpz-l, Bmpvz-l a Bmpz-s jsou pak již dlouhá léta doménou relace z Lince do Českých Budějovic.
Dvoupodlažní vozy typu Bmpz-dl jsou již přes deset let každodenním návštěvníkem Českých Velenic. V uplynulém roce se zde navíc začala zjevovat mírně modernizovaná varianta v designu cityjet.
Vzhledem k provázanosti s vnitrostátními rakouskými oběhy je bohužel nemožné spočítat přesný počet vozů, který je do Česka nasazen v rámci mezinárodní regionální dopravy. Následující tabulka tak počítá pouze s vozy, využívanými v rámci dálkové dopravy, přičemž obsahuje maximální počet vozů, který se v Česku může v jednu chvíli objevit.
Amz
ADbmpsz
WRmz
Bmz
Bmpz
Bcmz
WLABmz
railjet
2
1
1
5
5
2
2
3
Vozidla rakouských železnic jsou v Česku velice rozšířená především v podobě ojetých vozů, které se pro rakouské dráhy jevily po nákupu railjetů jako nadbytečné. V tuto chvíli není zřejmé, zda se bude počet rakouských railjetů v Česku postupně navyšovat, jisté ale je, že v roce 2021 je provoz rakouských vozů v Česku zvláště díky vlaku Porta Moravica velice pestrý a lze předpokládat, že v následujících letech bude zajímavostí souvisejících s rakouským státním dopravcem ÖBB přibývat.
Autor: Bpee239 | Poslední aktualizace: 30.7.2021 (Bpee239)
Komentáře k článku
Jako vždy parádní článek :)
Akorát pokud mluvíme o pohraničním styku Č. Velenice - Gmünd - (Wien), tak bohužel od rekonstrukce a zadrátování není možné zajistit jediný pár vlaků spojující Vídeň s ČB. Před reko toto bylo možné i s přepřahem do nezávislé trakce.
laky362 (lakyondra{at}seznam.cz) | 2.8.2021 17:12
Co brání vlakům Vídeň - ČB?
pd | 2.8.2021 21:48
Aktuálně to vypadá na problém na rakouské straně. Původní záměr rekonstrukce Českých Velenic a tratě 199 byl hlavně vozit nákladní dopravu pod drátama, což je okolo roku 2006. Tehdy tam jezdily dva manipulační vlaky od Veselí nad Lužnicí I ČB a z ČB i jeden Pn na které bylo třeba často nasadit 2x 771. Plus tedy bude možné vozit rychlíky a Sp Silva Nortica v el. trakci až do ČB/Plzně. No začátkem rekonstrukce se vlaky odklonily přes Břeclav, rozdělilo se ČD a ČDC a v Rakousku nastaly také organizační změny a po rekonstrukci v roce 2009 nakonec nejel ani jeden R a Sp v elektrice a od prosince 2009 byly vlaky zrušeny. Podle rakouské strany už prý nejde na nádraží FJB objíždět soupravy a protažení současných vlaků REx až do ČB by si vyžádalo další soupravu v oběhu, což není možné. Naštěstí se již znovu jedná o zavedení alespoň jednoho páru vlaků po tzv. Franz-Josef Bahn z Prahy do Vídně.